Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

VALGETS KVALER

Startet av kjølholdt, fredag 12. oktober 2012, klokken 14:18

« forrige - neste »

kjølholdt

Skal man gå for en models med 85 kwh batteri pakke, eller en model x. Kjører i dag en toyota previa, ja vi gikk for plass. Vi er 2 voksne og 3 barn,ser at det da kan holde med en model s med to ekstra seter bak i, kjøring til fotball kamper med flere osv. Samtidig fint med 7 seter og mye plass som det blir i model x. Men kjører bergen -oslo om sommeren og vil gjerne ha lengst mulig rekkevidde. I tillegg må den jo være i garasjen før 2018. Får tenke litt mer men heller nok mest mot en model s. Den ser jo klart best ut av disse to
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

Bent

Jeg tror jeg ville lagt mest vekt på tidsaspektet her (dvs leveransedato), med mindre det er ett eller annet med Model X som er must have (AWD kanskje), og gått for Model S.

Tesla prøver å gjøre bilindustrien mere lik dataindustrien, på godt og vondt. Det betyr hyppigere produktoppdateringer og mere stilige features, men også at vi får gleden av å oppleve 6-månedersangsten ved bilkjøp: du vet at hvis du bare venter 6 måneder så kan du få et mye bedre produkt til samme prisen. Men om 6 måneder er selvsagt akkurat dét fremdeles sant, og det ender opp med at du aldri får kjøpt noe nytt for du venter alltid på neste produkt som vil være bedre og billigere. (Så er det vel tvilsomt om de får presset ned produktsyklusen til 6 måneder for biler, men de kommer nok til å prøve!)
Tesla Roadster, 25Mm

Øyvind.h

#2
Signatur-produksjonen av Model X er vel ventet å starte opp i 2013, med generell produksjon fra 2014. http://www.insideline.com/tesla/model-x/tesla-unveils-model-x-sets-production-for-2014.html
Signaturmodeller leveres mot slutten av 2013 (noe jeg vil tro betyr at signaturmodellene reelt sett kommer på veien første halvår 2014). Med Model S som pekepinn betyr det at du får X`en i midten av 2015, worst case rundt årsskiftet 2015/16.

Tesla jobber i hvert fall med klargjøring av fabrikken for produksjon, så jeg kan ikke tenke med at det blir store forsinkelser.
http://www.autoevolution.com/news/tesla-gets-10-million-grant-for-model-x-production-50467.html
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

RunarBT

Er det egentlig så mykje bedre plass i model x da?

..synes å virke, i hvert fall om du skal ha 4WD, at det blir mindre plass tilgjengelig enn i model s?

For min del, ser eg ingen store fordeler med model x, anna enn mulighet for 4WD samt litt bedre tredje rad seter, om det skal brukes til daglig og ikkje bare av og til.

Runex

Fordeler med Model X (sammenlignet med Model S):
- 4WD
- Mulighet for hengerfeste
- Høyere (lettere adkomst, bedre oversikt i trafikken, sikrere ved kollisjon)
- 7 seter i full størrelse
- Større plass i bagasjerom (når 5 seter brukes)
- Trolig færre barnesykdommer (Model S er prøvekaninen)

Ulemper:
- Senere levering
- Dyrere (ihvertfall med 4WD)
- Større bil å kjøre og parkere
- Falcon wing bakdører (hvis de overlever fram til produksjonsstart)

(min subjektive liste...)
Tesla Model S85 sept 2013 (solgt)
Tesla Model S85D juni 2015
Tesla Model X #96 (2015?)

jkirkebo

Sitat fra: Runex på lørdag 13. oktober 2012, klokken 00:09
Ulemper:
- Senere levering
- Dyrere (ihvertfall med 4WD)
- Større bil å kjøre og parkere
- Falcon wing bakdører (hvis de overlever fram til produksjonsstart)

(min subjektive liste...)

Jeg legger til et par jeg:

- Høyere luftmotstand
- Lavere rekkevidde med samme batteristørrelse
- Ser ut som en stygg "kladd" i forhold til Model S ;)

Sammen med det andre gjør det at den er uaktuell for min del. Selv om det er bra med hengerfeste vil jeg ikke kompromisse såpass mye for å få det.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Øyvind.h

Sitat fra: crusade på fredag 12. oktober 2012, klokken 22:11
Er det egentlig så mykje bedre plass i model x da?

..synes å virke, i hvert fall om du skal ha 4WD, at det blir mindre plass tilgjengelig enn i model s?

For min del, ser eg ingen store fordeler med model x, anna enn mulighet for 4WD samt litt bedre tredje rad seter, om det skal brukes til daglig og ikkje bare av og til.
Ettersom det meste i Model s/x ligger i gulvet er det fordelaktig for plassen å bygge i høyden, slik x gjør. Vil tro x har både større kupe og bedre lastekapasitet. Det sammen med tilhengerfeste gjør den veldig aktuell for meg, men jeg vil heller ha S til sommeren enn X om 2,5-3 år :)

Synes for øvrig X er helt ok utseendemessig, men selvfølgelig ikke like lekker som S.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Oreo

Vi er to voksne + tre barn i vår familie også.
Kjører utenom Leafen en åtte seters Land Cruiser. Ytterst sjelden har vi bruk for den ekstra seteraden og er derfor tatt ut for å favorisere bagasjeplass.
Selv om Mod X kan ha hengerfeste, har jeg ikke sett noen spesifikasjoner (om det finnes da?) på hvor mye den evt. Kan dra. En tilhenger med hageavfall er sikkert Ok, men f.eks campingvogn stiller jeg meg spørrende til.
Selv om dørene ser bra ut designmessig (?), virker de utrolig lite praktisk i daglig bruk. Vet ikke om de ville la seg åpne inne i garasjen min, eller for den del enkelte P-hus. Snø, regn,ski,skiboks,kajak, sykkel er noen andre stikkord.
For min egen del er det kun muligheten for firehjulstrekk som frister meg med en Mod X.
Jeg ingen behov for å kunne stå oppreist inne i bilen for å kunne komme meg inn i bakerste rad, eller for å feste barneseter osv. som Tesla bruker som argument.
Et annet poeng er at jeg ikke stoler på når evt. Moms og andre fordeler utgår for elbiler, og ser Mod S for å være min mulighet til å skaffe meg drømmebilen uten å bli flådd med avgifter. Da vil jeg være så tidlig ute som mulig.
Infrastruktur for lading langs de mest brukte transportetappene vil bli utbedret betraktelig de kommende årene (jfr. Ishavskrafts planer om landsdekkende ladestasjoner), og ville ikke være så bekymret for det. Uansett er jo strøm faktisk den best utbygde energikilden mtp infrastruktur.

Avgjørelsen din tror jeg vil ligge på hvor lenge du er villig til å vente.
Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
x-Tesla Model X, 100D 17.12.2017-12.04.2021
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13->

kjølholdt

Takk for gode innspill, det blir nok en model s før neste klimaforlik går ut ;D
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA