Kommer fysiske knapper tilbake?

Startet av elektro, man 24. okt 2022, kl. 18:25

« forrige - neste »

Kjell Salvigsen

Sitat fra: Mii2 på ons 02. nov 2022, kl. 17:37
For å trekke en sammenlikning til kjøkkenet, det finnes vel kanpt en koketopp idag å få kjøpt uten at man får det som fra et brukerståsted fremstår veldig likt som kapasitive knapper (om den underliggende teknologien er lik vet jeg ikke). Og det ser jo absolutt bra ut fra et design-perspektiv å skjule knappene som del av koketoppen. Men når man har sølt litt vann på området man skal trykke på, eller stekefett fra biffen man steker så er det ikke så veldig brukervennlig lenger, og jeg har flere ganger tatt meg selv i å tenke at betjeningen hadde blitt mer effektiv dersom  koketoppen hadde hatt fysiske knapper sånn det var "før i tiden".

En av forskjellene fra det å betjene en bil, er at når man står på kjøkkenet og lager mat, så er det stort sett det man holder på med, og det er helt akseptabelt at man til tider vier full oppmerksomhet mot å treffe riktige knapper eller at det blir noen bom-trykk p.g.a. fett og vann som ikke gjør at trykkingen blir registrert.

Ute i trafikken ratter man rundt på en 2 tonns potensiell drapsmaskin i 100 km/t, og da er det ikke akseptabelt at betjening av viktige funksjoner tar oppmerksomhet bort fra kjøringen når det allerede finnes kjente og kjære løsninger som fungerer bra.

Det å bruke kapasitive knapper til ratt-betjening hører hjemme på ideenes søplehaug, og det er bra at VW som tradisjonelt sett er veldig flinke på brukervennlige kjøremiljøer nå virker å i større grad leve opp til ryktet sitt. Også kan det jo hende at de vil kunne tilby begge løsninger, så de som ønsker et "kulere mer moderne" ratt med kapasitive knapper på bekostning av brukervennlighet, fortsatt kan velge dette.

Og avslutningsvis bare for å sette ting litt i perspektiv, disse knappene vi snakker om er i den store sammenheng en liten bagatell sammenliknet med enkelte av løsningene Tesla har valgt (eks. innstilling av vindusviskere på touch-skjermen, wtf!)

Hvor lenge har du eid bilen ? Jeg mener mye av dette handler om tilvenning.

Helt ok for meg at evt VW går tilbake til fysiske knapper eller tilbyr valg mellom dagens løsning og fysiske knapper. Dette handler mest om smak og behag mener jeg. Men jeg klarer samtidig ikke å fatte at dagens løsning er så dårlig og farlig som enkelte mener her. Jeg har kjørt med disse knappene siden jeg leide id3 i 2020 frem til jeg overtok id4 mars 21 og daglig frem til nå. Jeg vil anta at jeg har kjørt med disse knappene i 70-80.000 km totalt, mest som sjåfør og litt som passasjer.

Jeg kan med hånda på hjertet si at jeg aldri har opplevd farlig situasjon grunnet disse knappene, antall ganger med feil-trykking er meget lav. Det som stort sett skjer av feil, er evt at man trykker +/- 10 på ACC i stedet for +/1 en sjelden gang. Litt irriterende om man vil, men lite problem. Etter litt tilvenning, så er disse knappene gode og jeg savner ikke de fysiske. Ville antakelig valgt disse i dag også om jeg hadde mulighet til å velge løsning på nytt. Har heller aldri fått klager på akkurat dette fra andre sjåfører heller , selv om det har vært litt uvant for enkelte i starten. Har aldri hatt problemer med fett eller vann (det drar jeg ikke med meg inn i bilen/tørker av hendene), men god mulig at slikt vil hindre betjening.

Jeg synes dagens løsning er brukervennlig og at den er trafikksikker. Man blir fort vant til hvor "knappene" er.
2 e-golf 2016, begge solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21 solgt
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod. solgt
Nissan Leaf 2018 mod. FAMILIEBIL NR. 1-spareprosjekt 24/25
Porsche Panamera 4 e-hybrid 2017/18 mod. solgt
BMW M2 2017 mod. Solgt
På elbil jakt i løpet av 2024/25

Olemann

Når jeg leser denne diskusjonen får jeg assosiasjoner til ekteparet som diskuterte fargen de skulle velge når de skulle male ytterdøren sin.

Og det er gubben som trekker det lengste strået i debatteknikk når han uttaler: " Skal vi male døren blå eller skal vi male den grønn og bli til latter for hele nabolaget?".

Ingen premie for å gjette hvilken farge han selv gikk for  :D

Krokstein

De fleste er jo konservative og vil henge fast i det kjente så lenge som mulig. Om selskaper ikke orker å stå i det og følge opp sine design og ideer om disse så er det vanskelig å få gjennom nyvinninger også da.
Men - det er jo ikke sånn at absolutt alt nytt viser seg å være bra/bedre så om de nye knappene her tilhørerer første eller siste kategori vil vel vise seg, men jeg synes det er tidlig av vw om de gir opp i første motbakke.
ID.4 GTX

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA