Er vi ikke komt lengre i 2022? Hadde elbil i 15. Kjørt hybrid siden 2016...

Startet av Svk, man 17. okt 2022, kl. 15:17

« forrige - neste »

RJK

Sitat fra: Svk på fre 21. okt 2022, kl. 14:26
Spurte selger om jeg slapp MVA om jeg la laderen på kjøpskontrakten?
Var visst slutt på dette nå?eller har det aldri vært mulig?
En ladekabel er nok innafor å få kjøpt med bilen uten at mva kommer på. Ladeboks til boligen/garasjen/parkeringsplassen ble fjernet mulighet for å kjøpe momsfritt med bilen, for flere år siden.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

TB

Kreativiteten for hva som ble solgt "sammen" med bilen var svært stor en periode.

Dermed ble det ryddet opp, og bare utstyr som direkte hører til bilen ble fritt for mva. Ekstra hjulsett, og ladekabler er fortsatt innenfor.
Citroen C-Zero 2012 -2019
Hyundai KONA Electric 2019 - 2023
KONA Electric Long Range Premium 2024
Lørenskog

Svk

Takk for info. Får finne meg en lader.den nye 20a laderen til defa virker grei

Svk

Ser tesla kan lade på chademo med adapter. Ingen genier som har laget en til leaf sånn at den kan lade på andre ladere?
Er det bare CCS tesla har åpnet opp for alle? En leaf burde jo fungert på en supercharger med adapter siden  Tesla kan lade på chademo med adapter?

automat

Sitat fra: Svk på lør 31. des 2022, kl. 12:19
Ser tesla kan lade på chademo med adapter. Ingen genier som har laget en til leaf sånn at den kan lade på andre ladere?
Er det bare CCS tesla har åpnet opp for alle? En leaf burde jo fungert på en supercharger med adapter siden  Tesla kan lade på chademo med adapter?
Tror et Chademo-CCS-adapter er teknisk krevende. Pga to helt forskjellige kommunikasjonsmåter.

Tesla har neppe noen nytte av å utvikle ladeløsning for et relativt lite antall Chademobiler. Leaf-eiere får heller spørre Nissan, om de kan bidra med en løsning for å få ladet Chademo-biler.

Gamle Teslaer som skal bruke CCS-adapter må bygges om. I mosetning til Chademoadapter som er «plug and play».
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-

2026 Hyundai Ioniq 5 AWD -- 2018 Hyundai Ioniq
2017 Tesla mod X75D --  2014 Peugeot iOn

Svk

Tok heller en ATTO. da kan jeg lade hos Tesla også :-)

Hvordan er det å lade hos Tesla når en har ladeport i høyre forskjerm?

edyrli

Sitat fra: Svk på ons 04. jan 2023, kl. 09:02
Tok heller en ATTO. da kan jeg lade hos Tesla også :-)

Hvordan er det å lade hos Tesla når en har ladeport i høyre forskjerm?
Jeg vil tro det er nærmest perfekt. Det er bare så stille seg motsatt vei av teslaene så havner ladeporten på rett sted.
Værre er det med Tang som har ladeporten på høyre side bak...

Svk

da har jeg lastet ned Tesla appen og opprettet bruker. er jo ikke noe dyrere enn andre ladere.
tok en titt på nærmeste ladestasjon 3/18 båser ledige.

er det sånn at jeg kan bruke alle de 14 som er ledige? når jeg lånte leafen i oktober og var på en liten helgetur, så var det ladekø alle de 3-4 stedene jeg ladet

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Svk på ons 04. jan 2023, kl. 13:04
da har jeg lastet ned Tesla appen og opprettet bruker. er jo ikke noe dyrere enn andre ladere.
tok en titt på nærmeste ladestasjon 3/18 båser ledige.

er det sånn at jeg kan bruke alle de 14 som er ledige? når jeg lånte leafen i oktober og var på en liten helgetur, så var det ladekø alle de 3-4 stedene jeg ladet

Ja. Men på noen stolper er det to ledninger. Da må du bruke den med størst støpsel....
https://www.tesla.com/no_no/findus?v=2&bounds=63.07056737959111%2C20.885543352047964%2C57.833850736481196%2C0.3081507739229661&zoom=7&filters=party
Tesla Model Y                         2021-

Svk

virker jo genialt ut dette Tesla ladenettverket. alle steder har 12-40 ladere.
hva er forskjell på stor å liten kontakt? er den ene CSS? og den andre Teslasuperchargecontakt?

Kim-

Sitat fra: Svk på ons 04. jan 2023, kl. 13:46
hva er forskjell på stor å liten kontakt? er den ene CSS? og den andre Teslasuperchargecontakt?

Gamle Model S og X lader med type 2 pluggen
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

Svk

der lærte jeg noe nytt. så over 100kW på std typ 2 kontakt:-)

V2 supercharger
Strømmen kommer fra et skap fylt med flere 11 kW-ladere (samme som de som sitter i bilen).
Det er ett rack/skap pr. 2 ladebåser/ladepunkter. Hvert rack kan gi ca. 150kW.
Når du kommer med nesten tomt batteri, vil du kunne få over 115 kW – hvis du er alene på det skapet.

Så det er det Tesla kaller for V3 jeg skal bruke da?

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Kim- på ons 04. jan 2023, kl. 14:09
Sitat fra: Svk på ons 04. jan 2023, kl. 13:46

Gamle Model S og X lader med type 2 pluggen

Ja, de åpner flere og flere til non-Teslaer. De åpner først de som har god kapasitet.
Tesla Model Y                         2021-

Svk

Ser ut som jeg kan droppe alle andre tilbydere å kun lade hos tesla.da blir det enkelt,ingen ladekø.ikke dyrere.
Genialt sjakktrekk fra Tesla :-)

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA