Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

2023 versus 2022 modell - finnes det praktiske sammenligninger?

Startet av Bjoris, søndag 30. oktober 2022, klokken 08:02

« forrige - neste »

Bjoris

Vi går over til Ioniq5 AWD neste uke, det er en ekte 2023 modell med litt mer batteri og dermed litt mer effekt samt annet hjuloppheng. Forvarming som standard, men forstår det er helt likt som på 2022 modellene får. Jeg har ikke testet denne, bare en 2021 modell før vi bestilte så er litt nyskjerrig på om dette er en merbar endring.

Snakket med en som hadde testet 2023 modellen og var imponert, men det sier jo i praksis lite.

Jeg kommer fra ID4 både RWD og GTX, men velger nå Ioniq5, jeg skal være ærlig å si at jeg er ingen fan av designet, men liker bilen ellers og vi skifter bil ca 1 gang pr år fordi det har vært gunstig til nå og veldig gøy for en bilnerd å få prøvd så mye forskjellig over tid.

Så får vi se fremover om den verden ikke forsvinner nå med avgifter fra 2023.

Vel, det er alltid gøy med ny bil og jeg er helt open-minded til nytt kjøretøy, men jeg skal ikke legge skjul på at vi har likt id4 veldig godt, en av tingene med I5 er jo at det er MYE mer utstyr og info i displayet. Det blir interessant å se om vi syns dette er viktig. En ting jeg er sikker på at jeg kommer til å savne er Matrixlysene på GTXen, jeg syns lysene og mangel på bakrutevisker var det mest skuffende på 2021 i5 jeg prøvde...

En ting som er rart er at når vi hadde RWD utgavene av ID4 så savnet vi sjelden mer krefter, men på GTXen så ble det litt skuffende enda den er mye raskere. Tror det er litt sånn at når du vet du har overflod så blir en litt bortskjemt og vil ha enda mer, husker fra testen av I5 at jeg ble imponert over trykket, spesielt fra lav fart, da røkket det som i en Tesla. Vel, vel, det er jo bare dill selvsagt, men det er jo lov å ha det gøy også:)

Når vi testet div biler i 2021, syns vi ev6 hadde klart best hjuloppheng og jeg forstår at i5 har fått dette nå så tipper den blir meget bra å kjøre... ID4 er veldig komfortabel, men Ev6 den gang tok skarpe ujevnheter på en helt annen måte enn både I5 og ID4 så om I5 blir like bra så er den jo hakket mer praktis enn EV6 og seiler da i min verden opp som en meget kompetent elbil...

Vel, vi får se, men om noen har en faktisk testsammenligning av 2023 verus 2022 å dele så hadde jeg vært takknemlig. Alt jeg finner av 2023 er oppsummering av endringene, og de vet jeg hva er...

Edison

Er i same båt som deg, og får bil omtrent samtidig. Eg har heller ikkje klart å finne gode samanlikningar, men har køyrd 22-modellen litt, så venter i spenning.

LED Matrix blir garantert eit sakn, så her blir det nok LED-bar ganske kjapt før vintermørket set inn for alvor. Ting eg ikkje kjem til å sakna er uforutsigbar naudbrems, touch- og haptiske(?) knappar, innstillingar som lever sitt eige liv, og manglande belysning i knappar justering av temperatur og lyd.

Gler meg til å få ein litt meir vanlig betjening og infoskjermar, ekstra krefter, vanlege knappar, hurtigknapp for å slå av filholderassistent. Blir kjekt med V2L og ekstra hengarvekt. I tillegg likar eg betre Hyundai sitt oppsett for regenerering.

Meiner å hugse at Ioniqen eg prøvde var hakket stillare, men litt mindre presis styring. Håpar støynivået er vidareført og styringa stramma opp litt med 23-modellen!

Øyvind.h

Har ikke noe dyp info om differanse mellom 22 og 23 modellen annet enn liste over forskjeller som du sikkert kjenner.
Jeg byttet fra Ioniq 5 til ID4. Lysene på I5 var ikke gode på vinteren. Primært katastrofalt dårlige ut mot siden hvor kjørte i blinde i krappe U-svinger opp mot hytta.
Samlet sett trives jeg bedre i ID4 selv om I5en hadde mer utstyr.
Men begge er komfortable. I5 vesentlig sprekere. På parkeringsplass vil du merke ulempene ved den veldig lange akselavstand en.

Designet på I5 digget jeg. Spennende linjer og lekker lys-signatur. Men lysene var ikke gode.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Bjoris

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 31. oktober 2022, klokken 17:19
Har ikke noe dyp info om differanse mellom 22 og 23 modellen annet enn liste over forskjeller som du sikkert kjenner.
Jeg byttet fra Ioniq 5 til ID4. Lysene på I5 var ikke gode på vinteren. Primært katastrofalt dårlige ut mot siden hvor kjørte i blinde i krappe U-svinger opp mot hytta.
Samlet sett trives jeg bedre i ID4 selv om I5en hadde mer utstyr.
Men begge er komfortable. I5 vesentlig sprekere. På parkeringsplass vil du merke ulempene ved den veldig lange akselavstand en.

Designet på I5 digget jeg. Spennende linjer og lekker lys-signatur. Men lysene var ikke gode.

Du tenker at den svinger dårlig pga lang akselavstand?

Vi har også EV6 i bestilling, den kommer en vakker dag så vi kjører nok I5 opp mot 1 år nå og det er helt ok, det har vist seg å være en god modell og tror ikke den blir dårliger nå som det kommer mva og vektavgift, selv om vi må betale vektavgift på EV6en

Når jeg testet syns jeg ikke I5 var stillere enn ID4 den gangen vi prøvde, omtrendt likt, men det var mer vibrasjon i bilen enn på ID4, håper dette er bedre nå med nytt hjuloppheng

Øyvind.h

Ja merker at hjulene sitter i hver ende eksempelvis om du skal inn i en bås mellom to biler. Må tenke litt annerledes enn om bilen hadde hatt lenger overheng foran/bak. Men ingen krise altså!

Jeg likte I5 jeg. God å kjøre. Likte veldig godt balansen mellom sportslighet og komfort. ID4 er mer komfortrettet, eller i hvert fall mindre sportslig.
Støydemping mener jeg er ganske lik. ID4 opplever jeg kanskje som hakket mer stillegående, men sånt kan skyldes årstid og dekk etc. Vibrasjon blir motsatt for min del da sommerhjulene på min I5 hadde ubalanse, så det ristet i rattet på motorvei. Mobile mente alt var OK, så jeg solgte bilen på vinterhjul med informasjon til kjøper om at medfølgende sommerhjul skal være rebalansert og OK, men at det kan reklameres til butikken for ny utbedring dersom de ikke er blitt OK (de var tatt av bilen når de ble forsøkt utbedret). Ristet fra bilen var ny, så ingen tvil om at feilen var der fra start. Og har funnet flere med I5 rapportere samme problem, så det kan hende det er dekkene som ikke er OK.

For øvrig var jeg fornøyd. Beltene i baksetet skrangler mot hardplast, litt mye hardplast i bagasjerom, information overload på skjermen bak rattet, ikke så god førerassistent som er veldig nervøs og hele tiden korrigerer. Fint med regen i flere nivå, men merker med B på ID4 at det ikke er viktig så lenge regen er lett å dosere. Inn/utkobling av førerassistent på I5 var for brå, men samtidig pluss for flere nivåer av støtte (eks kan bilen styre ratt, og fører pedalene). Pluss for å kunne sette blinklys til 5 blink istedenfor 3.

Ankelstøtte, ventilasjon etc var behagelig! Måtte slå av AI i HUD da den ga en plagsom markering av biler foran meg og introduserte forstyrrende dermed ting som ikke ga noen nytte. Dørtrekk/håndtak på innsiden virket lite robust. Tynt belegg og håndtaket ble fort møkkete. Kan ikke tenke meg at det er særlig holdbart over tid.

Designet synes jeg var veldig kult! Veldig stor hatchback med god plass ift mål, kule retro-linjer etc. Veldig mye jeg likte ved bilen, som fleksibelt baksete (men det har noen ulemper som lange bakdører), liten praktisk frunk, rollo istedenfor plate i bagasjerom, brukbar app, batteriprosent i dash, rask lynlading såfremt batteriet er varmt (snitt på rundt 180kW fra 0-80% i høstferien).
Tenker du blir fornøyd jeg :)

EV6 har jeg også hatt en runde. Den hadde i det minste skiluke, selv om den var liten. Kjøpte den i hvit og digget designet. Men holder fortsatt en knapp på ID4 som favoritt da den rett og slett er god på en del kjernepunkter (rails, skiluke, plass, pris, lys, el hengerfeste). Dørhåndtak synes jeg begge bommer litt på med forskjellige forsøk på "moderne" tilnærming.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Bjoris

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 02. november 2022, klokken 10:38
Ja merker at hjulene sitter i hver ende eksempelvis om du skal inn i en bås mellom to biler. Må tenke litt annerledes enn om bilen hadde hatt lenger overheng foran/bak. Men ingen krise altså!

Jeg likte I5 jeg. God å kjøre. Likte veldig godt balansen mellom sportslighet og komfort. ID4 er mer komfortrettet, eller i hvert fall mindre sportslig.
Støydemping mener jeg er ganske lik. ID4 opplever jeg kanskje som hakket mer stillegående, men sånt kan skyldes årstid og dekk etc. Vibrasjon blir motsatt for min del da sommerhjulene på min I5 hadde ubalanse, så det ristet i rattet på motorvei. Mobile mente alt var OK, så jeg solgte bilen på vinterhjul med informasjon til kjøper om at medfølgende sommerhjul skal være rebalansert og OK, men at det kan reklameres til butikken for ny utbedring dersom de ikke er blitt OK (de var tatt av bilen når de ble forsøkt utbedret). Ristet fra bilen var ny, så ingen tvil om at feilen var der fra start. Og har funnet flere med I5 rapportere samme problem, så det kan hende det er dekkene som ikke er OK.

For øvrig var jeg fornøyd. Beltene i baksetet skrangler mot hardplast, litt mye hardplast i bagasjerom, information overload på skjermen bak rattet, ikke så god førerassistent som er veldig nervøs og hele tiden korrigerer. Fint med regen i flere nivå, men merker med B på ID4 at det ikke er viktig så lenge regen er lett å dosere. Inn/utkobling av førerassistent på I5 var for brå, men samtidig pluss for flere nivåer av støtte (eks kan bilen styre ratt, og fører pedalene). Pluss for å kunne sette blinklys til 5 blink istedenfor 3.

Ankelstøtte, ventilasjon etc var behagelig! Måtte slå av AI i HUD da den ga en plagsom markering av biler foran meg og introduserte forstyrrende dermed ting som ikke ga noen nytte. Dørtrekk/håndtak på innsiden virket lite robust. Tynt belegg og håndtaket ble fort møkkete. Kan ikke tenke meg at det er særlig holdbart over tid.

Designet synes jeg var veldig kult! Veldig stor hatchback med god plass ift mål, kule retro-linjer etc. Veldig mye jeg likte ved bilen, som fleksibelt baksete (men det har noen ulemper som lange bakdører), liten praktisk frunk, rollo istedenfor plate i bagasjerom, brukbar app, batteriprosent i dash, rask lynlading såfremt batteriet er varmt (snitt på rundt 180kW fra 0-80% i høstferien).
Tenker du blir fornøyd jeg :)

EV6 har jeg også hatt en runde. Den hadde i det minste skiluke, selv om den var liten. Kjøpte den i hvit og digget designet. Men holder fortsatt en knapp på ID4 som favoritt da den rett og slett er god på en del kjernepunkter (rails, skiluke, plass, pris, lys, el hengerfeste). Dørhåndtak synes jeg begge bommer litt på med forskjellige forsøk på "moderne" tilnærming.

En god oppsummering ifht ID4. De siste to kveldene har jeg sett en del tester av Ioniq5 mot ID4. Ioniq 5 vinne i hver eneste en, men jeg har en hypotese om at det er mest fordi bilen har en del wow faktorer som ikke ID har. ID er likevel en veldig ok bil i det daglige.

Jeg er rett og slett spent på om wow faktoren med I5 går litt over etter en stund. Vi får se nå da, jeg har jo bilene så kort tid at det er ikke så farlig om en bil ikke er 100%, nå var heller ikke ID4 100%, mye ting der som kunne vært bedre og jeg skal ærlig innrømme at el.seter har jeg savnet når fruen er 55 kg og jeg det dobbelte blir det sånn at jeg ikke engang kan sette meg inn før jeg må justere setene. Ja, du får ID med elseter, men tillegg på 30.000 er galskap...

Vel, da blir det henting kl.1200 i morgen så får vi se


Øyvind.h

Ioniq 5 har Hyundai gjort en del kult med, og det bør de få kred for. Spennende design, fleksibel og godt utstyrt.
Grattis med ny bil :) Tipper du blir fornøyd. Alltid moro med ny bil!
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Bjoris

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 03. november 2022, klokken 18:30
Ioniq 5 har Hyundai gjort en del kult med, og det bør de få kred for. Spennende design, fleksibel og godt utstyrt.
Grattis med ny bil :) Tipper du blir fornøyd. Alltid moro med ny bil!

Takk, ja det er veldig moro med ny bil, tenker at fra 2023 så blir mulighetene til å ha billig/gratis bil ved å kjøpe en ca hvert år vanskeligere. Så banen diskutere hvor bærekraftig det er å bytte så ofte uansett. Hva som enn skjer så har det vært veldig moro helt siden Leaf i 2011

Bjoris

Da har jeg fått 300 km på Ioniqen og den overrasker. Jeg konkluderte med at Id4en var mer komfortable og at støynivået var omtrent likt i 2021, men konklusjonen til nå er at komforten faktisk er bedre på I5, den er også hakke mer støysvak (vi har CCV7 på både denne og GTXen, dog med 20 toms hjul på GTXen.). Hvor mye 19 versu 20 utgjør og om det er dette hjulopphenget som har blitt så mye bedre vites ikke. Ifht komfort så er det eneste jeg syns den er litt dårligere på, vibrasjon, men da er vi på litt nerde nivå, men den gang som nå syns jeg vibrasjoner forplanter seg litt mer til stolene enn i IDen.

Minus ifht GTXen er jo Matrix, det er natt og dag i forskjell i favør GTX. Videre er autopilot og acc også vesentlig dårligere i I5en. Jeg og fruen åpnet bagasjerommet og fruen var bare ett stort spørsmålstegn, "såpass" var kommentaren. Ingen av oss forstår at dette skal være bare få liter mindre enn i GTXen. Allerede med helgehandelen i går så vi at det er greit å ha litt dypere bagasjerom der det er en kant for når vi åpnet hjemme i motbakken der vi parkere så rullet det ut 2 1,5 liter brusflasker... Ja, ja, vi venner oss nok til det og vi trenger ikke allverden med plass lengre.

Vel, vel, det er jo skrevet opp og ned av sammenligninger av disse bilene så det er old news, men kjenner at det var rett å prøve I5 ett års tid nå, rett og slett gøy med noe annet...




Øyvind.h

Grattis med ny bil :) For litt ekstra bagasjeplass er det bare å ta ut platen i bunn så får du litt ekstra. Vurderte selv et gitter mellom nakkestøtter og tak, men kjøpte aldri.
Bagasjerommet gir visuelt inntrykk av å være mindre, fordi det er lavere. Men om jeg ikke husker feil er det litt bredere enn i ID4, og ved å skyve rad 2 forover blir det vel en del dypere enn id4? Jeg tror nok vi får mer med oss i id4 enn i I5'en, men med rad 2 trukket helt frem er jeg ikke 100% sikker.  Å kjøre rad 2 helt frem gir enkelte ulemper, men syntes allikevel det var fint med fleksibiliteten.

Vibrasjon skal det egentlig være null og niks av i en ny bil. Ingen dirring i seter, ratt eller noe annet uansett hastighet. Men som nevnt slet jeg med det selv i I5. Primært pga feil på Sommerhjul.

Finn noen øde svingete veier og sett bilen i sportsmodus så har du en kjøreglad bil som evner å være både sporty og komfortabel.

Et siste tips er nok dessverre booster. Hyundai sliter fortsatt litt med evnen til å passe på 12v batteriet. Om du skulle oppleve at bilen ikke vil gå i Drive når du skal starte den er det en sterk indikator på at 12v er for lavt tll at bilen lar hovedbatteri koble inn. Men lov å håpe på at de har fått kontroll på dette i siste sw.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Bjoris

Takker, selger sa også at dette med 12 volt var det som gikk mest igjen, men at de første årsakene til dette, ladeluke var fikset på nye.

Vi får bare se, har ikke noe booster, men har lagt en lite lader bak så får jeg bare håpe jeg har tilgang til strøm der bilen evt finner det for godt å stoppe...

Olemann

Hvordan er det nye opphenget/dempere/fjæring sammenlignet med 2022 modellen?

Dette var den desidert viktigste årsak til at det ble GTX og ikke I5 på meg. Liker designet og fleksibiliteten og kreftene i i5, men kan ikke huske å ha kjørt noen bil tidligere som er så dårlig på understell ift. krefter tilgjengelig.  Bilen har en farlig "ettersleng" og i hurtig kurvekjøring der man er så uheldig å få gyng som følge av f.eks. tælehiv er man veldig raskt ute i geografien.
Vel er dette en familiebil og ikke en Ferrari, men kreftene innbyr til mye mer enn bilen tåler. 

Bjoris

Sitat fra: Olemann på torsdag 10. november 2022, klokken 16:30
Hvordan er det nye opphenget/dempere/fjæring sammenlignet med 2022 modellen?

Dette var den desidert viktigste årsak til at det ble GTX og ikke I5 på meg. Liker designet og fleksibiliteten og kreftene i i5, men kan ikke huske å ha kjørt noen bil tidligere som er så dårlig på understell ift. krefter tilgjengelig.  Bilen har en farlig "ettersleng" og i hurtig kurvekjøring der man er så uheldig å få gyng som følge av f.eks. tælehiv er man veldig raskt ute i geografien.
Vel er dette en familiebil og ikke en Ferrari, men kreftene innbyr til mye mer enn bilen tåler.

Jeg syns den er overraskende god å kjøre, men den er mykt satt opp og rask kjøring med full pinne på 19 toms piggfritt gir ikke den helt gode følelsen, men det gjør det ikke med GTX heller. Tipper EV6 er litt bedre her fortsatt, men det som overrasker med I5 er at den tar f.eks fartsdumper og andre skarpe kanter mye bedre enn ID4. Det kan jeg ikke huske at I5 2021 var noe bedre på dette enn ID4, men kan jo være at jeg husker feil.

Har fortsatt ikke sett noe skikkelig sammenligning av 2022 og 2023 modell av I5, får sette YTerene Tesla bjørn eller Kris Rifa på saken:)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA