Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Problem med fob - kjedelig opplevelse hos Tesla Karihaugen

Startet av Majijus88, tirsdag 25. oktober 2022, klokken 09:54

« forrige - neste »

Majijus88

Hei folkens
Var hos Tesla Karihaugen i dag for utbedring av en del småfeil på bilen min, en 2018 S100D som jeg kjøpte brukt i fjor. Har hatt Tesla siden 2019, og har egentlig vært strålende fornøyd så langt med både kvalitet og service, men i dag ble jeg ganske irritert, så jeg er interessert i å høre om det er andre som har opplevd noe lignende.

Situasjonen er at jeg for en drøy måned siden fikk beskjed fra bilen om at det var lite strøm i begge fob-ene. Dette opplever jeg som naturlig da begge fikk nytt batteri da jeg kjøpte bilen av selger, og jeg og samboer bruker hver vår i det daglige. Kjøpte dermed inn nye batterier og byttet, som jeg har gjort x-antall ganger før på andre biler. Merkelig nok ville fortsatt ikke den ene nøkkelen respondere, så jeg begynte å google litt og kunne lese at dette skjer fra tid til annen med fober, og at samtlige historier har ender med at Tesla bytter ut foben med en ny. Tenkte derav at dette bare kunne vente til en planlagt service noen uker frem i tid, da jeg fortsatt hadde en fungerende nøkkel.

Når jeg i dag da ankom Karihaugen, og gikk igjennom feilene med service, fikk jeg til slutt beskjed om at nøkkelen trolig var kortsluttet og at jeg da ville trenge en ny. Fair nok, det kan jo skje som jeg hadde lest på nettet. Grunnlaget for frustrasjon oppstår derimot når jeg rett etter får høre at dette må være min feil og at det trolig skjedde under batteribytte. Greit nok at det er fin elektronikk i slike sendere, og at noe slikt trolig kan skje om man er uforsiktig, men her ble det brukt tuppen av en kulepenn i plastikk, ikke akkurat hammer, meisel og rå vold. Fikk videre beskjed om at jeg kunne bestille en ny om jeg ville, og at det ville komme på "over 2000". Var heller ikke mulig å ta det på goodwill, da det var "brukerfeil". Syns dette bryter såpass med inntrykket jeg har av Tesla til nå, så håper det bare var en som hadde en dårlig dag på jobb.

Uavhengig syns jeg det blir feil å plassere dette som brukerfeil basert på ren antagelse, så i mitt hode tenker jeg at en klage er berettiget. Hva tenker dere?
Spent på om noen sitter på lignende opplevelse(r)  :-\

Tuxedo

Det går ikke an å kortslutte noe som helst ved bare å skifte batteri. Tullebegrunnelse fra Tesla.

Kim-

Hadde og samme feil på nøkkelen, (på X), byttet batterier, men fortsatt ga feil om lavt batterinivået. Det endte med at en service tekniker trykket en spesiell kombinasjon på nøkkelen mens den lå på dashbordet, da forsvant feilmeldingen..
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

TeddyT

Jeg hadde akkurat samme problem for en tid tilbake, men fant løsningen på et engelsk forum et sted. Husker ikke nøyaktig, men minnes løsningen bare var å ta med begge fob-ene til bilen og låse med den ene, låse med den andre (bilen bare bekrefter at den er låst), deretter låse opp med den ene, deretter den andre (bilen bare bekrefter at den er låst opp). Deretter var problemet borte.  :D
S75D 09/2018 // Red Multi-Coat & Hvitt interiør // Twin Turbine // MCU2 // FSD

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA