Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Amina vegglader

Startet av elektro, torsdag 20. oktober 2022, klokken 23:55

« forrige - neste »

Rav4_EV

Ser jo ut som flere og flere ser det upraktiske med smarthet både her og der.

======
Har bestil zaptec go og nissan leaf.
Setter zaptec'n på 20A kurs. Har 50A inntakssikring.
Men kan jeg bruke smart funksjonen med leafen? Er det bare å sette opp funksjonen i appen? Og koble til? Så starter lading når strømmen er billig?
========
Kjøpte Zaptec nylig, men ville nok gått for Easee om jeg skulle valgt igjen. Eco-mode betyr bare at den lader på natta, såvidt jeg forstår uten hensyn til spotpris. Usikker på hvordan det er med styring av lading på Leaf, men jeg har endt opp med å styre alt i Tesla appen istedenfor Zaptec sin, da jeg synes bilen sin styring er mye enklere å endre på.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

Lars C. Krogenæs

Akkurat Nissan har jo ikke noen smartness i app/bilen, så der er man avhengig av en smart ladestasjon med evt. AMS-måler for å få til billig lading/unngå høyt kapasitetsledd.

For andre biler med gode api-er/apper, kan ladestasjonen være så dum den bare vil, og så får du smart lading likevel.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Hoftefest

Sitat fra: Rav4_EV på tirsdag 01. november 2022, klokken 11:10
Sitat fra: Leaf_2014 på tirsdag 01. november 2022, klokken 06:53
Antar alle disse "dumme" boksene også trenger egen kurs? Dvs at de ikke kan dele kurs med et vanlig stikk?
Det har ingenting med "smarthet" å dele kurs med en vanlig stikk. Dersom du har en frittliggende garasje med eksisterende kurs, kan du koble inn hvem som helst ladestasjon i kombinasjon med andre forbrukere som portåpner eller lys.

Trodde man måtte ha en dedikert kurs til elbillader jeg (vet ikke med Amina). Sikker på dette Rav4?

turfsurf

Sitat fra: Hoftefest på lørdag 12. november 2022, klokken 16:29
Sitat fra: Rav4_EV på tirsdag 01. november 2022, klokken 11:10
Det har ingenting med "smarthet" å dele kurs med en vanlig stikk. Dersom du har en frittliggende garasje med eksisterende kurs, kan du koble inn hvem som helst ladestasjon i kombinasjon med andre forbrukere som portåpner eller lys.

Trodde man måtte ha en dedikert kurs til elbillader jeg (vet ikke med Amina). Sikker på dette Rav4?
Stemmer det [mention]Rav4_EV [/mention] sier, så lenge det er en frittliggende garasje kan man ha andre ting på samme kurs.

Ble endret i forrige revisjon av NEK 400 om jeg ikke husker feil. Merkelig sak egentlig.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Erik Ola Ulvestad

Den endringa verkar som eit "fornuftsvedtak" der ein ønska å få vekk ladinga frå stikkontakta i garasja som var tiltenkt støvsuger, etc, men UTAN at huseier vart pålagt å grave opp gårdsplassen, legge rør  osv for å etablere ny kurs. Frykta er vel at altfor mange då ikkje ville ta investeringa men berre fortsette med stikkontaktladinga. Det går jo ikkje utover elsikkerhet at det blir montert ein ladeboks på den eksisterande kursen, tvertimot.


Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

Stig-Arne

Min mor fikk akkurat montert Defa Solid, 3995 for boksen og ca 5000 for montering. I monteringen lå det montering av overspenningsvern og litt jobb i sikringsskapet samt kabeltrekk i garasjen.

Hun trengte ikke noen smart boks. Men med laderen og 6 meter kabel så var det en ganske god deal.

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: Stig-Arne på søndag 13. november 2022, klokken 22:05
Min mor fikk akkurat montert Defa Solid, 3995 for boksen og ca 5000 for montering. I monteringen lå det montering av overspenningsvern og litt jobb i sikringsskapet samt kabeltrekk i garasjen.

Hun trengte ikke noen smart boks. Men med laderen og 6 meter kabel så var det en ganske god deal.
Det var i utgangspunktet vannvittig billig elektrikerarbeid, men ladestasjon ble koblet til eksiterende kurs i frittliggende garasje?
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

elektrolux

#22
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på mandag 14. november 2022, klokken 10:38
Sitat fra: Stig-Arne på søndag 13. november 2022, klokken 22:05
Min mor fikk akkurat montert Defa Solid, 3995 for boksen og ca 5000 for montering. I monteringen lå det montering av overspenningsvern og litt jobb i sikringsskapet samt kabeltrekk i garasjen.

Hun trengte ikke noen smart boks. Men med laderen og 6 meter kabel så var det en ganske god deal.
Det var i utgangspunktet vannvittig billig hyggelig priset elektrikerarbeid, men ladestasjon ble koblet til eksiterende kurs i frittliggende garasje?
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

eisa01

Så nå skal Amina komme med en åpen smartlader...

Hadde nok følt meg litt lurt om jeg hadde kjøpt den første laderen basert på at smartladere var unødvendig tull, noe de tydeligvis har snudd på :)

Så nå går Amina fra å ha et elendig lureprodukt, til antagelig den beste laderen man bør kjøpe :)

https://no.aminacharging.com/products/amina-s

https://www.dn.no/teknologi/easee/ladestasjoner/ladeselskap-satser-mens-naboen-easee-er-i-knestaende/2-1-1463396 (+)

SitatFor et år siden markedsførte Amina seg med å ha en billigere og enklere lader å selge. Nå skal det en ny modell på markedet.

– I motsetning til våre konkurrenter vil vi ha såkalte åpne standarder. Det betyr at vi ikke vil ha en skyløsning slik våre konkurrenter har, men leverandører som Tibber eller strømselskapene skal kunne koble sine løsninger direkte til vår ladeboks. Det innebærer langt mindre risiko for kunden, etter vår mening, sier Siren Ertzeid. Hun er produktsjef i selskapet og kommer fra Zaptec.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA