Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Rwd/fwd vs AWD og forbruk

Startet av Håkon77, mandag 07. november 2022, klokken 18:38

« forrige - neste »

Håkon77

Flere har nå begge deler i sine elbiler, altså både trekk på en aksel eller to. Gjerne har den utgaven med lengst rekkevidde trekk på en aksel, men jeg lurer på hvordan forskjellen er i realiteten? Grunnen til at jeg lurer er at jeg gikk til bestilling av BZ4x uten awd for mest mulig rekkevidde. Ikke det at wltp rekkevidde var dårlig med awd og 460km, men under prøvekjøring (kun mulig å prøve awd) kom jeg fram til rett rundt 350km var realistisk. Bilens gjettometer kom til 300 med varme (10 grader ute) og 400 uten. Jeg ble utrolig skuffet, men selger håpet på at den med trekk foran skulle være bedre. Det stiller jeg meg noe tvilende til. Vekten er ikke voldsomt mye høyere på firehjulsdrift på elbiler og det er vel bedre på optimalisering enn på eldre fossilbiler? Noen andre som også kan synse litt? Mvh en som tror han har gjort ett dårligere kjøp enn han ble forledet til å tro.. Det skal sies at tidligere bil hadde oppgitt wltp på 420, men det var realistisk å nå selv med litt bruk av varme. Og det holdt for meg. Greier den 450km uten å pipe og hyle om lading så kan jeg leve med det, men 350km er for stusselig. Jeg synes varme og dens innhogg i kjørelengde var drøy, men Toyota gikk jo så hardt ut med at varmepumpen deres var så supereffektiv. Må skyldes awd da, eller?
2014 Leaf
2014 VW up! 1.0mpi

chargedup

Hvor mye ekstra bruker AWD? Kanskje 10-15%? Et tips for å se forbruk vs drivhjul er å gå inn og se på google sheet til Teslabjørn ( https://docs.google.com/spreadsheets/d/1V6ucyFGKWuSQzvI8lMzvvWJHrBS82echMVJH37kwgjE/edit#gid=735351678 ). Han har ikke testet Toyota eller Subaru enda, men det kan gi deg en pekepinn på forskjellen mellom drivhjul og forbruk. Noen biler har lavere påslag i forbruk enn andre. Kan motoren frikobles osv...

WLTP tallene på rekkevidde sier ca 6% høyere forbruk på AWD med 20 tommere vs FWD og ca 10% høyere forbruk på AWD med 18 tommere vs FWD. Av de bilene jeg har kjørt med og uten AWD har forskjellen vært vesentlig mer enn dette (med aktiv kjøring), men de har også hatt mye mer HK i AWD utgave, Toyota har jo så og si samme effekt. Hvis man tar utgangspunkt i WLTP tallene har felgstørrelse og utstyrsnivå mye mer å si enn AWD vs FWD på BZ4x (ca 18% økning i forbruk på felgstørrelse 18" vs 20").

Vil tro at de fleste skryter av sin energieffektive varmepumpe, Ford og Mercedes prøver til og med å få det til å høres bra ut at de ikke har valgt VP ;)
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

syklisten

Enyaq med 4WD gikk vel lengre enn RWD versjonen i Motor sin rekkeviddetest. De re-testet til og med, med samme resultat. Er det noen som har fått med seg konklusjonen her, fant de ut hvorfor?

Håkon77

Takker, skal finlese linken. Jeg stusser litt over at utstyrsnivå skal ha så mye å si for forbruk all den tid det dreier seg om setetrekk, mer fancy frontlykter og noe dill som motorisert lukking av bakluke og ryggesensorer.
2014 Leaf
2014 VW up! 1.0mpi

syklisten

Ellers, du skal jo primært kjøpe bil til deg selv, ikke for neste eier - men jeg vil tro at en bz4x med 4WD vil være adskillig mer ettertraktet på bruktmarkedet.

For egen del så hadde jeg ikke vurdert en 2WD utgave uansett, uavhengig av forskjellene på kjørelengde.

RJK

Sitat fra: syklisten på onsdag 09. november 2022, klokken 10:01
Ellers, du skal jo primært kjøpe bil til deg selv, ikke for neste eier - men jeg vil tro at en bz4x med 4WD vil være adskillig mer ettertraktet på bruktmarkedet.

For egen del så hadde jeg ikke vurdert en 2WD utgave uansett, uavhengig av forskjellene på kjørelengde.
Spørs om bz4x vil være ettertraktet i det hele tatt, om dette er realiteten:

https://www.elbil24.no/nyheter/skandaleresultat-for-toyota-i-rekkeviddetest/77691484

Damn...!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Håkon77

Synd det der. Mulig de greier å øke rekkevidden, men for meg er det for sent. I'm out. Jeg er skuffet over Toyota, sint på meg selv. Kommer aldri til å "kjøpe" en bil jeg ikke har sett og prøvekjørt igjen. Heldigvis er Toyota såpass seriøse at kontrakten kunne annulleres uten kostnader.
2014 Leaf
2014 VW up! 1.0mpi

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA