Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Den gule Thinken med full stopp i Trondheim. (Reparert og i full drift igjen)

Startet av Marsto, onsdag 12. oktober 2022, klokken 09:18

« forrige - neste »

Marsto

Hei worry. Jeg satt faktisk å skulle skrive noen ord om det du beskriver. Bilen stoppet plutselig i fart og jeg er ganske sikker på at fruen må ha prøvd flere ganger å starte igjen. Det kan godt være årsaken til pre charge bruddet. Det blir spennende å se om det er mulig å finne årsaken til stoppen. Tenkte å demontere toppen av batteripakken denne uka å se om det er noen tegn på problemer innvendig. Tenkte også å montere hovedkortet igjen om det lykkes å skifte pre charge motstanden uten å gjøre noe innvending i pakken. Jeg tenker da at hvis batteriet tar lading og bilen starter så kan teorien din om at pre charge motstanden kan ryke under fart, stemme godt.   
Think 2010 mod., 2 seter med Enerdel Lithium Ion batteripakke. Farge: City Citrus

worry

Hei,
En god tanke, men jeg tror dessverre ikke det er så enkelt. Jeg kjenner til flere historier hvor RLEC-kort har vært ustabile. Dette skjer sikkert av flere årsaker, men mest pga. fuktighet.
En ting er at kortet kan få feil slik at bilen stopper, men nesten mer skummelt er det når det rapporterer feil verdier uten at bilen eller lading stopper. Man kan faktisk risikere at celler lades for høyt.
Av egen erfaring; jeg kjøpte en bil som eieren hadde gitt opp. Den ville verken gå eller lade etter å ha stått en vinter. Han lot hunden bruke den som hus gjennom sommeren. :-) Heldigvis under et tak. Jeg kjøpte den sent på høsten. Etter å ha fått den hjem fikk jeg på 12V og prøvde. Alt fungerte med en gang! Jeg tok ut batteriet, og det var fortsatt litt fuktig inni. Og det var lekk og rustent i flensen nede. Bilen står fortsatt, men batteriet monterte jeg i annen og bedre bil.  :)
Think lithium

Marsto

#17
Hei igjen. Batteritoppen uten topplokk er demontert og det er knuske tørt her. Jeg kan heller ikke se spor av tidligere fukt på batteritoppen eller i bunnen av kassen. Pakningen rundt topplokket er hel og fin og har en artig detalj for sammenføyning i hjørnene. Så, er den noen som har erfaring med om det er mulig å fysisk se at ett eller flere av RLEC kortene har sluttet å virke?
Think 2010 mod., 2 seter med Enerdel Lithium Ion batteripakke. Farge: City Citrus

Marsto

Da er 5 stk. pre charge resistorer ankommet fra produsent i USA.
Think 2010 mod., 2 seter med Enerdel Lithium Ion batteripakke. Farge: City Citrus

worry

Hei,
Det ser jo veldig fint ut! Og det ser ut til at du er førstemann til å åpne opp.
RLEC-kortene kan du sjekke med godt syn eller lupe når du har tatt av lokkene. Jeg vet ikke annet enn å se etter åpenbare synlige feil. Hvis det har vært helt tørt inni der, så er vel teorien om krypstrømmer i fuktighet ikke gjeldene.
Think lithium

Marsto

#20
Hei igjen worry. Artig historie med Thinken din som var hundehus en periode. Bruktbiler kan brukes til så mangt :) :) Her er noen bilder av batterikassen. Har startet jobben med å renovere utsiden som har kraftige rustangrep spesielt i fremkant. Her kan man se hva 11 år med vinterkjøring i saltsuppe gjør med stål som ikke er godt nok rustbehandlet. Jeg forstår nå hva du mente med at falsen er punktsveiset med noe lim imellom. Helt ubrukelig løsning her i byen hvor saltinga av veiene er helt enorm. Jeg tenker å bruke karosseriplate fra Thansen på 0,9mm kappet opp til 35 mm bredde som erstatning for opprustet stål for å legge under falsen i fremkant. Deretter tenker jeg å bruke noen glassfiber strimler å bake det 35mm brede stålbåndet med et rustbindingsmiddel jeg har meget god erfaring med. Det heter POR15 og er utviklet i USA for å behandle rustangrep på stål. Det er en komponent og er det beste jeg noen gang har prøvd. Det er en tyntflytende rustbindende maling som herder til en veldig hard og vanntett overflate over natta. Dette er ingen quick fix så det vil ta litt tid før jeg poster nye bilder av jobben.   
Think 2010 mod., 2 seter med Enerdel Lithium Ion batteripakke. Farge: City Citrus

worry

Oj. Det ser ut som man se rett inn i kassa der?
Men får du det tett fra utsiden så holder det vel. Og du sparer deg hele jobben med å tømme kassa.
Think lithium

Marsto

Ja, nå ser du rett inn i kassa etter jeg begynte å skrape av et tykt lag med opprustet stål. Det er absolutt verst på frontsiden av kassa så jeg har godt håp om at dette blir bra når jeg får på de nevnte remedier. Jeg tenker det er ingen vits i å gjøre mer med kassa før jeg vet at batteribankene er mulig å bruke og at hovedkortet lar seg reparere. Historien fortsetter så raskt som mulig. 
Think 2010 mod., 2 seter med Enerdel Lithium Ion batteripakke. Farge: City Citrus

Warlock

#23
Heisann

God start på jobben med kassa der ja, håper du får det tett og fint og ruststoppet :)
Ser du har fått Precharge-motstandene også. Hvordan ønsker du vi gjør dette? Er du villig til å "låne vekk" kortet til meg noen dager så jeg har litt tid på meg til å gå over banene og skifte motstanden? Eller en eller annen plan?
(Ser fra bilene dine at du muligens må legge på noe beskyttelse både på ribbonkabelen og ledningene på connectoren i front, men ser ikke ut til at selve lederen er ødelagt. Kan sikkert få laget ny ribbonkabel også om den er for skadet (men ser ikke slik ut).)

Marsto

Hei Warlock. Helt perfekt det, ja. Jeg kan svinge innom i området ditt så kan du få kortet. Flott om du kan slå på tråden til meg på 92200559 så avtaler vi nærmere.
Think 2010 mod., 2 seter med Enerdel Lithium Ion batteripakke. Farge: City Citrus

Warlock


Marsto

Think 2010 mod., 2 seter med Enerdel Lithium Ion batteripakke. Farge: City Citrus

Marsto

Warlock har utført en fenomenal jobb med å overhale og sjekke hovedkortet. Det er nå fullt mulig det vil fungere når det blir montert tilbake i batteripakken. Her er et par bilder av prosessen. Det blir påkobling av lader i morgen så får vi se om det er noe håp å få startet bilen etter hvert.
Think 2010 mod., 2 seter med Enerdel Lithium Ion batteripakke. Farge: City Citrus

Warlock

#28
Dessverre var det nok ikke bare å bytte Precharge motstanden (men kortet så veldig fint ut)
Vi satte det inn og testet, men ingenting skjedde.

Etter sjekk av can-meldinger viser det seg at de som har med Enerdelbatteriet rett og slett mangler, så hverken
0x611
0x612
0x721
0x722
0x723

EDIT: Heller ikke noe 0x300 til 0x306 eller 0x30E til 0x30F.

Selv om 12Vbatteriet var noe lavt fikk vi andre CANmeldinger fra bilen, og målte oss frem til at MLEC fikk ca 11V
Man kan jo her feilsøke en del mer, mulig noe mer enn precharge røk i samme slengen selv om det så pent ut.

Uansett, det virker som om kortet ikke svarer, er det noen som har noen lure triks på lager her for videre feilsøking?

Kanskje er det noen som vet noe mer om pinout på MLEC?
Av spesiell interesse ville det i første omgang vært å vite hvilke pinner/kontakt som er CAN-kommunikasjon med PCU, så kan man jo prøve å få liv i kortet på kontorpulten med litt flaks...

(BTW nær det som ser ut til å være CPUen på kortet er det en 6pin-header... superflaks om det er en JTAG tilkopling (men man må vel ha jobbet spesifikt hos Enerdel for å vite det kanskje?  ;) ))

worry

Hei,
Det var jo litt nedtur. Det enkleste ville kanskje være å teste med et annet MLEC-kort som man visste var OK. Men flyter jo ikke akkurat slike kort rundtomkring.
I Service Manual ligger det elektriske skjemaer, som i hvert fall viser hvilke ledere som går til hva i styrekabelen til batteriet. Om du ikke har disse, så ligger de til nedlasting på FB siden The Think Tank.
Hva slags diagnose har dere brukt? Jeg TROR en del av batterifeilene må resettes vha. Enerdel Commtool.
Think lithium

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA