Hvilken bil skal man velge til maks 150k

Startet av noia, man 31. okt 2022, kl. 15:27

« forrige - neste »

noia

Hei folkens,

Vi har besluttet å selge vår kjære Polestar for å gå i sparemodus til huskjøp. Vi er dog fortsatt avhengig av bil, og ser for oss et budsjett på 150k for å slippe lån osv. Det blir for det meste pendling (rundt 50km t/r daglig), men også en del turer på hytta (140km en vei). Vi har ikke lader hjemme, men lader på jobb.

De aktuelle bilene foreløpig er BMW i3, VW Golf, Hyundai Ioniq, Renault Zoe og Nissan Leaf. Vi har både hund og barn, men er forberedt på å leie bil ved lengre reiser osv, så plass er ikke nødvendigvis det viktigste. Syntes bruktmarkedet er uoversiktlig og annonsene er ofte lite informative. Hva burde jeg se etter og finnes det noen potensielle fallgruver med noen av disse bilene? Er det noen av modellene som nevnes man burde unngå visse årganger av? Ser f. eks at et nevnes i en annen tråd at man burde ha Golf som "FL300 versjon» som kom fra og med 2018.

Alle innspill og erfaringer tas i mot med åpne armer.
Polestar 2 Launch Edition

Edison

Fornuftig valg det. Alle desse bilane vil fint klare jobbkøyringa. Adaptiv cruise er kjekt å ha. Der utgår vel Zoe, som saman med i3 er den minste bilen. Leaf er størst, men minst effektiv, og kanskje kjedeligast å køyre. Chademo-lading kan vera ein ulempe. Til gjengjeld ein bil med lite feil og mange fornøgde eigarar. Golf og Ioniq plasserer seg i midten av feltet når det gjeld plass og køyreglede. Ein godt utstyrt Golf er hakket betre på komfort og litt betre å køyre etter min smak. Ioniq (28 kWh) er den som brukar minst og ladar raskast av dei fem. Ein av dei beste på beinplass, men litt mindre bagasjerom enn Leaf. Mitt førstevalg, med Golf på ein god andreplass.

Kjenner ikkje alle bilane godt nok til å kunne vite alle fallgruver, men generelt ville eg sett etter ein bil med høgt utstyrsnivå, sidan det er lite som skiljer i pris når bilane begynner å bli nokre år gamle. Litt igjen på nybilgarantien er jo heller ikkje å forakte. Med Zoe må du vera obs på at den kan mangle hurtiglading, og har ein litt tungvint løysing for saktelading. Verd å tenke på når du ikkje har lading heime. Då er det og verd å ta med seg at Ioniq vil lade mange fleire km per time enn Leaf, og litt fleire enn Golf. Sjekk at bilen har varmepumpe. Utan det blir forbruket høgt om vinteren.

edyrli

Første generasjons biler av disse vil ikke klare 140 km til hytta om vinteren. Da må du ha:
Zoe 2017 41 kWh ->
egolf 2017 36 kWh ->
i3 2017 94 Ah ->
ionic 2019 38 kWh ->
Leaf 2020 40 kWH ->
Bortsett fra Zoe er det litt trøblete å finne noen av disse for under 150k.
Jeg laget denne listen mest utifra hukommelsen så lurt å dobbeltsjekke kapasitet og rekkevidde, men det skal være omtrentlig riktig.
i3, e-golf eller ionic vil nok være å anbefale siden de har CCS lading om du finner noen innenfor budsjett.

geear

Første gen Ioniq klarer fint 140 km i de fleste situasjoner, men fart, drittvær osv betyr noe der som på alle andre. Den går betydelig lenger enn første gen e-Golf og Leaf, og lader raskere. Kjedelig å kjøre og kjip å se til, men vil si det er en god elbil..

edyrli

Sitat fra: geear på man 31. okt 2022, kl. 18:15
Første gen Ioniq klarer fint 140 km i de fleste situasjoner, men fart, drittvær osv betyr noe der som på alle andre. Den går betydelig lenger enn første gen e-Golf og Leaf, og lader raskere. Kjedelig å kjøre og kjip å se til, men vil si det er en god elbil..
Har ikke kjørt den. Men det er faktisk ganske imponerende med kun 27 kWh.

noia

Sitat fra: edyrli på man 31. okt 2022, kl. 16:43
Første generasjons biler av disse vil ikke klare 140 km til hytta om vinteren.

Takk for liste :) Det er ikke nødvendigvis et mål at bilen må klare hytta uten lading. Vi stopper som regel ca halvveis for å handle inn, og der er det alltid ledig ladeplass. Det er dog viktig at bilen lader relativt fort og kan lade på stikkontakt på hytta, så Zoe tror jeg derfor blir utelukket :) Er du fornøyd med din?

noia

Sitat fra: Edison på man 31. okt 2022, kl. 16:41
Då er det og verd å ta med seg at Ioniq vil lade mange fleire km per time enn Leaf, og litt fleire enn Golf. Sjekk at bilen har varmepumpe. Utan det blir forbruket høgt om vinteren.

Takk for gode innspill. Har tidligere tenkt at Golf er den mest aktuelle modellen, men Ioniq seiler muligens opp som den heteste kandidaten. Jeg får ta en liten runde og prøvekjøre litt. Ser at det ikke ligger mange Ioniq ute til under 150k, men i dagens marked burde det være mulig å få prutet litt  8)

Hallgrim86

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=268493921

Berlingo! Klarer ikke helt avstanden da, men masse plass til hunden! Også et godt eksempel på hvorfor man ikke bruker dekkglans.

Nybilgaranti har du også.

snakkesalig

Det begynner å dukke opp en del dyre feil på gamle egolfer, (klimasensorer, høyspentnett) så jeg ville vært skeptisk til å handle en uten å sjekke historikken nøye.

edyrli

Sitat fra: noia på tir 01. nov 2022, kl. 11:26
Sitat fra: edyrli på man 31. okt 2022, kl. 16:43
Første generasjons biler av disse vil ikke klare 140 km til hytta om vinteren.

Takk for liste :) Det er ikke nødvendigvis et mål at bilen må klare hytta uten lading. Vi stopper som regel ca halvveis for å handle inn, og der er det alltid ledig ladeplass. Det er dog viktig at bilen lader relativt fort og kan lade på stikkontakt på hytta, så Zoe tror jeg derfor blir utelukket :) Er du fornøyd med din?
Jeg er fornøyd med Zoe, det er en relativt enkel og rimelig bil, ser også at den nok ikke er for alle. Jeg har 400V TN hjemme og 22kW har vært nok de gangene jeg må lade på farten.
Det er også greit å ha i tankene at 1 Gen biler begynner å bli noen år så reduksjon i rekkevidden på en 6-7 år gammel bil kan begynne å bli merkbar.

noia

Sitat fra: Hallgrim86 på tir 01. nov 2022, kl. 12:48

Berlingo! Klarer ikke helt avstanden da, men masse plass til hunden!

Hmmm. Det er jo faktisk ikke noe dårlig forslag. Har du noe erfaring med disse selv? Hva er reel rekkevidde på de?

noia

Sitat fra: snakkesalig på tir 01. nov 2022, kl. 13:32
Det begynner å dukke opp en del dyre feil på gamle egolfer, (klimasensorer, høyspentnett) så jeg ville vært skeptisk til å handle en uten å sjekke historikken nøye.

Takk for innspill! Har du noe kilde på dette, finnes det noe sted man kan undersøke statistikk for feil? Husker det var et tysk nettsted som loggførte feil for alle bilmerker gjennom eu-kontroll, men der må man nå betale for å få informasjonen. Det er jo også lite elbiler der, så ikke så relevant.

eisa01

Ingeniøren

Husk og at for 95% av tiden så trenger du ikke rekkevidden til hytta. Litt lett å gå seg bort i dette når man i det daglige kun trenger 3-4 mil eller mindre i snitt. Man betalert fort dyrt for å slippe å lade 15-20 minutter på turen.
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
Linux Zorin på PC'n og Sunstyle integrerte solceller på taket

Hallgrim86

Sitat fra: noia på tir 01. nov 2022, kl. 15:15
Sitat fra: Hallgrim86 på tir 01. nov 2022, kl. 12:48

Berlingo! Klarer ikke helt avstanden da, men masse plass til hunden!

Hmmm. Det er jo faktisk ikke noe dårlig forslag. Har du noe erfaring med disse selv? Hva er reel rekkevidde på de?

Nybilgaranti, kjempestore, relativt trygge (sett imot andre i 150k klasse). Den går omtrent så langt du ønsker. Kjørt litt berlingo med fossil, helt ålreit opplevelse. Jeg synes det er kult at man får så mye bil for den summen, hadde ikke vært så redd for kvalitet osv da den har garanti i orden.

Rå bil å dra på Ikea med :)

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA