Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Model YP pris på Finn.no

Startet av MapleLeaf, torsdag 03. november 2022, klokken 07:49

« forrige - neste »

Ropepåelgen

Performancebilene vil stige 30.000 i avgifter fra nyttår av...tror ikke prisene skal nedover.

k1

Men mengden inn til landet og økt produksjon med dertil økt tilgjengelighet spås jo å skje, så tror ikke gevinstmulighetene blir så voldsomme etter q1-23.

Contango

Vi får se. For det første er denne regjeringen ikke akkurat verdens mest forutsigbare og det er forhandlinger med SV som kan svinge alle veier. For det andre vet vi ikke hva Tesla gjør når avgiftene blir avklart.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

tetif30

Det Tesla kommer til å gjøre er å øke prisene på Model Y. Kanskje ikke med inflasjon på 5-6% men mer 3% (15-20k). I tillegg kommer avgiftene bare til å øke og øke fremover. Se på MYP i Sverige, der koster den 200k mer enn i Norge. Og grunnen til at det kommer så mye leveringer til Norge nå er jo nettopp for å fylle opp leveranser før nyttår pga avgifter. Blir nok mye lavere antall leveranser av Model Y etter nyttår. Dette sa Tesla selv i Trondheim. Det finnes ikke bedre biler enn TMYP i samme prisklasse når du vektlegger det viktigste i en elbil-suv: Plass, rekkevidde, ladehastighet, App/Gui, utseende og pris.

advale

Kan godt hende avgiftene øker, selv om jeg personlig tror ikke det skjer til nyttår.

Selv etter Tesla har juster prisen ned med 9 % +++ så virker det som det har lite effekt i Kina. Det er fortsatt overflod av lagerbiler så de kjører salg på inventory.

Estimert levering har blitt endret fra medio 2023 til desember på meget kort tid i Norge. Hva tror du skjer hvis prisen/avgiftene fortsetter å øke?

Lacaixxa

Regjeringens tilsynelatende viktigste prioritet er å øke provenyene i 2023. Nå har de også forslag om å øke fartsbøtene med 30%. Min mening er at det er usannsynlig at ikke avgiftene og mva blir innført
2013 Model S P85 (solgt)
2017 Model S 90d (solgt)
2022 TMYP i bestilling

Pepsipepsi

Noen som har solgt i det siste? Jeg ser brukte nå går for mindre enn nypris.Sort med s+v til 635'. Km 11'.


Haggish

Sitat fra: Pepsipepsi på mandag 14. november 2022, klokken 12:15
Noen som har solgt i det siste? Jeg ser brukte nå går for mindre enn nypris.Sort med s+v til 635'. Km 11'.

Hvordan ser du hva de går for? Jeg ser bare hva de ønsker for de, er de for lavt priser kan det vel være at flere er interessert, og sluttsummen blir høyere og omvendt om den er priset for høyt. 😉🙏
TmY P 23
TmY LR 23 Solgt
Tm3 LR 21 Solgt

Pepsipepsi

Sitat fra: Haggish på mandag 14. november 2022, klokken 17:18
Sitat fra: Pepsipepsi på mandag 14. november 2022, klokken 12:15
Noen som har solgt i det siste? Jeg ser brukte nå går for mindre enn nypris.Sort med s+v til 635'. Km 11'.

Hvordan ser du hva de går for? Jeg ser bare hva de ønsker for de, er de for lavt priser kan det vel være at flere er interessert, og sluttsummen blir høyere og omvendt om den er priset for høyt. 😉🙏

Når den ligger ute lenge er det vel antatt at det ikke akkurat blir budrunde?

geear

Sitat fra: Haggish på mandag 14. november 2022, klokken 17:18
Sitat fra: Pepsipepsi på mandag 14. november 2022, klokken 12:15
Noen som har solgt i det siste? Jeg ser brukte nå går for mindre enn nypris.Sort med s+v til 635'. Km 11'.

Hvordan ser du hva de går for? Jeg ser bare hva de ønsker for de, er de for lavt priser kan det vel være at flere er interessert, og sluttsummen blir høyere og omvendt om den er priset for høyt. 😉🙏
Er vel svært liten sjanse for akkurat det. Virker som markedet har gjort en ganske tydelig vending fra selger til kjøper. Får LR ned i 540k nå, for 2-4 måneder siden var det ikke selv nesten et år gamle LR under 590. Blir spennende å se om markedet er mettet, eller om det vil bli en liten oppgang igjen når det blir avgifter og moms.

Geir Tore Simonsen

Sitat fra: geear på tirsdag 15. november 2022, klokken 11:02
Sitat fra: Haggish på mandag 14. november 2022, klokken 17:18
Sitat fra: Pepsipepsi på mandag 14. november 2022, klokken 12:15
Noen som har solgt i det siste? Jeg ser brukte nå går for mindre enn nypris.Sort med s+v til 635'. Km 11'.

Hvordan ser du hva de går for? Jeg ser bare hva de ønsker for de, er de for lavt priser kan det vel være at flere er interessert, og sluttsummen blir høyere og omvendt om den er priset for høyt. 😉🙏
Er vel svært liten sjanse for akkurat det. Virker som markedet har gjort en ganske tydelig vending fra selger til kjøper. Får LR ned i 540k nå, for 2-4 måneder siden var det ikke selv nesten et år gamle LR under 590. Blir spennende å se om markedet er mettet, eller om det vil bli en liten oppgang igjen når det blir avgifter og moms.

Jeg tror det er mettet, og er i ferd med å bli enda mere mettet. Virker som mange har bestilt bil for flipping eller en ekstra for å være sikker på å få før jul, samtidig som mange har fått mye dårligere økonomi enn for noen få måneder siden. Antallet usolgte på Finn vil nok bare fortsette å stige når leveransene fra Kina snart begynner. Får kanskje ikke like store utslag på P, de virker ikke fullt så overpriset som LR i øyeblikket.

olavxxx

Sitat fra: geear på tirsdag 15. november 2022, klokken 11:02
Sitat fra: Haggish på mandag 14. november 2022, klokken 17:18
Sitat fra: Pepsipepsi på mandag 14. november 2022, klokken 12:15
Noen som har solgt i det siste? Jeg ser brukte nå går for mindre enn nypris.Sort med s+v til 635'. Km 11'.

Hvordan ser du hva de går for? Jeg ser bare hva de ønsker for de, er de for lavt priser kan det vel være at flere er interessert, og sluttsummen blir høyere og omvendt om den er priset for høyt. 😉🙏
Er vel svært liten sjanse for akkurat det. Virker som markedet har gjort en ganske tydelig vending fra selger til kjøper. Får LR ned i 540k nå, for 2-4 måneder siden var det ikke selv nesten et år gamle LR under 590. Blir spennende å se om markedet er mettet, eller om det vil bli en liten oppgang igjen når det blir avgifter og moms.

For meg ser det ut som de billigste Y LR på finn er med 30-60.000km, de koster 549.000kr og er for det meste 2021 modeller. Dette er biler som snart er 2 år gamle, noen av de har kjørt opp over halve garantien.
Så når de da legges ut for 549.000kr, som er 10.000kr mindre enn en ny koster - vil jeg personlig si at prisene ikke har gått så mye ned. Mange av de eierne har jo kjøpt bilene mye bllligere enn dagens kostpris også, så mange har nok hatt veldig billig eller kanskje gratis bilhold.

Billigste Y P på finn er en til 599.000kr, selges av "konkursnett", 17500km. Den selges uten vinterhjul og er billigste config, uten FSD osv. Til kontrast er en ny YP fra Tesla 999kr mer, altså 599.999kr. Den billigste på finn er "bare" 6 mnd gammel, men den har jo kjørt det snittnordmannen kjører på ett år. Nå blir jo det moms på elbilene i 2023 og en YP starter i dag på 600, så den vil i 2023 starte på 625.000kr med mindre prisene går opp eller ned hos Tesla.

geear

Jeg personlig vil si at rundt 50 000,- ned for billigste bruktbil, på 2-4 mnd er ganske mye, selv om du mener det ikke er det. Fornuft og ssmmenheng med alder og nypris forsvant for lenge siden, men det forandrer ikke at markedet har kjølnet.

Den billigste P-en du nå fant tilsvarer omtrent prisen på det som da var de billigste 2021 LR med håpløst lav nyttelast og alt det der.

tornaldo

Det sier seg jo selv at bruktprisene på TMYP er på vei ned, all logikk tilser jo at når tilgangen på biler har økt betraktelig den siste tiden, regulerer markedet seg selv.

Grunnen til fantasiprisene i starten, var jo som følge av at folk hadde ventet i årevis på TMYP, og at de da plutselig ble tilgjengelig med relativt begrenset utlevering, sammenfalt det med en veldig lav leveranse av LR pga nedstengning i av fabrikken i Kina. Dette ville jo aldri vare, om de klarte å levere flere, som de gjør nå.

Hvis man bestilte TMYP i sort eller hvit i sommer, kommer den med all sannsynlighet i høst, så ventetiden for ny bil har falt betraktelig. Og da faller jo brukt/"nybrukt" prisen også.

Fremover vil man helt sikkert se enda mer normalisering av prisene, som følge av at tilbudet nærmer seg etterspørselen mer og mer, med mindre det skjer hendelser som påvirker produksjonen. I tillegg vil en nedkjøling av økonomien dempe etterspørselen.

Jokeren inn mot årsskiftet er jo MVA og vektavgift, som sikkert kommer til å påvirke prisene mer og mer mot jul, ettersom det blir klart hva som innføres og ikke.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

MapleLeaf


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA