Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ariya får hard medfart av Teslabjørn

Startet av Dieselgubben, lørdag 26. november 2022, klokken 18:33

« forrige - neste »

Dieselgubben

Ariyas vinteregenskaper får kritikk av Teslabjørn i siste Geilo test. Fare for ising i ladeluke pga manglende pakning. Bilen coldgater. I tillegg kan det se ut til at radaren i fronten ikke er oppvarmet. Kan det virkelig stemme?

Electric cars in Norway

#1
Dette med å finne mange minus pkt er nesten blitt vanlig på nye elbil modeller. Dette vil nok bli fixet seinere. Bare det med coldgate er egentlig det viktige her. Alt annet kan ordnes. MG hadde ved  en ny pakning som ble ettermontert eller var det Kia?? Husker ikke...

Varme i radar må det bli en innkalling på. Uhørt å ikke ha det. Kan det være SW fix?

El-inor

Sitat fra: Dieselgubben på lørdag 26. november 2022, klokken 18:33
Ariyas vinteregenskaper får kritikk av Teslabjørn i siste Geilo test. Fare for ising i ladeluke pga manglende pakning. Bilen coldgater. I tillegg kan det se ut til at radaren i fronten ikke er oppvarmet. Kan det virkelig stemme?

Så dette er det du fikk ut av den testen, Dieselgubben?
- BMW 2-serie Active Tourer, hybrid - solgt
- Tesla Model 3, mars 2019 - solgt
- Tesla Model 3, juni 2019 - solgt
- VW ID.4 GTX, juni 2022 - solgt
- Nissan Ariya e-4FORCE Evolve - levert 10.03.23

hELgenen

Synes dette med coldgate er overdrevet. Har ikke noe høyere hastighet jevnt over med id.4 heller. Og også på id.4 blir sensorer blokkert i slikt vær.

Det eneste negative jeg la merke til var kanskje dette med kjørefølelse på vintervei.

Ingenting ekstremt positivt,men heller ikke noe som burde skremme kjøpere er det jeg fikk ut av dette..

Nå som vinteren er her ville jeg nok prøvekjørt på dette føret..Husker jeg vurderte Mach-e i sin tid og kjøring på glatt føre endret mitt syn på den bilen. Så en gyllen mulighet til de som vurderer bilen er nå på vinteren. På sommerføre er det vanskeligere å skille bilenes kjøreegenskaper fra hverandre

Dieselgubben

Sitat fra: El-inor på lørdag 26. november 2022, klokken 19:34
Sitat fra: Dieselgubben på lørdag 26. november 2022, klokken 18:33
Ariyas vinteregenskaper får kritikk av Teslabjørn i siste Geilo test. Fare for ising i ladeluke pga manglende pakning. Bilen coldgater. I tillegg kan det se ut til at radaren i fronten ikke er oppvarmet. Kan det virkelig stemme?

Så dette er det du fikk ut av den testen, Dieselgubben?

Har bilen din oppvarmet radar? Bryr du deg virkelig ikke om dette nå som vinteren står for døren. Jeg vil si at det er en særs kritisk sikkerhetsmessig mangel for biler i nordisk klima dersom den ikke har dette.

El-inor

Sitat fra: Dieselgubben på tirsdag 29. november 2022, klokken 12:25
Sitat fra: El-inor på lørdag 26. november 2022, klokken 19:34
Sitat fra: Dieselgubben på lørdag 26. november 2022, klokken 18:33
Ariyas vinteregenskaper får kritikk av Teslabjørn i siste Geilo test. Fare for ising i ladeluke pga manglende pakning. Bilen coldgater. I tillegg kan det se ut til at radaren i fronten ikke er oppvarmet. Kan det virkelig stemme?

Så dette er det du fikk ut av den testen, Dieselgubben?

Har bilen din oppvarmet radar? Bryr du deg virkelig ikke om dette nå som vinteren står for døren. Jeg vil si at det er en særs kritisk sikkerhetsmessig mangel for biler i nordisk klima dersom den ikke har dette.

"Oppvarmet radar" - tror du 99,9% av dagens nybilkjøpere bryr seg veldig, Dieselgubben?
- BMW 2-serie Active Tourer, hybrid - solgt
- Tesla Model 3, mars 2019 - solgt
- Tesla Model 3, juni 2019 - solgt
- VW ID.4 GTX, juni 2022 - solgt
- Nissan Ariya e-4FORCE Evolve - levert 10.03.23

Dieselgubben

Sitat fra: El-inor på tirsdag 29. november 2022, klokken 23:18
Sitat fra: Dieselgubben på tirsdag 29. november 2022, klokken 12:25
Sitat fra: El-inor på lørdag 26. november 2022, klokken 19:34
Sitat fra: Dieselgubben på lørdag 26. november 2022, klokken 18:33
Ariyas vinteregenskaper får kritikk av Teslabjørn i siste Geilo test. Fare for ising i ladeluke pga manglende pakning. Bilen coldgater. I tillegg kan det se ut til at radaren i fronten ikke er oppvarmet. Kan det virkelig stemme?

Så dette er det du fikk ut av den testen, Dieselgubben?

Har bilen din oppvarmet radar? Bryr du deg virkelig ikke om dette nå som vinteren står for døren. Jeg vil si at det er en særs kritisk sikkerhetsmessig mangel for biler i nordisk klima dersom den ikke har dette.

"Oppvarmet radar" - tror du 99,9% av dagens nybilkjøpere bryr seg veldig, Dieselgubben?

Tror nok du er i 0,1% klubben som ikke bryr seg om  bilens sikkerhetssystemer fungerer om vinteren.

daktari

Ikke oppvarmet radar betyr raskt at ingen av nødbrems/anti-kollisjons-systemene funker. Husk på det når man er fotgjenger.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

T-Max

Bare av nysgjerrighet, hvilke biler har oppvarmet radar?

Øyvind.h

Trodde de fleste var det? Det kan hende oppvarmet radar har hjulpet meg oftere enn jeg forstår, men når det er skikkelig slaps og sludd slik at fronten dekkes synes jeg ikke oppvarmet radar fungerer.

Noen som vet om ryggekamera i Ariya har spyling? Og om det sitter kamera i grillen?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

El-inor

Sitat fra: Dieselgubben på onsdag 30. november 2022, klokken 09:33
Sitat fra: El-inor på tirsdag 29. november 2022, klokken 23:18
Sitat fra: Dieselgubben på tirsdag 29. november 2022, klokken 12:25
Sitat fra: El-inor på lørdag 26. november 2022, klokken 19:34
Sitat fra: Dieselgubben på lørdag 26. november 2022, klokken 18:33
Ariyas vinteregenskaper får kritikk av Teslabjørn i siste Geilo test. Fare for ising i ladeluke pga manglende pakning. Bilen coldgater. I tillegg kan det se ut til at radaren i fronten ikke er oppvarmet. Kan det virkelig stemme?

Så dette er det du fikk ut av den testen, Dieselgubben?

Har bilen din oppvarmet radar? Bryr du deg virkelig ikke om dette nå som vinteren står for døren. Jeg vil si at det er en særs kritisk sikkerhetsmessig mangel for biler i nordisk klima dersom den ikke har dette.

"Oppvarmet radar" - tror du 99,9% av dagens nybilkjøpere bryr seg veldig, Dieselgubben?

Tror nok du er i 0,1% klubben som ikke bryr seg om  bilens sikkerhetssystemer fungerer om vinteren.

Sitat fra: unik42 på Mandag 05. Desember 2022, klokken 15:20
Er det oppvarmet radar på ID3/ID4? Det var nytt for meg i så fall.

Av nysgjerrighet så spurte jeg Møller importør, samt min forhandler om dette, om det er oppvarming på min first max (tidligere leverte biler/2021);
Jeg lurer på om min id4 first max har oppvarmet radar til ACC systemet i bilen ? Eller er det ingen varming overhodet knyttet til den ?
Svar: Det er ikke noe varming i radar nei.

Når det er sagt, så har jeg på mine totalt 80.000 km med id3/4 biler svært sjeldent opplevd at radar faller ut- de gangene har det som regel vært Bug/grunner som ikke skyldes vær og av kortvarig karakter Kommer på igjen ved omstart/etter litt kjøring. Det er ikke veldig ofte jeg kjører i snøvær, men ACC har så langt jeg kan huske fungert da også. Jeg kjører som oftest med ACC der jeg kan, dvs det meste av tiden jeg kjører. Det er mulig VW har laget den/plassert den slik at den ikke er så sårbar som den kan være på andre modeller fra andre merker. Jeg har ikke sett at dette har vært et kritisk tema i id4 bruker grupper eller i vinter tester id4 har blitt testet i, så langt jeg kan huske

Vet ikke om nye id biler utover id Buzz som produseres nå leveres med dette. Men uansett bra at VW nå leverer dette på id buzz og kanskje resten av id modellene fremover også?
« Siste redigering: I dag kl. 15:49 av Kjell Salvigsen »
- BMW 2-serie Active Tourer, hybrid - solgt
- Tesla Model 3, mars 2019 - solgt
- Tesla Model 3, juni 2019 - solgt
- VW ID.4 GTX, juni 2022 - solgt
- Nissan Ariya e-4FORCE Evolve - levert 10.03.23

T-Max

Her er bilde av min ARIYA med knallhard is i front og på panser etter kjøring i krevende forhold før jul. Ikke noe varme hjelp her nei. MEN, førerassistentsystemene fungerte som normalt.
Du kan ikke vise dette vedlegget.

SkylineGTR

BMW har hatt varme i ACC sensor fra dag 1, når dette blei lansert i E65 7 serie i 2001.
Alle BMW med ACC har hatt dette siden.

Første Nissan med ACC, var Primera P12 i 2002, denne hadde heller ikkje oppvarmet ACC sensor, etter det eg kan huske.

Jan-Børre Olsen

Radar/"sikkerhetssystemer" er ikke et tema i dårlig vær. Er fokuset der, skal man la bilen stå i slikt vær. Har kjørt Audi noen år og ingenting av det fungerer i snøvær og det forventer jeg heller ikke, men jeg blir litt irritert av å få plinging og plonging om at det ikke fungerer. En indikasjon i instrumentet er greit, ellers vil jeg ikke bli forstyrret av slik uvesentligheter. Radar, ACC osv hører bare til godværsdager imo. Jeg kjører i MYYYYE drittvær, slike sikkerhetssystemer er bare en plage og senker bare sikkerheten ved å konstant mase om et eller annet som ikke fungerer.
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

RJK

Sitat fra: smaug01 på mandag 28. august 2023, klokken 08:01Radar/"sikkerhetssystemer" er ikke et tema i dårlig vær. Er fokuset der, skal man la bilen stå i slikt vær. Har kjørt Audi noen år og ingenting av det fungerer i snøvær og det forventer jeg heller ikke, men jeg blir litt irritert av å få plinging og plonging om at det ikke fungerer. En indikasjon i instrumentet er greit, ellers vil jeg ikke bli forstyrret av slik uvesentligheter. Radar, ACC osv hører bare til godværsdager imo. Jeg kjører i MYYYYE drittvær, slike sikkerhetssystemer er bare en plage og senker bare sikkerheten ved å konstant mase om et eller annet som ikke fungerer.
Nå er Kona både en mye enklere og mindre bil, men der bare virker alt.

Har 2 eller 3 ganger siden jeg fikk bilen i mars 2019, fått varsel om at sensoren fremme har vært blokkert og ikke funker.

Men det har vært på småveier i byen der jeg har kjørt i lav fart uansett, på saltsørpa. Og de har så fungert igjen kun sekunder senere.

Men turer langs motorvei i tett snødrev, har bare funket gull. Helt flott å kunne kjøre Oslo - Göteborg i våt, tung snø, og vite at den likevel visste hvor sporet gikk.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA