Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

[LØST] Får ikke ladet Leaf 2016 på splitter ny Easee lader (borettslag)

Startet av Scrotes, torsdag 20. oktober 2022, klokken 21:31

« forrige - neste »

Scrotes

Tenkte å høre her før jeg eskalerer til styret i borettslaget.

Vi har nettopp fått ladere, de er online, og jeg har tilgang til laderen via Easee appen. Aktivert med serienummer og pin i app.

Jeg har skrudd av ladetimer på bilen, og jeg har ikke aktivert dette på laderoboten.

Jeg setter kabelen først i laderobot, så i bilen. Boksen venter på start-signal, og jeg åpner appen for å starte. Lader og bil kommuniserer, ladingen "starter" men stopper like raskt, med varselet "Lading avsluttet. *navn* lader ikke mer, batteriet er enten fullt eller... (får ikke opp resten av meldingen)".

Bilen er en Nissan Leaf 2016 med 30kWh. Det var 20% igjen på batteriet.
Laderen er tilkoblet 400V 3-fas TN-nett.

Jeg skjønner ikke helt hva som er feil, lurer på om noen her har opplevd noe lignende, og kanskje vet hvordan jeg kan løse dette?

Orbit

Har du en nabo som kan prøve å lade på din lader (og evt din bil på naboens lader)? Tanken er å først finne ut om problemet følger laderen/anlegget, eller bilen.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

RJK

Sitat fra: Scrotes på torsdag 20. oktober 2022, klokken 21:31
Tenkte å høre her før jeg eskalerer til styret i borettslaget.

Vi har nettopp fått ladere, de er online, og jeg har tilgang til laderen via Easee appen. Aktivert med serienummer og pin i app.

Jeg har skrudd av ladetimer på bilen, og jeg har ikke aktivert dette på laderoboten.

Jeg setter kabelen først i laderobot, så i bilen. Boksen venter på start-signal, og jeg åpner appen for å starte. Lader og bil kommuniserer, ladingen "starter" men stopper like raskt, med varselet "Lading avsluttet. *navn* lader ikke mer, batteriet er enten fullt eller... (får ikke opp resten av meldingen)".

Bilen er en Nissan Leaf 2016 med 30kWh. Det var 20% igjen på batteriet.
Laderen er tilkoblet 400V 3-fas TN-nett.

Jeg skjønner ikke helt hva som er feil, lurer på om noen her har opplevd noe lignende, og kanskje vet hvordan jeg kan løse dette?
Slet veldig med å få ladet ved sykehjemmet der min mor nå bor, etter at Kople tok over disse ladestedene og satte opp sine egne ladebokser, dog uten å få bedre fart samtidig.

Men etter at jeg fulgte følgende fremgangsmåte, så har det hittil fungert i 100 % av tilfellene:

1. Koble ladekabelen inn i ladeboksen
2. Bipp med brikken/ladekortet eller aktiver med app om det er en mulighet
3. koble til kabel inn i bil

Dette er forøvrig samme metode jeg følger når jeg må benytte app-starting av ladesesjon på hurtig/lynladere, for å være så sikker jeg kan på å ikke havne i krøll.

Med brikke fungerer det som regel alltid å plugge kabel fra hurtig/lynlader i bil, og så sveipe brikke/kort for betaling.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Scrotes

Jeg fikk det til omsider. Menyene på bilen var litt dårlig designet, så når jeg skrudde av timeren så måtte jeg trykke på "samme" knappen to ganger, noe jeg ikke gjorde. Jeg trykket en gang, og når skjermen oppdaterte seg så trykket jeg home. Det fungerte heller ikke å trykke på knappen for å ignorere lade-timer ved rattet.

Så da vet jeg at laderen ikke er like lett å bruke med timer på slik som med schuko-laderen. Skal teste om ladetimeren fungerer overhodet en gang i fremtiden. Alternativt bare sette timer i ladeboksen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA