Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Soltak beskyttelse

Startet av Jonny85, mandag 07. november 2022, klokken 12:16

« forrige - neste »

Jonny85

Skal kjøpe en pakke med matter osv og kom over en pakke der de selger soltak beskyttelse for å unngå varme på sommeren. Er det noe poeng eller must å ha dette til tesla Y i Norge eller er det bortkastet penger ?  ???

https://www.aliexpress.com/item/1005004432526194.html?pdp_npi=2%40dis%21USD%21US%20%24159.74%21US%20%24103.83%21%21%21%21%21%40212a645316678032223841233ee80e%2112000029231062125%21im

Pakken er det nest siste  :)



HOFFERN342

Sitat fra: Jonny85 på mandag 07. november 2022, klokken 12:16
Skal kjøpe en pakke med matter osv og kom over en pakke der de selger soltak beskyttelse for å unngå varme på sommeren. Er det noe poeng eller must å ha dette til tesla Y i Norge eller er det bortkastet penger ?  ???

https://www.aliexpress.com/item/1005004432526194.html?pdp_npi=2%40dis%21USD%21US%20%24159.74%21US%20%24103.83%21%21%21%21%21%40212a645316678032223841233ee80e%2112000029231062125%21im

Pakken er det nest siste  :)
Jeg ville sagt nei. Det er nesten ingen i California som bruker det - så tviler på at det er behov i Norge.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Klykken

Bortkastede penger etter min mening også. Kjørt både S og Y i 30+ og steikende sol siden 2018. Aldri hatt issues med at det blir kokende varmt i topplokket.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

RJK

Om ikke annet kan det være med på å redusere varmetap gjennom taket, som sikkert er i ferd med å bli et problem de neste 3-4 månedene...

;-)

Men bestill like gjerne et sett for å skjerme alle vindusflater, i tilfelle du kunne finne på å bruke bilen som soverom på tur. Med en oppblåsbar madrass liggende i bilen og teppepose, samt et slikt sett, kan man få en svært behagelig natts søvn i bilen.

Det blir fort mye lys inn i kupéen uten et slikt sett, så det er en grei investering om du vil ha et slikt bruk. Det er langt bedre å sove i bil med relativt flatt gulv, en god madrass og en bil som sperrer lys utenfra og reduserer varmetapet ganske effektivt, enn en bil uten et slikt sett.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

olavxxx

Jeg har Tesla siden 2017 og har aldri savnet soltakbeskyttelse.
Først X, så over til 3P i 2019 og skal over på YP.

Har også da hatt bilen nedover i europa.
Når det er supervarmt om sommeren og man er på bilferie, så starter man bare kupekjøling fra appen litt før man går til bilen. Det blir bare motsatt fra vinteren, start varme av kupe før du går til bilen. Skal ikke mange minutter til for å klimatisere kupèen.

Klart at du kan spare pittelitt energi, men er ikke SÅ ofte man trenger det mot ekstrem varme.
Om sommren kan man jo også prøve å parkere litt der man ser skygge, evt søke litt mot phus osv. på ferie.

BjarneD

Jeg har Tesla siden 2013 og har heller aldri savnet soltaksbeskyttelse pga varmestråling, men jeg antar at en soltaksgardin vil redusere kaldras fra glasstaket. Det kan være plagsomt på kalde dager.

Jonny85

Sitat fra: RJK på mandag 07. november 2022, klokken 12:53
Om ikke annet kan det være med på å redusere varmetap gjennom taket, som sikkert er i ferd med å bli et problem de neste 3-4 månedene...

;-)

Men bestill like gjerne et sett for å skjerme alle vindusflater, i tilfelle du kunne finne på å bruke bilen som soverom på tur. Med en oppblåsbar madrass liggende i bilen og teppepose, samt et slikt sett, kan man få en svært behagelig natts søvn i bilen.

Det blir fort mye lys inn i kupéen uten et slikt sett, så det er en grei investering om du vil ha et slikt bruk. Det er langt bedre å sove i bil med relativt flatt gulv, en god madrass og en bil som sperrer lys utenfra og reduserer varmetapet ganske effektivt, enn en bil uten et slikt sett.


Da står jeg over soltak beskyttelsen. Har du sett noen sett til å skjerme alle vinduer i tilfelle jeg skulle overnatte i bilen ? Hvordan er det å overnatte i Tesla Y ? Noen som har testet ?

RJK

Sitat fra: Jonny85 på mandag 07. november 2022, klokken 20:52
Sitat fra: RJK på mandag 07. november 2022, klokken 12:53
Om ikke annet kan det være med på å redusere varmetap gjennom taket, som sikkert er i ferd med å bli et problem de neste 3-4 månedene...

;-)

Men bestill like gjerne et sett for å skjerme alle vindusflater, i tilfelle du kunne finne på å bruke bilen som soverom på tur. Med en oppblåsbar madrass liggende i bilen og teppepose, samt et slikt sett, kan man få en svært behagelig natts søvn i bilen.

Det blir fort mye lys inn i kupéen uten et slikt sett, så det er en grei investering om du vil ha et slikt bruk. Det er langt bedre å sove i bil med relativt flatt gulv, en god madrass og en bil som sperrer lys utenfra og reduserer varmetapet ganske effektivt, enn en bil uten et slikt sett.


Da står jeg over soltak beskyttelsen. Har du sett noen sett til å skjerme alle vinduer i tilfelle jeg skulle overnatte i bilen ? Hvordan er det å overnatte i Tesla Y ? Noen som har testet ?
Du har f.eks. denne fra begood.no, men finner sikkert samme settet billigere på ebay, alibaba/aliexpress eller tilsvarende nettsteder.

https://www.begood.no/products/solskjerm-til-tesla-model-y-komplett-sett

Mange erfaringer om å sove i Tesla, og TMX er vel førstevalget, men TMY sniker seg kanskje inn som en god nr. 2 pga høyere kupé enn både TMS og TM3.

Selv har jeg bare sovet i min egen Hyundai Kona med Utility Mode som ca tilsvarer Tesla sin Camp Mode, som selvsagt er en prøvelse om man er lang, men som går fint for meg på 1,70 gitt at man dytter fremsetene fremover og tilter de mot frontvinduet, og bygger opp i fotbrønnen så man kan bruke dette som plass for hodet.

Dog, den får ikke helt flatt gulv som i en Tesla, men det har så langt ikke plaget meg nevneverdig da man kan jukse det til litt selv med å bygge opp under madrassen. Men det å dekke til vinduene for å sperre ute sollys og samtidig hindre unødvendig varmetap, er viktig.

Teslabjørn har jo masse erfaring med å sove både i diverse Teslaer, men og andre biler. Her er litt erfaringer med Tesla å lese seg opp på:

https://elbilforum.no/index.php?topic=47488.0

TU.no prøver seg (visstnok uten solskjerming):
https://www.tu.no/artikler/syv-ting-vi-laerte-av-fire-netter-i-tesla-model-y/521252

Dinside i TMS, uten solskjerming:
https://dinside.dagbladet.no/motor/gjor-tesla-om-til-bobil/72905642

Kundehistorier fra Tesla-forum (sikkert blanding av modeller, ikke lest selv):
https://www.tesla.com/no_NO/customer-stories/norge-pa-langs-med-tesla
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

TRM

Sitat fra: Jonny85 på mandag 07. november 2022, klokken 20:52
Sitat fra: RJK på mandag 07. november 2022, klokken 12:53
Om ikke annet kan det være med på å redusere varmetap gjennom taket, som sikkert er i ferd med å bli et problem de neste 3-4 månedene...

;-)

Men bestill like gjerne et sett for å skjerme alle vindusflater, i tilfelle du kunne finne på å bruke bilen som soverom på tur. Med en oppblåsbar madrass liggende i bilen og teppepose, samt et slikt sett, kan man få en svært behagelig natts søvn i bilen.

Det blir fort mye lys inn i kupéen uten et slikt sett, så det er en grei investering om du vil ha et slikt bruk. Det er langt bedre å sove i bil med relativt flatt gulv, en god madrass og en bil som sperrer lys utenfra og reduserer varmetapet ganske effektivt, enn en bil uten et slikt sett.


Da står jeg over soltak beskyttelsen. Har du sett noen sett til å skjerme alle vinduer i tilfelle jeg skulle overnatte i bilen ? Hvordan er det å overnatte i Tesla Y ? Noen som har testet ?
Fungerer veldig fint å overnatte i Model Y.
Har komplett sett med solskjerming fra beegood, inkludert tak.
Har brukt bilen i Spania siden august, og det har tidvis vært svært varmt. Har brukt takskjerming fram til nå.
Ved parkering (!) brukte jeg også skjerminga til frontruta i august og september. Ble veldig varmt uten.
Du kan ikke vise dette vedlegget.
- Å bestille Tesla er som å spille "Joker Nord" -

TMYP        MY22
Ioniq          MY18 - solgt
TMX100D MY18 - solgt
TM3P        MY19 - solgt
Leaf           MY15 - solgt
TMS85D   MY15 - solgt
TMS85      MY14 - solgt

Linka

Sitat fra: RJK på mandag 07. november 2022, klokken 12:53

Men bestill like gjerne et sett for å skjerme alle vindusflater, i tilfelle du kunne finne på å bruke bilen som soverom på tur. Med en oppblåsbar madrass liggende i bilen og teppepose, samt et slikt sett, kan man få en svært behagelig natts søvn i bilen.


Da vil jeg nå heller anbefale en sovemaske til 79.- kr. Den kan du i det minste bruke til både hengekøyeovernattinger og transatlantiske flyturer i tillegg...  ;)

RJK

Sitat fra: Linka på mandag 07. november 2022, klokken 21:55
Sitat fra: RJK på mandag 07. november 2022, klokken 12:53

Men bestill like gjerne et sett for å skjerme alle vindusflater, i tilfelle du kunne finne på å bruke bilen som soverom på tur. Med en oppblåsbar madrass liggende i bilen og teppepose, samt et slikt sett, kan man få en svært behagelig natts søvn i bilen.


Da vil jeg nå heller anbefale en sovemaske til 79.- kr. Den kan du i det minste bruke til både hengekøyeovernattinger og transatlantiske flyturer i tillegg...  ;)
Hver sin smak. Jeg klarer ikke sove med sovemaske. Men om det fungerer for deg, så...

;)

Dog, sovemaske gjør intet med "problemene" med varmetap om natta, eller sterk oppvarming av kupéen når sola står på om morgenen. Og om vifta må gjøre all jobben, så vil man dessuten i større grad bli plaget med støyen fra AC-anlegget. I tillegg til at batteriet tappes langt raskere, helt unødvendig.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Redgarden

Jeg tror det har noe å si hvor lang du er. Jeg er nesten 2 meter, og sitter med hodet helt oppunder taket. Det blir definitivt (!) varmt oppi der om sommeren, og AC klarer ikke blåse kald luft opp dit. Har kjøpt Teslas perforerte solskjerm, og den demper varmen et godt hakk (men den henger noen få cm ned slik at jeg subber sveisen...)
----------------------------------------------
Har: Tesla Model Y LR - 2022-modell
Hadde: Tesla Model X75 - 2017-modell (MCU2, AP3, CCS)
Hadde: Tesla Model 3 LR - 2019-modell

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA