Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Amina vegglader

Startet av elektro, torsdag 20. oktober 2022, klokken 23:55

« forrige - neste »

elektro

Boksen som skal erstatte stikkontakten, men med 7,2 kW effekt og Type2 tilkobling. Dette må da være gull?

Første utfordring er kanskje at det ikke er noen lastdeling, dersom man har behov for å lade to- eller flere biler?
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Sandpusher

Vurderte denne, men jeg trenger en mulighet for å hindre at andre bruker den når jeg er borte
2020 Opel Corsa-e Elegance
2014 BMW i3
Scott E20 Sportster el-sykkel
Scott trøsykkel
Apostlenes hester

elektrolux

Veldig bra at det kommer rimelige og enkle ladestasjoner med fint design og høy kvalitet.

De som trenger utvidet funksjoner har jo andre å velge mellom.

Skal en bare lade med inntil 16A lading og trenger låsemulighet utstyrer vi gjerne "bareladeboksen" vår med en nøkkelbryter.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Rav4_EV

#3
Enkel montering gir en lav installasjonskost  :)
https://docs.aminacharging.com/

Så er den produsert i Norge  8)
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

Erik Ola Ulvestad

Utrulig kva marketing kan ordne....
Er ikkje dette Folkeladeren i ny innpakning?
"Defa Solid" veggboks er vel same prinsipp?
Dumme ladeboksar har jo i grunnen ikkje slått an tidlegare, men no er det plutselig "gull"!
Det finnest eit utal  billige 1fas boksar med og uten kabel, men dei har vel alle lidd under marketinglokomotiva til Easee og Zaptec.
I UK er dette forbudt.

Skeptisk....

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

RJK

#5
Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på lørdag 22. oktober 2022, klokken 01:57
Utrulig kva marketing kan ordne....
Er ikkje dette Folkeladeren i ny innpakning?
"Defa Solid" veggboks er vel same prinsipp?
Dumme ladeboksar har jo i grunnen ikkje slått an tidlegare, men no er det plutselig "gull"!
Det finnest eit utal  billige 1fas boksar med og uten kabel, men dei har vel alle lidd under marketinglokomotiva til Easee og Zaptec.
I UK er dette forbudt.

Skeptisk....

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk
Det store problemet med Folkeladeren Kokong var jo det at de markedsførte den som noe man kunne bare plugge i en eksisterende vegg-kontakt uten at denne fulgte kravene til å kunne lade. Det var rett og slett en skjøtekontakt slik den var bygd opp.

Og verken skjøtekontakter eller en hvilken som helst stikkontakt på veggen, er godkjent sånn uten videre etter normen. Og i siste iterasjon, er ikke schuko-stikk på veggen godkjent å sette opp til formål å lade en elbil. Nå må det være dedikert kontakt med plugg for å bruke type 2 (eller type 1) ladekabel.

Nå er det informert om at denne ladeboksen må installeres av en elektriker, og kobles til sikringsskapet. Og de har tydeligvis avtale med en kjede, som får oppdragene om kundene velger den lettvinte måten med å bestille det gjennom selgeren av boksen.

Elektrikeren vil neppe installere noe som ikke er godkjent, ellers kan firmaets og elektrikerens tillatelser til å drive med elektrisk arbeid, bli trukket tilbake. De må altså monteres etter de siste regler som eksisterer, og med godkjente/samsvarsklarerte ladebokser.


EDIT: Mente Kokong, ikke Folkeladeren. Beklager feilen, jeg husket feil navn.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

turfsurf

Sitat fra: elektro på torsdag 20. oktober 2022, klokken 23:55
Første utfordring er kanskje at det ikke er noen lastdeling, dersom man har behov for å lade to- eller flere biler?
Manglende trefas støtte av noe slag er den største utfordringen. Alle ladebokser bør støtte automatisk fasevalg og regulering mot hovedsikring IMO.

Trenger ikke lade to kjøretøy hver dag, og med strømprisene som er nå er det ikke ønskelig uansett.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

geear

Sitat fra: elektro på torsdag 20. oktober 2022, klokken 23:55
Boksen som skal erstatte stikkontakten, men med 7,2 kW effekt og Type2 tilkobling. Dette må da være gull?

Første utfordring er kanskje at det ikke er noen lastdeling, dersom man har behov for å lade to- eller flere biler?
Hadde denne "panikken" i gamle dager, med e-Golf i stallen. Den måtte alltid lades. Hver dag. Fordi den plutselig ikke holdt til fotballkampen til unga uten å ha 90%. Eller en tur hjem og tilbake i løpet av arbeidsdagen, da røk kveldsplanene. La faktisk opp røropplegg og kabel til lastdeling (før TWC/Easee sin trådløse), til hele tre ladebokser, kjøpte også inn to bokser, kun den ene ble montert, og nå har vi ikke behov for mer enn én ladeboks med 7,5 meter kabel. Begge bilene lades omtrent en gang i uka... enda mer aktuelt med dagens strømpriser. I natt starter Teslaen å lade kl. 02. Og det styrer den best selv. Sannsynligvis blir det neste helg igjen før den kobles til igjen.

elektro

Sitat fra: turfsurf på lørdag 22. oktober 2022, klokken 07:45
Sitat fra: elektro på torsdag 20. oktober 2022, klokken 23:55
Første utfordring er kanskje at det ikke er noen lastdeling, dersom man har behov for å lade to- eller flere biler?
Manglende trefas støtte av noe slag er den største utfordringen. Alle ladebokser bør støtte automatisk fasevalg og regulering mot hovedsikring IMO.

Trenger ikke lade to kjøretøy hver dag, og med strømprisene som er nå er det ikke ønskelig uansett.

Manglende trefas støtte er dumt, ja... Men fin for de som ikke har det da.

Ang. det å bytte på bruke lader på to biler, så er jeg ferdig med det etter syv år med ut å flytte biler, koble om og holde på til alle døgnets tider. Når behovet plutselig endrer seg. :D
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

turfsurf

Sitat fra: elektro på tirsdag 25. oktober 2022, klokken 21:24
Ang. det å bytte på bruke lader på to biler, så er jeg ferdig med det etter syv år med ut å flytte biler, koble om og holde på til alle døgnets tider. Når behovet plutselig endrer seg. :D
Tja, har hatt både en og to ladere i garasjen. Nå har vi easee laderen midt i, og da er det bare å bruke den på begge kjøretøyene i garasjen og bilen utenfor.

Kabelen er på 7.5 meter og når alle hjørnene av garasjen og litt til, så da er det ikke noe stress uansett.

Men er jo selvfølgelig aldri feil med to ladere, gir meg bare ikke noe ekstra. Så YMMV.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Toalmar

Denne Amina ladeboksen produseres hos Topro Elektronikk som ligger på Gjøvik. Den første ordren de har fått er på 100.000 enheter, så denne skal det tydeligvis satses på.
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Leaf_2014

Antar alle disse "dumme" boksene også trenger egen kurs? Dvs at de ikke kan dele kurs med et vanlig stikk?
Leaf 2014

elektrolux

#12
Elkjøp promoterer nå Amina som en ny løsning på enkel lading.

Samtidig er regnestykket ikke like enkelt.

3995.- for ladeboksen pluss 6990.- for montering.  I tillegg kommer en ladekabel på minst 1500 kr og da er prisen oppi 12500.-

Til sammenligning har vi i snart 2 år tilbudt Barelade boksen vår med fastmontert kabel og ferdig montert til 9500.- eller 30%/3000 kr rimeligere.

Det er viktig å ta med alle kostnadene. Det kan nemlig virke som noen "forskyver" litt av prisen på ladeboksen over på monteringen.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Rav4_EV

Sitat fra: Leaf_2014 på tirsdag 01. november 2022, klokken 06:53
Antar alle disse "dumme" boksene også trenger egen kurs? Dvs at de ikke kan dele kurs med et vanlig stikk?
Det har ingenting med "smarthet" å dele kurs med en vanlig stikk. Dersom du har en frittliggende garasje med eksisterende kurs, kan du koble inn hvem som helst ladestasjon i kombinasjon med andre forbrukere som portåpner eller lys.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

Erik Ola Ulvestad

#14
Easee kr 5.666,- på Power.no i dag. (Zaptec Go kr 5.980,-)
Amina 3.995,- ?
Skilnad på kr 1.671,- er spart inn første år på strømprisvariasjon åleine.
Just sayin.....


Sent fra min SM-G991B via Tapatalk
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA