Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Dum tid å kjøpe elbil?

Startet av oled, fredag 28. oktober 2022, klokken 07:28

« forrige - neste »

filtvet

Min største bekymring for elbiler er all software.

Hvis en bilprodusent går konk, hvor skal en da gå? Ikke garantert at noen andre tar over.

syklisten

Sitat fra: filtvet på onsdag 09. november 2022, klokken 12:23
Hvis en bilprodusent går konk, hvor skal en da gå? Ikke garantert at noen andre tar over.

Jeg har, på sikt, en kinesisk elbil i kikkerten som min neste bil.
Hva da hvis Kina angriper Taiwan og det blir sanksjoner på samme måte som for Russland. Da blir det slutt på reservedeler, softwaroppdateringer og alt.

filtvet

Mer redd for Tesla. De har en ukonsentrert leder som brenner penger på tull og lureri. Når FSD aldri kommer skal aksjekursen ned masse.

heiho

Sitat fra: filtvet på onsdag 09. november 2022, klokken 15:56
Mer redd for Tesla. De har en ukonsentrert leder som brenner penger på tull og lureri. Når FSD aldri kommer skal aksjekursen ned masse.

'FSD aldri kommer'

FSD funker utrolig bra i USA, nesten så jeg tør å kalle det perfekt.
Ikke glem norske lover og ikke minst salgstall her i Norge - bare ei pissdråpe i havet.

Ingeniøren

Veldig mye av det som inngår i dagens biler, det være seg tyske eller franske, produseres allerde i Kina, så jeg tror ikke det spiller så mye rolle. Dessuten, politikere lever av at hjula ruller, så tror ikke du skal være så redd for sanksjoner...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Rævedilter

Sitat fra: heiho på onsdag 09. november 2022, klokken 20:14
FSD funker utrolig bra i USA, nesten så jeg tør å kalle det perfekt.
Røykt sokkene dine? ;)

heiho

Sitat fra: Rævedilter på torsdag 10. november 2022, klokken 20:58
Sitat fra: heiho på onsdag 09. november 2022, klokken 20:14
FSD funker utrolig bra i USA, nesten så jeg tør å kalle det perfekt.
Røykt sokkene dine? ;)

Nei, men har kjørt mye med FSD i USA selv. Funker svært bra etter min mening, tross BETA.
Finnes kurante videoer på YT også hvis du lurer på hvordan det fungerer.

geear

Sitat fra: arthur på onsdag 09. november 2022, klokken 09:12
Hvor mange tilbakekallinger har Tesla hatt så langt i år?

Tesla tilbakekaller drøyt 40.000 biler
Elbilprodusenten er nå oppe i 17 runder med tilbakekalling hittil i 2022.


Et skikkelig kvalitetsstempel!
Hvor har du tallet 17 fra? Hva går det i? På fem år med Tesla har jeg opplevd null tilbakekallinger, og det er helt andre selskaper enn Tesla som topper disse statistikkene. På X skulle jeg helst sett at Tesla hadde flere tilbakekallinger enn færre..


geear

Finner kun 15 hos NHTSA, totalt 43 for alle år, og åtte eller noe av de er software og utføres OTA: https://www.cars.com/research/tesla/recalls/

Ned til bagateller som dette:

SitatTesla, Inc. (Tesla) is recalling certain 2018-2022 Model 3 Performance vehicles. The unit of speed (mph or km/h) may fail to display on the speedometer while in Track Mode. As such, these vehicles fail to comply with the requirements of Federal Motor Vehicle Safety Standard number 101, "Control and Displays."

Som om det er et stort problem om det ikke står kmh eller mph bak hastigheten når man kjører på bane. Sjelden man har tid til å se på speedometeret på bane uansett, der går det kun i sporvalg, flat fjøl så fort man kan ut av svingen, holde flatt helt til man når bremsepunkt ved neste sving, og maks brems på vei inn i linja gjennom svingen, rinse and repeat, speedometer betyr absolutt ingenting. Og jada, man kan kjøre i track mode på veien også, men det sier noe om alvorlighetsgraden i tilbakekallingene.

For å sammenligne litt med Tesla sine 15:
Audi har 19 tilbakekallinger
BMW har 12 tilbakekallinger
Ford har 46 tilbakekallinger
Hyundai har 20 tilbakekallinger
Mercedes har 38 tilbakekallinger
Toyota har 12 tilbakekallinger
VW har 16 tilbakekallinger

Med tanke på alderen til produsenten burde Tesla vært på topp...

Moas

2022 3 RWD/SR+ den siste 3-er m/p-sensorer, blink- og girspake
Laveste nypris tm3: 20: 384, 21: 399, 22: 349, 23: 369, 24: 379

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

filtvet

Men gullalderen er nok over. Hvem kommer til å kjøpe en 8 år gammel elbil med null garanti for batteriet? Ligger nå bla over 2500 brukte teslaer på finn. Ikke akkurat lett å selge nå. Flere har ligget i flere mndr.

Moas

2022 3 RWD/SR+ den siste 3-er m/p-sensorer, blink- og girspake
Laveste nypris tm3: 20: 384, 21: 399, 22: 349, 23: 369, 24: 379

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

syklisten

Sitat fra: filtvet på tirsdag 15. november 2022, klokken 20:45
Men gullalderen er nok over. Hvem kommer til å kjøpe en 8 år gammel elbil med null garanti for batteriet? Ligger nå bla over 2500 brukte teslaer på finn. Ikke akkurat lett å selge nå. Flere har ligget i flere mndr.

Alt selges bare prisen er rett.
Selv kjøpte vi en 7 år gammel Soul i fjor. Mest fordi det var det vi hadde råd til, også fordi vi satser på at batteriets levetid varer i mange år forbi garantiperioden.

elektrolux

8-16 år gamle biler har en unik fordel:

Det er prismessig i bunn, og mange delebiler er tilgjengelige hos huggerne.

Det betyr at dette kan være det tryggeste bilkjøpet ut fra økonomiske hensyn.  ;)

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA