Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Dekktrykk vinterdekk

Startet av m0henj0, onsdag 09. november 2022, klokken 20:35

« forrige - neste »

m0henj0

Hei,
Mangler kompetanse/erfaring på dekktrykk o.l.
Bytta til vinterdekk. Kia eNiro 2021 viser 51 psi bak og 48 foran. På dekkene som vi fikk med fra forhandler står det 215/55r17 og ifølge diverse dekktrykk-kalkulatorer på nett anbefales 36 psi foran og bak Noen som har innspill? Hva bør vi gjøre? :)

Olemann

Jeg kjørte min med ca 3 bar rund baut, som vel er ca 43-44 psi.   Litt mer bak ved full last går bra.  51 psi høres mye ut, da får du lett slitt dekkene ut på midten fort.
Med mindre luft synes jeg bilen ble litt gele i svinger, men det avhenger også av type dekk, og er verre på myke vinterdekk enn på sommerdekk.

Sitat fra: m0henj0 på onsdag 09. november 2022, klokken 20:35
Hei,
Mangler kompetanse/erfaring på dekktrykk o.l.
Bytta til vinterdekk. Kia eNiro 2021 viser 51 psi bak og 48 foran. På dekkene som vi fikk med fra forhandler står det 215/55r17 og ifølge diverse dekktrykk-kalkulatorer på nett anbefales 36 psi foran og bak Noen som har innspill? Hva bør vi gjøre? :)

m0henj0

Stusser over at det kommer så oppblåste dekk fra forhandler?! Jaja, får tappe litt da. Takk for svar  :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA