Hva kan VW forbedre med ID.4

Startet av hELgenen, søndag 30. oktober 2022, klokken 16:11

« forrige - neste »

Kjell Salvigsen

#15
VW burde også tilby utvidet lydpakke med langt bedre standard enn den de tilbyr i dag. Bass Brothers har lagt lista og vist at man kan få meget god lyd i forhold til pengene med enkle midler. Dagens utvidede lydpakke skuffet i hvert fall meg, kan ikke sammenlignes med Bass Brother sin. En DSP forsterker og SUB fra Match, slik BB tilbyr, kan umulig koste mye for VW å montere i bilene.
(her synes jeg egentlig de aller fleste bilmerker svikter, selv de som tilbyr anlegg fra kjente leverandører)
2 e-golf 2016, begge solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21 solgt
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod. solgt
Nissan Leaf 2018 mod. FAMILIEBIL NR. 1-spareprosjekt 24/25
Porsche Panamera 4 e-hybrid 2017/18 mod. solgt
BMW M2 2017 mod. Solgt
På elbil jakt i løpet av 2024/25

hav4rd

Jeg synes løsningen for 360-kameraet fungerer mindre godt i ID4. Har faktisk bedre opplevelse med dette i en eldre Nissan Leaf selv om den har mye mindre skjerm.

Det vises et altfor lite område rundt bilen. I tillegg er "ledelinjene" (eller hva det kalles) i altfor sterk oransje farge som ikke er spesielt gjennomsiktig. Det er derfor nærmest umulig å se hva som er bak bilen på 360 ved revers, eller foran hvis man skal fremover. En enkel løsning hadde vært å kunne justere transparansen her.
ID.4 GTX (2022)

elektro

Endel av det som savnes her er vel løst i 3.0 / 3.1?

Som å velge prioriterte ladeoperatører, prosentvisning i førerdisplay og  batterivarme  ved behov - men ikke når det ikke er behov.
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

carster

Ryggekamera som holder seg rent. Slik det er på Golf og ID.3.
2022 ID.4 GTX
2017 e-Golf FL (solgt)
2015 e-UP

ELvin2022

Er er jo spyler dyse på ryggekamera 👍🏽

elektro

Sitat fra: daktari på mandag 31. oktober 2022, klokken 07:47
Sitat fra: IDChrister på mandag 31. oktober 2022, klokken 07:19
bytte navigasjonen ut med google maps, hadde vært 10/10 i mine øyne :)
Finnes allerede. Bruk trådløs Android Auto eller Apple Car play.

Men, da mister man vel all funksjonalitet ift. ruteplanlegging, beregning av rest batteri ved ankomst til målet osv?
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

elektro

Jeg hadde en ID.3 leiebil forleden, og var stort sett fornøyd. Følgende er vel rimelig likt i ID.4;

Da mørket senket deg ble savnet av lys i volum- og temperaturregulering under skjermen påtakelig. I tillegg synes jeg grafikken for innstilling av avstand til bilen foran (ACC) er alt for liten. Ville nok valgt HUD om jeg kunne..

Ellers var ryggekamera før mørkt og dårlig. Men dette går jo igjen også på langt dyrere konsernbrødre. Merkelig svakhet.

Kan styre meg for alt av blank pianolakk plast, (grunn nok for å velge Cupra foran ID.3 for min del). Uansett synes jeg bilen er en fantstisk god folkevogn, med passe mye sjarm i all sin enkelhet og noen litt uvanlige løsninger. Lever fint med touchknappene på rattet, selv om det er litt corny. Elsker at det er bakhjulstrekk.
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

carster

Sitat fra: ELvin2022 på søndag 13. november 2022, klokken 00:56
Er er jo spyler dyse på ryggekamera 👍🏽

Ikke nok. Løsningen på ID.4 er elendig i forhold til E-Golf'en.
2022 ID.4 GTX
2017 e-Golf FL (solgt)
2015 e-UP

Kjell Salvigsen

Sitat fra: carster på søndag 13. november 2022, klokken 09:44
Sitat fra: ELvin2022 på søndag 13. november 2022, klokken 00:56
Er er jo spyler dyse på ryggekamera 👍🏽

Ikke nok. Løsningen på ID.4 er elendig i forhold til E-Golf'en.

Helt enig, patenten på e-golf/id3/eq bilene fra Mercedes er genial og helt uslåelig. Spyler dyse hjelper noe, men kan dessverre ikke måle seg med lukket løsning. Det sies at id4 ikke fikk denne patenten med kamera bak logo fordi kamera ville da ha blitt plassert for høyt oppe på bilen. Om dette er eneste forklaring, vet ikke jeg .
2 e-golf 2016, begge solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21 solgt
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod. solgt
Nissan Leaf 2018 mod. FAMILIEBIL NR. 1-spareprosjekt 24/25
Porsche Panamera 4 e-hybrid 2017/18 mod. solgt
BMW M2 2017 mod. Solgt
På elbil jakt i løpet av 2024/25

turfsurf

Sitat fra: Kjell Salvigsen på søndag 13. november 2022, klokken 15:40
Helt enig, patenten på e-golf/id3/eq bilene fra Mercedes er genial og helt uslåelig. Spyler dyse hjelper noe, men kan dessverre ikke måle seg med lukket løsning.
Ikke noe særlig med lukket løsning hvis man benytter kameraet under kjøring da. Nei, produsentene må finne løsninger for å holde kameraene rene.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

daktari

#25
Sitat fra: elektro på søndag 13. november 2022, klokken 09:18
Jeg hadde en ID.3 leiebil forleden, og var stort sett fornøyd. Følgende er vel rimelig likt i ID.4;

Da mørket senket deg ble savnet av lys i volum- og temperaturregulering under skjermen påtakelig. I tillegg synes jeg grafikken for innstilling av avstand til bilen foran (ACC) er alt for liten. Ville nok valgt HUD om jeg kunne..

Ellers var ryggekamera før mørkt og dårlig. Men dette går jo igjen også på langt dyrere konsernbrødre. Merkelig svakhet.

Kan styre meg for alt av blank pianolakk plast, (grunn nok for å velge Cupra foran ID.3 for min del). Uansett synes jeg bilen er en fantstisk god folkevogn, med passe mye sjarm i all sin enkelhet og noen litt uvanlige løsninger. Lever fint med touchknappene på rattet, selv om det er litt corny. Elsker at det er bakhjulstrekk.
Hvor ofte sitter folk og stiller varmen opp og ned egentlig?
PS triks: trykk den opplyste klima knappen og så pluss eller minus.
Lyd stiller man fra rattet.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

daktari

Sitat fra: carster på søndag 13. november 2022, klokken 09:44
Sitat fra: ELvin2022 på søndag 13. november 2022, klokken 00:56
Er er jo spyler dyse på ryggekamera 👍🏽

Ikke nok. Løsningen på ID.4 er elendig i forhold til E-Golf'en.
Du må gnikke litt RainX på linsa, så spyles det lett av.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

daktari

Jeg synes interiøret burde hatt litt bedre materialkvalitet. Enig i svart pianoplast er kjipt.

Noen flere pakninger rundt dørene hadde nok dempet støy enda mer.

15 cm lenger bil for større bagasjeplass?
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Kjell Salvigsen

#28
Sitat fra: turfsurf på søndag 13. november 2022, klokken 16:26
Sitat fra: Kjell Salvigsen på søndag 13. november 2022, klokken 15:40
Helt enig, patenten på e-golf/id3/eq bilene fra Mercedes er genial og helt uslåelig. Spyler dyse hjelper noe, men kan dessverre ikke måle seg med lukket løsning.
Ikke noe særlig med lukket løsning hvis man benytter kameraet under kjøring da. Nei, produsentene må finne løsninger for å holde kameraene rene.
Mulig jeg misforstår deg her, men benytter du ryggekamera/kamera bak til noe annet enn rygging ? ("under kjøring" /ikke rygging?). Har aldri tenkt på behov for det, men kan selvsagt være nyttig for noen.

Med tanke på ren linse/klart bilde har jeg vanskelig for å se for meg bedre løsning enn kamera beskyttet bak feks logo, men er jo bra om de klarer/har klart å lage bedre patenter enn det :-)
2 e-golf 2016, begge solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21 solgt
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod. solgt
Nissan Leaf 2018 mod. FAMILIEBIL NR. 1-spareprosjekt 24/25
Porsche Panamera 4 e-hybrid 2017/18 mod. solgt
BMW M2 2017 mod. Solgt
På elbil jakt i løpet av 2024/25

Øyvind.h

Har hent jeg kunne tenke meg å sjekke tilhengeren med kamera underveis. Men det er mer nice to have.
I EQC trengte jeg aldri tenke på rent kamera.
Det var alltid rent og klart uavheing av vær og føre. Det skulle jeg gjerne hatt, for åpne kamera bak blir fort skitne. Spyler hjelper litt, men ikke helt.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA