Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

TMY - nye dekk

Startet av Simmelim, tirsdag 25. oktober 2022, klokken 12:29

« forrige - neste »

Simmelim

Hei. Jeg har dessverre fått en skrue i dekket som ikke lar seg proppe. De har forsøkt to ganger men jeg ble nå anbefalt å kjøpe nytt dekk. Mitt spørsmål er da som følger; må jeg bytte begge bakdekkene eller kan jeg kjøpe et nytt dekk? Jeg har kjørt ca 10 000 km på disse dekkene og kan ikke si jeg kan se at det er veldig slitasje.

Jeg har forsøkt å få Tesla i tale, men venter enda på svar....

Barid Bel

Reglene er samme på samme aksel, et dekkverksted kan gi deg svaret mye bedre enn noen her.
"Kan ikke si at det er veldig slitasje" er ikke en si-enhet, så kan ikke gi konkret svar.
Kia e-Niro MY21
Tesla Model Y Performance forhåpentligvis 2022
Backend dev

tornaldo

Det er forøvrig et eget delforum for dekk og felg.

Etter et kjapt Google søk kom jeg over denne artikkelen:
https://www.tv2.no/broom/fant-bilen-slik-na-ma-alle-dekkene-byttes/13973259/

Den gir deg trolig svaret du er ute etter. Eller kanskje ikke.

Man risikerer å måtte bytte alle fire dekkene på noen biler med 4WD. Gjelder dog ikke Tesla, så du slipper unna med to.



Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

turfsurf

Sitat fra: tornaldo på tirsdag 25. oktober 2022, klokken 13:13

Den gir deg trolig svaret du er ute etter. Eller kanskje ikke.

Man risikerer å måtte bytte alle fire dekkene på noen biler med 4WD. Gjelder dog ikke Tesla, så du slipper unna med to.
Gjelder vel stort sett ikke de fleste elbiler med AWD. Kommer ikke på en eneste av de nye elbilene med AWD som ikke har to motorer eller flere.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Radial

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 25. oktober 2022, klokken 14:41
Sitat fra: tornaldo på tirsdag 25. oktober 2022, klokken 13:13

Den gir deg trolig svaret du er ute etter. Eller kanskje ikke.

Man risikerer å måtte bytte alle fire dekkene på noen biler med 4WD. Gjelder dog ikke Tesla, så du slipper unna med to.
Gjelder vel stort sett ikke de fleste elbiler med AWD. Kommer ikke på en eneste av de nye elbilene med AWD som ikke har to motorer eller flere.

Njaaa, har ikke Ioniq 5 noe opplegg med mellomaksel på sine awd? Hyllet som ekte awd av testere.
Mulig jeg blander med mekanisk frikobling fra frontmotor.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Stjerneglis

2021 Tesla Model Y LR AWD
2019 Hyundai Kona Electric
2011 Mitsubishi i-Miev - solgt...

Handyman

Sitat fra: Radial på tirsdag 25. oktober 2022, klokken 15:41
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 25. oktober 2022, klokken 14:41
Sitat fra: tornaldo på tirsdag 25. oktober 2022, klokken 13:13

Den gir deg trolig svaret du er ute etter. Eller kanskje ikke.

Man risikerer å måtte bytte alle fire dekkene på noen biler med 4WD. Gjelder dog ikke Tesla, så du slipper unna med to.
Gjelder vel stort sett ikke de fleste elbiler med AWD. Kommer ikke på en eneste av de nye elbilene med AWD som ikke har to motorer eller flere.

Njaaa, har ikke Ioniq 5 noe opplegg med mellomaksel på sine awd? Hyllet som ekte awd av testere.
Mulig jeg blander med mekanisk frikobling fra frontmotor.
Det kan jeg være fristet til å sette mye penger på at er helt feil. Hint; biler som er designet som elbiler fra bunnen har ikke tunnel for mellomaksel. Det er jo liksom noe av det som skiller ekte elbiler fra ICE-biler.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Radial

Sitat fra: Handyman på tirsdag 25. oktober 2022, klokken 17:28
Sitat fra: Radial på tirsdag 25. oktober 2022, klokken 15:41
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 25. oktober 2022, klokken 14:41
Sitat fra: tornaldo på tirsdag 25. oktober 2022, klokken 13:13

Den gir deg trolig svaret du er ute etter. Eller kanskje ikke.

Man risikerer å måtte bytte alle fire dekkene på noen biler med 4WD. Gjelder dog ikke Tesla, så du slipper unna med to.
Gjelder vel stort sett ikke de fleste elbiler med AWD. Kommer ikke på en eneste av de nye elbilene med AWD som ikke har to motorer eller flere.

Njaaa, har ikke Ioniq 5 noe opplegg med mellomaksel på sine awd? Hyllet som ekte awd av testere.
Mulig jeg blander med mekanisk frikobling fra frontmotor.
Det kan jeg være fristet til å sette mye penger på at er helt feil. Hint; biler som er designet som elbiler fra bunnen har ikke tunnel for mellomaksel. Det er jo liksom noe av det som skiller ekte elbiler fra ICE-biler.

Sjekka nå, er mekanisk frikobling av frontmotor som var spesielt.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA