Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kan hjemmelader for Zoe brukes til bla. Tesla

Startet av kjartanb, tirsdag 01. november 2022, klokken 14:03

« forrige - neste »

kjartanb

Hei jeg har en hjemmelader for min Zoe, den bruker en skilletrafo som leverer TN (med Nautral leder) fra det Norske strømnett som er IT (Isolert N leder).
Kan alle andre elbiler bruke denne lader? Jeg kjøper muligvis en brukt Tesla og ønsker at bruke samme lader.
Zoe kan ikke bruke andre ladere dvs. hvor der ikke er en N-leder.

sjokomelk

Ja. Alle biler kan bruke alle ladestasjoner. Det er bare Zoe som er spesiell og trengte skilletrafoen. Men alle andre kan også koble til på denne ladestasjonen uten problemer.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual


elektrolux

Men det blir ineffektiv lading. Lav ladestyrke og transformatortap.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

geear

Hadde kvittet meg med den trafoen asap hadde det vært meg. Har de levert en skikkelig veggboks så kan den kobles rett over på IT-nettet og trafoen selges på Finn, er du uheldig så takler ikke veggboksen IT-nett, da må du kvitte deg med både trafo og veggboks og kjøpe en ny. Med strømpriser på 15 øre var ikke slikt et tema, men med dagens strømpriser kan det fort hende en time eller to med elektriker går i pluss etter relativt kort tid.

RJK

Sitat fra: geear på onsdag 30. november 2022, klokken 09:35
Hadde kvittet meg med den trafoen asap hadde det vært meg. Har de levert en skikkelig veggboks så kan den kobles rett over på IT-nettet og trafoen selges på Finn, er du uheldig så takler ikke veggboksen IT-nett, da må du kvitte deg med både trafo og veggboks og kjøpe en ny. Med strømpriser på 15 øre var ikke slikt et tema, men med dagens strømpriser kan det fort hende en time eller to med elektriker går i pluss etter relativt kort tid.
Har han tenkt å beholde Zoe'en, er vel ikke det en aktuell problemstilling.

Så vidt jeg kjenner til, vil vel den "nye ladebøtta" ha eget adapter for Type 2-kontakt, så da kan det selvsagt være et poeng, men om ikke kjøringen endrer seg vesentlig, så vil vel den farten uansett være greit nok også for en Tesla. Er jo bruken som avgjør hva behovet er, og med høy effektprising, er det greit å ha lav effekt, selv om det gir litt større ladetap.

Her er en slik "ladebøtte" i form av den nyeste ladekabelen med trafo for Zoe, med utskiftbare adaptere:

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=176565769

Bilde med adapterne:

Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

kjartanb

Takk alle sammen for kommentar. Muligvis lar jeg trafo og ladestasjon følge Zoe ved salg. Og kjøper en ny mer effektiv ladestasjon.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA