Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hva kan VW forbedre med ID.4

Startet av hELgenen, søndag 30. oktober 2022, klokken 16:11

« forrige - neste »

hELgenen

Det er egne tråder for ditt og datt med ID.4 - så tenkte å forsøke å samle disse forslagene til forbedring i egen tråd.

Noen irriterer seg over touch knappene på rattet. Jeg synes disse fungerer greit, men har en lei tendens til å bli vekket til livet når man ikke ønsker det. F.eks dersom man beveger handen over rattet og stryker over knappene.
Så jeg håper VW kan gå vekk fra dette i fremtiden.

Det andre er en egenskap jeg holder på å bli sprø av - det er en funksjon som omtales som "Rear traffic alert"

https://youtu.be/8cAvCph-3Vg

Denne fungerer IKKE bra når man rygger nedover mot en flate - i alle fall er min erfaring da at bilen tror veien der bak plutselig er en hindring og bråbremser....og da mener jeg brå!!! bremser..

Nå kan man skru den av dersom man skal rygge ned...men jeg rygger ned hver bidige dag ut av garasjen..og denne fungerer forsåvidt når det er flatt...Så den har en misjon..men den er ikke særlig smart dessverre.

Oppløsningen på ryggekameraet er også for dårlig. Så her forventer jeg en oppdatering ved neste facelift.

Infotainment systemet burde få tilgang til streaming av filmer og tv - kjekt når man lader.
Egentlig litt latterlig utdatert dette infontainment systemet som leveres av VW. Det er kun 2 ok systemer der ute og det er Tesla sitt og Google - alt annet er bare tull..Sånn sett kunne sikkert VW bare kjøpt Google sitt....


Kjell Salvigsen

#1
Bra forslag til tema, helgenen! I tillegg til å bidra med forslag her, så vil jeg oppfordre alle til å sende inn forslagene til VW også, noe de oppfordrer til selv også.

For min del er det lite nytt i mine forslag og få store savn, men mulighet for forvarming av batteri før lading er viktig vinterstid.
Navigasjon/ruteplanlegger må bli bedre og ruteplanlegger må i størst mulig grad anbefale ladestopp på ionity om man ønsker det. I dag er dette elendig implementert og man får mye rart av lade forslag når man planlegger rute i bilen. Da jeg reiste 5000 km nedover Europa i sommer, fikk jeg nesten ingen ionity ladestopp når rutene skulle beregnes, dette måtte vi i stor grad søke opp selv i andre apper.

Batteri temperatur burde være mulig å avlese. Samme grad av degradering.
Google søk integrert i infotainment til bruk i telefon eller navigasjon (noe jeg satte pris på i Audi e tron)

App må også få flere funksjoner som forbruksdata, posisjon på bil og bedre ruteplanlegger

Litt på siden, men vw og de andre ionity eierne må nå klare å bygge ut nordover og øke kapasitet ytterligere på de mest populære stasjonene. (alt dette lover ionity, men gjennomføring går utrolig sakte)

VW er nok på saken i de fleste punkt, men det går for tregt på en del av dette. Når endelig 3.0 kommer til alle, så vil forhåpentligvis en del gode endringer følge på løpende bånd.
2 e-golf 2016, 1 solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod.(bil nr.2)
Nissan Leaf 2018 mod. (familiens bil nr. 3)

IDChrister

bytte navigasjonen ut med google maps, hadde vært 10/10 i mine øyne :)

daktari

Sitat fra: IDChrister på mandag 31. oktober 2022, klokken 07:19
bytte navigasjonen ut med google maps, hadde vært 10/10 i mine øyne :)
Finnes allerede. Bruk trådløs Android Auto eller Apple Car play.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

sk0yern


eriksen.eriksen

Nå er jeg over på flisespikkeri her, men har siden dag en med bilen irritert meg over selve lydkvaliteten på plinger og donger som bilen stadig fremfører. Høres ut som de er laget i MS-dos på nittitallet. Gir bilen et unødvendig billig uttrykk!

Er det jeg som er koko, eller har andre reagert på dette?

daktari

Sitat fra: eriksen.eriksen på mandag 31. oktober 2022, klokken 22:13
Nå er jeg over på flisespikkeri her, men har siden dag en med bilen irritert meg over selve lydkvaliteten på plinger og donger som bilen stadig fremfører. Høres ut som de er laget i MS-dos på nittitallet. Gir bilen et unødvendig billig uttrykk!

Er det jeg som er koko, eller har andre reagert på dette?
Ikke tenkt på det et sekund. Har skrudd av avskjeds- og velkomstlyd.

(PS prøv en koreansk bil for et virkelig mareritt, eller verre Nio)
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

unik42

LED-lys i bakdørene, som også går over i å lyse kraftig rødt når døra åpnes (slik det gjøres i Skoda sine biler).

Ommøblering under panseret slik at all tomrommet kan huse en frunk (https://www.youtube.com/watch?v=zEbyXOJXNFE&ab_channel=Frunk.at)

Større førerdisplay med mulighet for å justere layout, farger og slik selv. Også burde vi kunne få kartet opp på det displayet.

Integrere hoveddisplayet inn i dashbordet.
2021 ID.4, bestilt 2020
2020 Leaf, kjøpt i 2020, solgt 2020
2012 - Leaf, kjøpt i 2018, solgt i 2019

Surrehue

Vi fikk vår levert ut vår 174hk PRO hos Møller i Asker på fredag morgen, vi dro rett av gårde mot Sandefjord og tok fergen til Strømstad. Vi tok med den store 50 liters kompressor kjøleboksen. Sist vi brukte boksen kjølte vi mat og drikke, nå skulle vi holde matvarer fra harryhandel på Nordby, frossen. For å endre innstillingen på boksen må den ha strøm, så kan man bruke knappene til å skru den av og på og øke eller senke temperaturen. Men man får ikke endret temperaturen om man er alene, da bilen stopper og strømmen til ladeboksen skrus av, når man forlater førersetet. Hva med en 5min forsinkelse på sig tenner uttaket i bagasjerommet? Vi var 2, så kona kunne justere boksen når jeg satt i førersetet.

Krokstein

Sitat fra: Surrehue på onsdag 02. november 2022, klokken 22:26
Vi fikk vår levert ut vår 174hk PRO hos Møller i Asker på fredag morgen, vi dro rett av gårde mot Sandefjord og tok fergen til Strømstad. Vi tok med den store 50 liters kompressor kjøleboksen. Sist vi brukte boksen kjølte vi mat og drikke, nå skulle vi holde matvarer fra harryhandel på Nordby, frossen. For å endre innstillingen på boksen må den ha strøm, så kan man bruke knappene til å skru den av og på og øke eller senke temperaturen. Men man får ikke endret temperaturen om man er alene, da bilen stopper og strømmen til ladeboksen skrus av, når man forlater førersetet. Hva med en 5min forsinkelse på sig tenner uttaket i bagasjerommet? Vi var 2, så kona kunne justere boksen når jeg satt i førersetet.
Det ligger noen beskrivelser på nett som viser hvordan du på en enkel måte kan endre det slik at det alltid er strøm på uttaket bak. Kan være greit i noen tilfeller forutsatt at du vil ta risikoen med at batteriet kan tømmes ut ;)
ID.4 GTX

Jambo

Sitat fra: Surrehue på onsdag 02. november 2022, klokken 22:26
Vi fikk vår levert ut vår 174hk PRO hos Møller i Asker på fredag morgen, vi dro rett av gårde mot Sandefjord og tok fergen til Strømstad. Vi tok med den store 50 liters kompressor kjøleboksen. Sist vi brukte boksen kjølte vi mat og drikke, nå skulle vi holde matvarer fra harryhandel på Nordby, frossen. For å endre innstillingen på boksen må den ha strøm, så kan man bruke knappene til å skru den av og på og øke eller senke temperaturen. Men man får ikke endret temperaturen om man er alene, da bilen stopper og strømmen til ladeboksen skrus av, når man forlater førersetet. Hva med en 5min forsinkelse på sig tenner uttaket i bagasjerommet? Vi var 2, så kona kunne justere boksen når jeg satt i førersetet.
Funker det ikke å lene seg inn i bilen og trykke på bryteren på rattstammen i dette tilfellet?

unik42

Ikke alle som har fått med seg at det bare er å trykke på knappen så er bilen påskrudd i 30min.
2021 ID.4, bestilt 2020
2020 Leaf, kjøpt i 2020, solgt 2020
2012 - Leaf, kjøpt i 2018, solgt i 2019

El-inor

Øke sittehøyden i forsetene med flere hakk.
- BMW 2-serie Active Tourer, hybrid - solgt
- Tesla Model 3, mars 2019 - solgt
- Tesla Model 3, juni 2019 - solgt
- VW ID.4 GTX, juni 2022 - solgt
- Nissan Ariya e-4FORCE Evolve - levert 10.03.23

Øyvind.h

#13
Prosentvisning av batteri i dash, noen flere funksjoner i app, forvarming av batteri før hurtiglading, liten frunk til ladekabler etc. Og naturligvis belyste knapper for temperatur og volum under skjermen.

Ut over det er jeg ikke fan av produsentenes forsøk på å finne nye løsninger for dørhåndtak.

Kom på en ting til - knapp for varmetråder i ruta og max defrost er berøringsknapper på panelet nede til høyre venstre. Skulle ønske det var fysiske knapper med litt skille mellom seg. En gang jeg skulle aktivere rutevarme klarte jeg å endre innstillinger for hovedlysene. Går greit nå når jeg kjenner panelet, men synes det kunne vært løst bedre og tryggere.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

daktari

Plassering av knapp for lys/tåkelys og rutevarmer er dårlig, enig. Skjult langt nede bak rattet.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA