Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nybilgaranti - bruktimportert bil

Startet av Petrods, mandag 24. oktober 2022, klokken 12:48

« forrige - neste »

Petrods

Hei,

jeg ser på en bil som ligger på finn. Ble informert av selger at bilen ikke var bruktimportert og at den 5 år nybilgaranti. Sjekket imidlertid opp vegvesenets sine sider og der sto det at den var bruktimportert. Tok derfor kontakt med forhandler som den var kjøpt av (Birger N. Haug) og fikk bekreftet at den var bruktimportert, men at det følger med utvidet garanti (Utvidet Nybilgaranti El-bil).

Iflg BNH skal denne utvidede garantien være temmelig lik ordinær nybilgaranti. Noen som har noen tanker rundt dette og har hørt om denne garantien? Vil ikke risikere å kjøpe en bil og ikke få dekket reparasjoner o.l dersom det skulle oppstå problem.

Trekkoppbil

#1
Det jeg ville skille mellom:

  • Fabrikkgaranti.
  • Garanti som en forhandler har kjøpt av et ukjennt firma et sted.

Enkelte standard fabrikkgarantier har vært på 3 år. Mens i Norge har det vært vanlig med 5 års garanti, siden forbrukere har 5 års reklamasjonsrett alikevel.
Det kan være enkelte fabrikanter som selger utvida europeiske garantier på 5 år eller mer, og man hører enkelte standard fabrikkgarantier på 7-8 år. Da ser jeg ikke lenger fordeler med særnorske garantier.

Er det garanti fra Nissan Europa, så er det sikkert greit nok. Er garantien fra 3. parts leverandør, så ville jeg sjekka vilkåra grundig. Men jeg har ikke særlig erfaring fra garantiordninger.

Det jeg synes er nyttig på Leaf, er kapasitetsgarantien på 8 år for 30kwt og 40kwt  batterier. Andre garantier ville jeg nok ikke bry meg så mye om.
Her går forskjellene på garantier fra Nissan Europa, som gjelder i Europa, og garnatier på USA-Leafer som gjelder i nordamerika.
Det man kan legge merke til når man kjøper brukt Leaf, er hvor godt batteriet er tatt vare på. Enten er batteriet så dårlig at man får nytt på garantien, ellers er batteriet for bra innen garantien går ut. Det er det spillet går utpå.

Når det gjelder reklamasjonsrett, så er det mulig man har best rettigheter med en bruktimportert bil som er solgt via forhandler i Norge, dersom retten gjelder 5 år etter salget.



Petrods

Takk for svar!

Virker som denne bilen (Jaguar I-Pace) har 2 år fabrikkgaranti, også er resterende garanti (3 år) kjøp av forhandler fra en tredjepart. Virker som dette gjelder mange elbiler på finn, og mange selgere som ikke informerer om at bilene ikke er bruktimportert, enten fordi de velger å utelate den informasjonen eller fordi de selv ikke er klar over at bilene det selv.

RJK

#3
Sitat fra: Petrods på mandag 24. oktober 2022, klokken 15:31
Takk for svar!

Virker som denne bilen (Jaguar I-Pace) har 2 år fabrikkgaranti, også er resterende garanti (3 år) kjøp av forhandler fra en tredjepart. Virker som dette gjelder mange elbiler på finn, og mange selgere som ikke informerer om at bilene ikke er bruktimportert, enten fordi de velger å utelate den informasjonen eller fordi de selv ikke er klar over at bilene det selv.
En bilforhandler er å anse som profesjonell, og de bør vite om den er bruktimportert eller ei. Å da unnlate å informere om dette, eller rett og slett feilaktig kaller det for norsk bil, blir da for dumt, noe retten og vil vurdere det til, om du er privatperson.

Så får du selv vurdere om dette er nok til å trekke seg fra kjøpet, av frykt for hvordan de vil stille seg ved reklamasjon eller garantikrav, etter at fabrikkgaranti er utgått.

En annen sak er om du får mer eller mindre utstyr, og spesielt det med "vinterforberedt"-pakke er med eller ikke. Du bør og sjekke hva en eventuell tilleggsgaranti dekker, og ikke minst ikke dekker jamført med en "norsk" bil.

Min tanke er at dette uansett bør bety en rimeligere bil enn en tilsvarende norskregistrert bil, innført av den norske distributøren på vanlig måte.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA