Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

2022.40.1

Startet av Otkristo, mandag 24. oktober 2022, klokken 09:46

« forrige - neste »

jlan

Sitat fra: JorEl på fredag 04. november 2022, klokken 14:18
Men er enig. Ned en bratt bakke en "vintersmorgen", da ville det vært fint :+1:
Ingen låsing av hjul ville vært fint. Har ikke opplevd det selv, men har lest om det.
Når bremsene brukes sammen med regen er vel det i utgangspunktet en funksjon som bremser mer, og ikke mindre.  Men i følge Bjørn Nyland er det allerede innført en "automatic snow mode":
https://www.youtube.com/watch?v=XB9Sf2YRWVo&t=75s

Jeg vil også tro at det er en fordel å velge at bilen stanser i "roll" eller "creep" , når det er veldig glatt.

En annen ting å være oppmersom på er at parkeringsbremsen virker bare på bakhjulene. Så det er lurt å sjekke at bilen står trygt i P mode før man går ut av bilen i en glatt bakke. I det føreren går ut kan bilen gå fra 4-hjuls "hill hold" til å låse bare bakhjulene.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

geear

Har opplevd det siste, midt i en islagt bakke der jeg skulle stoppe for å taue opp andre biler, og det var ganske scary..

Har ikke hatt problemene med låsing på Y, som det var så mye drama om første halvdel av vinteren i fjor (men kjørte knapt på glatt føre i den tiden), men det kan være lurt å øve litt på å vippe bilen over i N i fart, slik at man har det som backupmulighet. Måtte det på X en gang.

Thalgar

På tysk forum blir det rapportert at autofjernlyset er langt betre i denne versjonen. Nokon som har merka noko til det?
Model Y LR Quicksilver, 2023

turfsurf

Sitat fra: Thalgar på søndag 06. november 2022, klokken 23:07
På tysk forum blir det rapportert at autofjernlyset er langt betre i denne versjonen. Nokon som har merka noko til det?
Vi fikk testet det i går (2022.40.4) på en 25 mils tur i mørket. Det var veldig bra på å dimme ned, men synes det var enda treigere til å slå seg på igjen. 3+ sekunder.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

JorEl

Er fornøyd med selve styringen på denne versjonen. Men bilen er blitt mer skvetten, og liker ikke "store biler", busser, trailere. Nå har jeg gått med på at min kvinnelige passasjer, ikke lenger skal høre piping og kjenne på en bil som "småbremser litt hardere". Likte absolutt ikke at bilen styrte litt for meg også sist vi traff en trailer, på en meget fin 50-sone-vei. Styring fra bilen, samt blinking og hyling, og bremsing..
For en elendig utvikling, håper på en ny versjon, fortest mulig..
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Otkristo

Sitat fra: JorEl på mandag 07. november 2022, klokken 09:26
Er fornøyd med selve styringen på denne versjonen. Men bilen er blitt mer skvetten, og liker ikke "store biler", busser, trailere. Nå har jeg gått med på at min kvinnelige passasjer, ikke lenger skal høre piping og kjenne på en bil som "småbremser litt hardere". Likte absolutt ikke at bilen styrte litt for meg også sist vi traff en trailer, på en meget fin 50-sone-vei. Styring fra bilen, samt blinking og hyling, og bremsing..
For en elendig utvikling, håper på en ny versjon, fortest mulig..
Denne utviklingen er påvirket av de nye eu reglene som krever denne type støttesystemer for alle biler fra 2022.
Et lite tips er du kan enten slå av eller justere følsomheten.
Kanskje verdt et forsøk.

filtvet

Selvsagt et helt ubrukelig system i Norge der selv RV3 har meget smale kjørefelter enkelte steder. Og hvorfor skulle den bremse ned 20 kmt 1 sekund før en trailer? Skulle det redde livet mitt?

Hyler i tide og utide. I tillegg har man "Vision only" som ikke fungerer bra i snø/sludd/mørke/regn. Og snart blir vel parkeringsassistanse borte også?

Otkristo

Sitat fra: filtvet på mandag 07. november 2022, klokken 11:05
Selvsagt et helt ubrukelig system i Norge der selv RV3 har meget smale kjørefelter enkelte steder. Og hvorfor skulle den bremse ned 20 kmt 1 sekund før en trailer? Skulle det redde livet mitt?

Hyler i tide og utide. I tillegg har man "Vision only" som ikke fungerer bra i snø/sludd/mørke/regn. Og snart blir vel parkeringsassistanse borte også?
Har du vurdert  å selge bilen og heller leve videre med din  Santa fe fra 2007?

RJK

Sitat fra: filtvet på mandag 07. november 2022, klokken 11:05
Selvsagt et helt ubrukelig system i Norge der selv RV3 har meget smale kjørefelter enkelte steder. Og hvorfor skulle den bremse ned 20 kmt 1 sekund før en trailer? Skulle det redde livet mitt?

Hyler i tide og utide. I tillegg har man "Vision only" som ikke fungerer bra i snø/sludd/mørke/regn. Og snart blir vel parkeringsassistanse borte også?
Sorry, Filtvet, men jeg reagerer på den insinuerte påstanden om "Og hvorfor skulle den bremse ned 20 kmt 1 sekund før en trailer? Skulle det redde livet mitt?"

Det er sterkt dokumentert at nødbremsing før treff, er sterkt medvirkende til å redde liv, da kroppene våre ikke er bygd for høy fart.

Så lenge traileren ikke fysisk kjører over deg og dreper deg på den måten, men at deformasjonssonene og nødbremsing virker som det skal, så er det høy sannsynlighet for at det berger livet ditt.

Selvsagt bedre om traileren også har nødbrems som virker, slik at sannsynligheten for å overleve øker pga dette også.

Skjønner at det var for å påpeke at det er idiotisk at bilen ikke klarer å se at man holder seg i separate filer, som ikke vil føre til sammenstøt om man følger filene.

Men kanskje er den mer tenkt på motorveier der veiene er fysisk adskilt og ikke bare med en malt stripe i asfalten, selv om jeg selvsagt har fått med meg at dette og skjer på veier der man er fysisk adskilt, men veien har en sving som AI'en ikke klarer å få med seg, og derfor feilaktig indikerer en mulig kollisjon på gang.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Handyman

Sitat fra: filtvet på mandag 07. november 2022, klokken 11:05
...I tillegg har man "Vision only" som ikke fungerer bra i snø/sludd/mørke/regn. Og snart blir vel parkeringsassistanse borte også?
RADAR er i alle fall helt håpløst i sludd/slaps og våt snø. Det tror jeg faktisk Vision vil være bedre.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

geear

Sitat fra: filtvet på mandag 07. november 2022, klokken 11:05
Selvsagt et helt ubrukelig system i Norge der selv RV3 har meget smale kjørefelter enkelte steder. Og hvorfor skulle den bremse ned 20 kmt 1 sekund før en trailer? Skulle det redde livet mitt?
Nå er vel "1 sekund før" bare en påstand, men du tror ikke at ca. 36 km/t redusert hastighet vil utgjøre noen forskjell? Altså å kollidere i 44 km/t i stedet for 80, for eksempel?

Da madammen, og jentungen, som da var 1,5 år eller noe, kolliderte, så rakk bilen å nødbremse før madammen, sammen med at hun klarte å svinge til side og dermed også reduserte sammenstøtet, så gjorde det at kollisjonen ble så liten at airbagene ikke slo ut engang. Skade på bil ble over 100 lapper, men tross alt bagatellmessig i forhold til om bilen ikke hadde bremset. Da er det ikke sikkert at madammen hadde rukket å svinge unna heller.

Når det er sagt så var det med en bil som vi aldri opplevde at gjorde nødbrems uten at det var reellt, så kritikken her er vel heller alle feildeteksjonene til Tesla, enn at det bare skjer "1 sekund før".

Nouish

Sitat fra: JorEl på onsdag 02. november 2022, klokken 08:27
Sitat fra: Motorwatt på onsdag 02. november 2022, klokken 01:27
Da kom 2022.40.4 til min bil..
Samme her :)
Begynner å irritere meg at vi ikke får LIVE-sendinger..
Liker ikke kamera over alt, og bra vi har datatilsynet. Men det hadde vært fint for en ung dame, som skal hjem en sen natt, og se om noen lusker rundt bilen..

View your parked vehicle's surroundings from the Tesla app to confirm the safety of its environment before returning to your vehicle. Live Camera is end-to-end encrypted and cannot be accessed by Tesla.

Misforstår jeg hva du mener her, eller snakker du om Live Camera under Sentry Mode i appen? Den fungerer hvertfall på min 2022 Y utlevert i sept.

Har du kanskje ikke tillatt det på skjermen i bilen? Måtte gjøre det først, før appen fikk se. Og så må selvfølgelig Sentry Mode være aktiv for at det skal fungere.
Tesla Model Y LR - utlevert 8. september 2022
Peugeot iOn - 2021-2022

Handyman

Sitat fra: Nouish på mandag 07. november 2022, klokken 14:53
Sitat fra: JorEl på onsdag 02. november 2022, klokken 08:27
Sitat fra: Motorwatt på onsdag 02. november 2022, klokken 01:27
Da kom 2022.40.4 til min bil..
Samme her :)
Begynner å irritere meg at vi ikke får LIVE-sendinger..
Liker ikke kamera over alt, og bra vi har datatilsynet. Men det hadde vært fint for en ung dame, som skal hjem en sen natt, og se om noen lusker rundt bilen..

View your parked vehicle's surroundings from the Tesla app to confirm the safety of its environment before returning to your vehicle. Live Camera is end-to-end encrypted and cannot be accessed by Tesla.

Misforstår jeg hva du mener her, eller snakker du om Live Camera under Sentry Mode i appen? Den fungerer hvertfall på min 2022 Y utlevert i sept.

Har du kanskje ikke tillatt det på skjermen i bilen? Måtte gjøre det først, før appen fikk se. Og så må selvfølgelig Sentry Mode være aktiv for at det skal fungere.
Tror kanskje at JorEl har en bil med eldre HW som ikke har denne funksjonen.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

JorEl

#28
Tenk en Tesla S 2018 MCU2 og HW3 er for gammel :) :)
Tesla skal ha for innovasjon :+1:
Edit: Nå er 2018 med i signaturen, takker.
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Handyman

Sitat fra: JorEl på mandag 07. november 2022, klokken 19:33
Tenk en Tesla S 2018 MCU2 og HW3 er for gammel :) :)
Tesla skal ha for innovasjon :+1:
Edit: Nå er 2018 med i signaturen, takker.
Da skal den vel ikke være for gammel. Men for å få Sentry live view må man jo abonnere på Premium connectivty.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA