Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Dum tid å kjøpe elbil?

Startet av oled, fredag 28. oktober 2022, klokken 07:28

« forrige - neste »

oled

Jeg ser at en del biler ligger svært lenge på finn. Er folk redde for å kjøpe bil nå på grunn av økning i alt? Er det dum tid for å selge/kjøpe nå?

snakkesalig

Du spør om to forskjellige ting da.

Akkurat nå ser det ut for å være kjøpers marked. Så dum tid å selge på, fin tid for å kjøpe.

Hen9ng

Prisene er på vei nedover, så blir det vel en vurdering av egen økonomi mht. på  om det er riktig tid osv.
For et par måneder siden var det under 400 BMW i3 til salgs og den billigste lå til 150.000. Nå er det over 650 til salgs og billigste er under 100.000. Det skal ned, men spørsmålet er hvor mye. Hør Finansavisen Motor denne uken, hvor de har en gjennomgang av bruktbilmarkedet!

arthur

Kanskje det helt forferdelige er i ferd med å skje; En gradvis normalisering av prisen på en brukt bil?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

esan

Skulle jo tro at mange nå var interessert i kjøpe dyrere brukte elbiler, før momsen kommer til neste år?

vinterdekk

Sitat fra: arthur på fredag 28. oktober 2022, klokken 08:52
Kanskje det helt forferdelige er i ferd med å skje; En gradvis normalisering av prisen på en brukt bil?

Det er nok hovedgrunnen, det begynner å nærme seg 1/5 elbilandel i Norge.

https://www.elbil24.no/nyheter/naermer-seg-ny-milepael-for-elbilene/77568089
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

snakkesalig

Sitat fra: esan på fredag 28. oktober 2022, klokken 13:31
Skulle jo tro at mange nå var interessert i kjøpe dyrere brukte elbiler, før momsen kommer til neste år?

Det kommer nok ikke til å påvirke bruktprisene særlig siden det allerede er tatt høyde for dette i dagen prissetting av bruktbiler.

esan

Sitat fra: snakkesalig på fredag 28. oktober 2022, klokken 14:52
Sitat fra: esan på fredag 28. oktober 2022, klokken 13:31
Skulle jo tro at mange nå var interessert i kjøpe dyrere brukte elbiler, før momsen kommer til neste år?

Det kommer nok ikke til å påvirke bruktprisene særlig siden det allerede er tatt høyde for dette i dagen prissetting av bruktbiler.

Det gjelder noen, men slettes ikke alle. En del brukte BMW i4 M50 er dog et godt eksempel på at mange har overpriset bilen allerede i år med minst 100 000 kr.

Daniel_0007

Sitat fra: esan på fredag 28. oktober 2022, klokken 15:33
Sitat fra: snakkesalig på fredag 28. oktober 2022, klokken 14:52
Sitat fra: esan på fredag 28. oktober 2022, klokken 13:31
Skulle jo tro at mange nå var interessert i kjøpe dyrere brukte elbiler, før momsen kommer til neste år?

Det kommer nok ikke til å påvirke bruktprisene særlig siden det allerede er tatt høyde for dette i dagen prissetting av bruktbiler.

Det gjelder noen, men slettes ikke alle. En del brukte BMW i4 M50 er dog et godt eksempel på at mange har overpriset bilen allerede i år med minst 100 000 kr.
Med tanke på det er nesten 2 års ventetid på den så er nok folk villig å gi 100k ekstra slik at man slipper avgiftene neste år og mulig 2024 når de blir enda høyere.
Model 3 2019 LR Rwd

oled

Jeg kjøpte meg en MG ZS EV facelift utgave. Det er en "billig" bil som så langt har holdt seg godt i pris. Da får jeg mulighet til å dra en liten henger slik at jeg kan handle på ikea eller kjøre bort litt avfall. Jeg kan også frakte sykkel på hengerfestet. 👍 Holdt på å bli en Tesla Model 3, men siden jeg ikke fikk teste bilen før kjøp så. Det var også håpløs lang ventetid på å få prate med en selger på Tesla, og det tok lang tid å få svar på mail. Hvis de er så treg når noen skal kjøpe et det neppe bedre hvis man skal reklamere på noe. Da får de ha bilene for seg selv. 😅

Moas

Sitat fra: oled på lørdag 29. oktober 2022, klokken 10:04
Det var også håpløs lang ventetid på å få prate med en selger på Tesla, og det tok lang tid å få svar på mail. Hvis de er så treg når noen skal kjøpe et det neppe bedre hvis man skal reklamere på noe. Da får de ha bilene for seg selv. 😅
Tesla er ganske trege, men jeg kjøpte en allikevel.
2022 3 RWD/SR+ den siste 3-er m/p-sensorer, blink- og girspake
Laveste nypris tm3: 20: 384, 21: 399, 22: 349, 23: 369, 24: 379

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

Barid Bel

Hvilken Tesla-forhandler prøvde du å prøvekjøre hos? Jeg har både brukt nettreservering av prøvetid, reservert på mail og ringt, det har vært smertefritt hver gang i Drammen :+1:
Kia e-Niro MY21
Tesla Model Y Performance forhåpentligvis 2022
Backend dev

oled


filtvet

Tesla er helt allergiske mot å snakke med kunder.

Men prøvekjøring på nett er enkelt å bestille. Men hvorfor ikke brukt? Det finnes vel over 2500 brukte å kjøpe nå. Selgers marked er over.

arthur

Hvor mange tilbakekallinger har Tesla hatt så langt i år?

Tesla tilbakekaller drøyt 40.000 biler
Elbilprodusenten er nå oppe i 17 runder med tilbakekalling hittil i 2022.


Et skikkelig kvalitetsstempel!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA