Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hjeeeelp, jeg begynner å like Skoda. Men har 10 spørsmål.

Startet av tepe2, søndag 30. oktober 2022, klokken 07:27

« forrige - neste »

tepe2

Har e-Golf idag. Vurderer å kjøpe Skoda Enyaq Coupe med alt av utstyr. Har ikke prøvd bilen, bare sett den. Veldig fin. Men har en del spørsmål.

1. App er veldig viktig for meg. Hvordan er appen til Skoda? Jeg er avhengig av en app som fungerer til å forvarme bilen på vinterstid. Både forhåndsinnstille de gangene jeg vet når jeg skal bruke bilen, men også starte "manuelt" med appen om jeg plutselig må ut å kjøre. Ifølge min forhandler har Audi, VW og Skoda forskjellige apper, og de sier at Skoda sin fungerer best. Men fungerer den bra nok?

2. Jeg kjører i områder med mye elg. Kan man få montert ledbar med varmetråder i, og som fungerer sømløst med matrix/automatisk nedblendbare lys?

3. Automatisk nedblendbar funksjon på Golfen er dårlig. For treg i reaksjon. Selv om man justerer i menyen. Fjernlys kommer også på altfor sent. Fungerer det bedre på Skoda?

4. Hvor bra er ryggekameraet? I forhold til e-Golfen som har veldig bra ryggekamera?

5. Jeg ser i utstyrslista at det er bra beskyttelse av de som sitter foran. Hva med de bak? Er det sideairbager i setene bak? Ser ikke ut til at det er hodebeskyttelse for baksetepassasjerer. Kan det virkelig stemme, eller er det bare jeg som mistolker?

5. Hvordan er dette Canton Soundsystem med 10 høyttalere? Jeg er ingen lydentusiast, men liker å ha litt å rutte med når jeg er alene i bilen.

6. Hvordan er multimedia, tilkobling av mobil, navigasjon etc....?

7. Ser ut til at sportsunderstell er standard. Er ikke det en ulempe på nord-norske veier? Jeg vil ikke ha for stiv bil. Hva er bakkeklaring på bilen? (Sjekket nettsiden, men alle andre mål er oppgitt, bortsett fra bakkeklaring.

8. Hva er Area View? Kan bilen ta opp hendelser utenfor bilen når den er parkert, slik Tesla kan?

9. Jeg er ikke så opptatt av ladehastighet, men hvordan er opplevd rekkevidde i forhold til lovet, både varme sommerdager og kalde vinterdager?

10. Plusser og minuser. Dårlige og gode erfaringer fra dere som har Skoda. Eventuelle tips.


Har sett på Audi Q4 e-Tron. Liker den. Men mye feil og dårlig app. Dessuten blir Skoda ca 70.000 rimeligere, fullt utstyrt. Og ifølge forhandler, med noen mil lengre rekkevidde også.

Forhandler sa til meg for ikke lenge siden at jeg kunne få bil levert før årsskiftet, om jeg var rask å bestille. Det kan umulig stemme. Jeg ser jo at de som bestilte så tidlig som i juni, ikke får bil før godt ut i neste år.

Vurderer en elbil

Sitat fra: tepe2 på søndag 30. oktober 2022, klokken 07:27
Har e-Golf idag. Vurderer å kjøpe Skoda Enyaq Coupe med alt av utstyr. Har ikke prøvd bilen, bare sett den. Veldig fin. Men har en del spørsmål.

1. App er veldig viktig for meg. Hvordan er appen til Skoda? Jeg er avhengig av en app som fungerer til å forvarme bilen på vinterstid. Både forhåndsinnstille de gangene jeg vet når jeg skal bruke bilen, men også starte "manuelt" med appen om jeg plutselig må ut å kjøre. Ifølge min forhandler har Audi, VW og Skoda forskjellige apper, og de sier at Skoda sin fungerer best. Men fungerer den bra nok?

2. Jeg kjører i områder med mye elg. Kan man få montert ledbar med varmetråder i, og som fungerer sømløst med matrix/automatisk nedblendbare lys?

3. Automatisk nedblendbar funksjon på Golfen er dårlig. For treg i reaksjon. Selv om man justerer i menyen. Fjernlys kommer også på altfor sent. Fungerer det bedre på Skoda?

4. Hvor bra er ryggekameraet? I forhold til e-Golfen som har veldig bra ryggekamera?

5. Jeg ser i utstyrslista at det er bra beskyttelse av de som sitter foran. Hva med de bak? Er det sideairbager i setene bak? Ser ikke ut til at det er hodebeskyttelse for baksetepassasjerer. Kan det virkelig stemme, eller er det bare jeg som mistolker?

5. Hvordan er dette Canton Soundsystem med 10 høyttalere? Jeg er ingen lydentusiast, men liker å ha litt å rutte med når jeg er alene i bilen.

6. Hvordan er multimedia, tilkobling av mobil, navigasjon etc....?

7. Ser ut til at sportsunderstell er standard. Er ikke det en ulempe på nord-norske veier? Jeg vil ikke ha for stiv bil. Hva er bakkeklaring på bilen? (Sjekket nettsiden, men alle andre mål er oppgitt, bortsett fra bakkeklaring.

8. Hva er Area View? Kan bilen ta opp hendelser utenfor bilen når den er parkert, slik Tesla kan?

9. Jeg er ikke så opptatt av ladehastighet, men hvordan er opplevd rekkevidde i forhold til lovet, både varme sommerdager og kalde vinterdager?

10. Plusser og minuser. Dårlige og gode erfaringer fra dere som har Skoda. Eventuelle tips.


Har sett på Audi Q4 e-Tron. Liker den. Men mye feil og dårlig app. Dessuten blir Skoda ca 70.000 rimeligere, fullt utstyrt. Og ifølge forhandler, med noen mil lengre rekkevidde også.

Forhandler sa til meg for ikke lenge siden at jeg kunne få bil levert før årsskiftet, om jeg var rask å bestille. Det kan umulig stemme. Jeg ser jo at de som bestilte så tidlig som i juni, ikke får bil før godt ut i neste år.

1. Den fungerer slik du beskriver her.

2. Jeg har hørt at noen har gjort det, og skryter av det. men jeg aner ingen ting om dette.

3. Dette fungerer perfekt og sømløst. Matrix luker ut møtende biler, selv om du kjører med fjernlys. Den blender ikke ned som Golfen din gjør. Den blender heller ikke den møtende bilen. Et perfekt system.

4. Jeg har prøvd bilen i mørket, og tenkte ikke at det var et dårlig ryggekamera, selv om jeg har lest noen kommentarer som mener at det ikke er så bra.

5.1. Det er airbags bak, ja.

5.2. Vanlig lyd i Enyaq låter som papptallerkner. Canton vet jeg ikke på Enyaq. Jeg hadde Canton i Superb, det var veldig bra. Jeg har hørt Canton i KOdiaq. Det var ikke noe å skryte av. Jeg har hørt noen betale 10.000 kr for BassBrothersanlegg. Det var veldig bra lyd. Ikke rubbebusslyd, men god lyd.

6. CarPlay fungerer godt. Ikke noe problem der. Det er trådløst. Av og til kan det ta noe tid, men det kobler seg opp. Da får du Google Maps bl.a. på skjermen. Den innebygde navigasjonen er bedre nå enn den var på min Superb. Utviklingen går frem over.

7. Sportsunderstell er standard på Sportline utgaven. Dersom du velger DCC så får du et understell som kan regulere fjæringen. Fra stivere enn sportsunderstellet til veldig mykt. Perfekt for kjøring på kronglete svingete veier, gjennom byen på brostein og til motorveikjøring.
Bakkeklaring:
     iV80X: 186 mm
     Sportline: 171 mm
     Med DCC: 184 mm

8. Nei.

9. Varme sommerdager kan rekkevidden bli lenger enn WLTP, mens på kalde vinterdager kan rekkevidden bli redusert med 25-30% Akkurat som de aller fleste elbiler.

10. Les forumer. Ligger mye tilbakemeldinger rundt omkring.

Hvilken annen bil vurderer du, da?
Fossilbil

tepe2

Tusen takk for mange gode svar her. Absolutt til god hjelp.

Når det gjelder airbager bak, så tolker jeg det slik at det ikke er både gardintype for hodebeskyttelse og sideairbager i setene bak som standard. Men så i prislista på nettsiden at man får ekstra bak i en av pakkene.

Jeg har vurdert mange biler. Q4 er den jeg liker best. Men dessverre for mye tull, og nå har den steget mye i pris siden jeg prøvde den for ett år siden. ID-bilene til Volkswagen utgår. Liker dem ikke. Polestar er fin og hadde passet meg perfekt størrelsesmessig, designmessig og prismessig. Men den har jo verdensrekord i feil. Og kjøper man ny nå, så får man ikke pixellysene.

E-Golfen har vært utrolig bra. 2019-modell. Kjørt 70.000. Ingen feil. Bare ei knekt ladeluke vinterstid. Fikk ordnet på reklamasjon. Men bilen mangler god rekkevidde og drift på alle fire.

Egil S

Jeg vet ikke om jeg skal ta for meg lista di, men jeg har noen tanker.

Jeg har kjørt BMW i 20år, har bestilt en RS Coupe med alt.

I 2020 kjøpte jeg min første elbil for å prøve, mest or å kjøre til jobb, handling osv.
Etter å sjekket alt som var på markedet sommeren 2020, be det en BMW i3 som tikket alle boksene. På det tidspunktet hadde jeg en veteranbil og en BMW 5-serie sedan også.
5-serien forsvant høsten 2021nog etterhver ble i3n's mangler som nr#1 bil mer synlig (rekkevidde, plass, komfort, hengerfeste osv).

Våren 2022 begynte jeg å sjekke ut elektrisk suv markedet, av Q4, ID.5 og Enyaq var det Enyaq som appellerte mest til meg, den var penest utvendig og innvendig i mine øyne.
Biler som e-Tron, EQC, iX1 og iX3 falt fra pga rekkevidden var for dårlig.
Polestar syntes jeg var for kjedelig, Jaguar hørte jeg lite pent om.
iX er bare stygg og koster litt mer enn jeg ville betale for en hverdagsbil, prisen gjelder det samme for EQS suv. Merk at jeg var blitt glad i litt høy bil etter i3, så alle sedaner var ikke aktuelle, skulle ha suv eller crossover.

Etter å ha gått runden, akkurat som i 2020, ble det Enyaq RS Coupe som tikket alle hovedboksene og var den som kom ut som "mest bil for pengene" og bilen jeg likte utseende best på.
Klart jeg kunne tenkt meg litt mer eksklusivt interiør med røde sømmer og pianosvarte lister, luftfjæring med høyderegulering, skjermer i baksetet og sikkert noen andre greier, men den har det jeg trenger.
Så etter 20 år med BMW, så ble det altså en Skoda på meg.
Bestilte i juni, får bilen om 3-4 uker, så jeg slipper nok unna momsen heldigvis.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

Onkel Tom

#4
Sitat fra: Vurderer en elbil på søndag 30. oktober 2022, klokken 10:49
5.2. Vanlig lyd i Enyaq låter som papptallerkner. Canton vet jeg ikke på Enyaq. Jeg hadde Canton i Superb, det var veldig bra. Jeg har hørt Canton i KOdiaq. Det var ikke noe å skryte av. Jeg har hørt noen betale 10.000 kr for BassBrothersanlegg. Det var veldig bra lyd. Ikke rubbebusslyd, men god lyd.

Jeg er vel ikke helt enig i at standard lydanlegg i Enyaq lyder som papptallerkner. Synes faktisk at lydanlegget lyder ganske bra, rent og ganske nyansert - også i litt lavere frekvenser - selv om effekten i watt nok ikke er allverdens. Dog har jeg ikke prøvd å spille på full guffe, det har jeg sjeldent bruk for å gjøre. Det jeg savner er en mer detaljert equalizer for mer presis individuell innstilling av lydbildet, standardanleggets equalizer har kun 3-trinns innstilling. Selvfølgelig er ikke lydbildet like bra som det dyre surroundanlegget hjemme i stuen, men er likevel ganske bra for å være et standardanlegg i bil, og godt nok for meg som ikke er fullstendig hekta på hi-fi. Jeg lyttet til et Canton-anlegg i en Enyaq hos forhandler, uten at jeg ble overbevist om at det nødvendigvis spiller med så mye bedre lydbilde. Selv om det da sikkert er mer effekt og mer trykk i - samt mer og dypere bass. Mener å huske at det er 5- eller 6-trinns equalizer for Canton-anlegg i Enyaq.

BassBrother-anlegg i Enyaq gjenbruker standardanleggets høytalere, de skiftes ikke. I tillegg kommer BassBrothers egen subwoofer som monteres i oppbevaringsbrønnen under bagasjerommet, og BassBrothers forsterker som kobles til eksisterende standardanlegg i dashbordet i bilen (Plug&Play). BassBrother skryter forøvrig av lydbildet som i utgangspunktet kommer fra standardanlegget og høytalerne i Enyaq, selv om det mangler litt trøkk.
2022  ŠKODA Enyaq iV 80X  (SUV)   -   Race Blue Metallic
Bestilt:  23. oktober 2020   -   Levert:  17. august 2022

Egil S

Akkurat når det gjelder stereoanlegg så er det lett å bli skuffet når man får ny bil.
Høyttalere må "spilles inn" normalt en 70-100 timer på moderat volum før de er myknet opp og spiller bra.

Jeg var kjempeskuffet over Harman Kardon anlegget i min i3s når jeg fikk bilen, men etter ca 3000km ble det bedre.
Bassen var litt "papp" i begynnelsen, men nå er jeg veldig fornøyd med anlegget, det må nok bare brukes i +/- 100 timer før det fungerer optimalt.

Jeg har bestilt Canton i min bil og forventer lite trykk i starten, jeg så anlegget hadde en "canton" modus på utstillingsbilen, det virket som noe romfølelse greier og man skal nok få en mer "konsertsal" følelse.
Jeg lurer på om det er mulig å la bilen stå i garasjen å spille i noen dager, gjerne over natten, så slipper jeg bruke 100 timer langs veien før det er spilt inn, men den slår seg gjerne av etter 15 minutter......
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

e.e.n

Prøvekjørt IV80X, ekstremt lite skyv når wattpedalen trykkes inn ifht Polestar 2 med 408 hk. Håper RS er hakket vassere, da denne er i bestilling pga økt plassbehov..

Onkel Tom

Sitat fra: Egil S på søndag 30. oktober 2022, klokken 19:18
Jeg lurer på om det er mulig å la bilen stå i garasjen å spille i noen dager, gjerne over natten, så slipper jeg bruke 100 timer langs veien før det er spilt inn, men den slår seg gjerne av etter 15 minutter......

Bilen slår av lydanlegget og infotainmentsystemet i det man forlater førersetet, og før man lukker og låser døren. Jeg vet ikke hvordan man kan overstyre denne funksjonen, så lenge du ikke vil sitte i bilen i garasjen i disse 70-100 timer  ::).  Kanskje en vedsekk kan gjøre jobben?  Så lenge man sitter i bilen vil stereoen kunne være på, selv om bilen settes i "Park" og tenningen blir slått av.  Forøvrig har jeg ennå ikke forlatt bilen mens det fortsatt sitter noen igjen i passasjersetet, så hva som skjer med lyden da vet jeg ikke...
2022  ŠKODA Enyaq iV 80X  (SUV)   -   Race Blue Metallic
Bestilt:  23. oktober 2020   -   Levert:  17. august 2022

Egil S

#8
Sitat fra: e.e.n på søndag 30. oktober 2022, klokken 19:36
Prøvekjørt IV80X, ekstremt lite skyv når wattpedalen trykkes inn ifht Polestar 2 med 408 hk. Håper RS er hakket vassere, da denne er i bestilling pga økt plassbehov..

Jeg kjørte IV80 sportline med 2wd (204?hk), det var ikke gøy.
Med 300hk skal RS være lik Vekt/HK forhold som min i3s.
BMW i3s 185hk/1365kg = 7.4kg/hk
Enyaq RS 300hk/2275kg = 7.5kg/hk.
IV80 204hk/2090kg 10.2kg/hk.
IV80X 265hk/2195kg = 8.3kg/hk.

Polestar 2 er 2198kg/408hk = 5.4kg/hk så den er nok i en litt annen liga.

RS blir nok en helt grei bruksbil, ikke noe annet, skal du ha noe som som går godt må du kjøpe Tesla.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

VoltWay

80: 150 kW/204 hk
80X: 195 kW/265 hk
RS: 220 kW/299 hk

Den største forskjellen er fra 80 til 80X. De 34 hk ekstra i RS kan vel ikke merkes stort. Enyaq er ikke bilen du velger om høy effekten og rask akselerasjon står høyt på prioriteringslisten, men sett den i alle fall i riktig modus om det er et poeng.

Jeg vet ikke hvordan alle de andre produsentene gjør det med effekt på elbiler, men den oppgitte effekten er makseffekt som kun kan oppnås under riktige forhold. Det er i alle fall likt på alle MEB-bilene.

Når de først har tatt seg bryet med å lage en RS-versjon så kunne de spandert på den litt mer futt. 34 hk og 0.4 s raskere enn 80X er ikke mye å skrive hjem om.

tepe2

Trenger ikke kjøpe Tesla for å få rask bil. Polestar, Mustang og den nye Kia er jo omtrent på samme nivå.
Jeg prøvde TM3 etter å ha prøvd Q4. TM3 var lynrask. Men det var jo som å gå 5 trinn ned i premiumfølelse og komfort. Likte Audi mye bedre. Og dessuten vil jeg ikke ha en bil hvor man kan spyle av lakken. For mye tull med Tesla. Vil heller ikke risikere og bli saksøkt om jeg klager på noe. Synd, for Tesla er klart best på enkelte ting.

Moms og vektavgift må jeg nok regne med, uansett hva jeg eventuelt lander på. Men jeg leste et sted at bilimportørene vil ha utsettelse minimum fram til sommeren, når det gjelder moms. Begrunnelsen var at de trenger mer tid for å klare å gjennomføre det, samt noe usikkerhet om hvordan ordningen er ment å skulle praktiseres. Er det noen som vet når endelig avgjørelse faller?

e.e.n

Tror mva på beløp over 500k kommer, iogmed at det er varslet i god tid. Men ja, min forhandler har sagt noe om at det tar tid å få sånne systemer på plass.. Den vektkomponenten har de system for (fossile biler) men håper inderlig at ikke begge blir inført samtidig. Var og snakk om å høyne grensen fra 500 til 1500.

tepe2

Leste litt i noen FB-grupper. Ser ut til at det er litt tull med appen av og til. Og noen plages med dårlig kvalitet på skinnet i setene.

Hva med ryggekameraet?

Er det noen som har fått montert ledbar som fungerer med autodimming av lys?

Vurderer en elbil

Sitat fra: VoltWay på søndag 30. oktober 2022, klokken 23:23
80: 150 kW/204 hk
80X: 195 kW/265 hk
RS: 220 kW/299 hk

Den største forskjellen er fra 80 til 80X. De 34 hk ekstra i RS kan vel ikke merkes stort. Enyaq er ikke bilen du velger om høy effekten og rask akselerasjon står høyt på prioriteringslisten, men sett den i alle fall i riktig modus om det er et poeng.

Jeg vet ikke hvordan alle de andre produsentene gjør det med effekt på elbiler, men den oppgitte effekten er makseffekt som kun kan oppnås under riktige forhold. Det er i alle fall likt på alle MEB-bilene.

Når de først har tatt seg bryet med å lage en RS-versjon så kunne de spandert på den litt mer futt. 34 hk og 0.4 s raskere enn 80X er ikke mye å skrive hjem om.

Dette med HK er et kapittel for seg. https://elbilforum.no/index.php?topic=61291.0
Fossilbil

Bilskallen

Angående lyd så har jeg nå testet Enyaq både med og uten Canton, samt Bass Brothers løsning.
Standardanlegget er ok, Canton er ikke den oppgraderingen man skulle tro, og er mer Kodiaq enn Superb hvis man kjenner disse modellenes Canton. Disse to bilene sammenlignet jeg side om side.
Bass Brothers gir sykt bra bass, men selve lydkvaliteten på diskant og mellomtone er knapt forbedret.

Jeg kommer til å bytte ut høyttalerne i dørene med noe fra Pioneer, og evt oppgradere forsterker, før jeg hiver inn mer bass.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA