Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Schneider EVLink

Startet av laumb, tirsdag 09. oktober 2012, klokken 09:46

« forrige - neste »

laumb

Jeg har undersøkt litt rundt Schneider EVLink da jeg ønsker å noe mer solid enn en 16A lader tilkoblet i garasjen.
Synes også prisene på de veggmonterte 16A laderne her hjemme er ganske stive, og mener man burde klare å få kjøpt en 30A (6.6kw) lader for omtrent samme prisen.

Ser at Schneider har produktet EVLink som er nettopp en slik lader, med standard plugg. Da vi sikter inn på en Focus EV og senere en Tesla, tror jeg dette kan være en god investering i garasjen. Får også en variant med 2 ladekabler, men den koster en del mer.

Hva tenker folket - er dette noe du kunne tenkt deg - og hva kunne du tenkt deg å betale for en slik (+ installasjon selvfølgelig - må ha større kabler og sikringer ut til garasjen)? Tenker at når jeg først vurderer å ta inn en, så kunne det vært aktuelt å kjøpe flere og selge.

Med innkjøpspris, moms, frakt, og fortjeneste nok til å kunne levere garanti og reklamasjon på disse, så ser jeg for meg at de bør kunne selges for 14-15'000kr til hvermannsen. Markedet er ganske smalt, så fortjenesten må gjenspeile potensielle utgifter ved garantireparasjoner.

http://www.schneider-electric.us/sites/us/en/solutions/energy-efficiency/electric-vehicles/residential-charging-solutions.page

Rav4_EV

Men det er jo ingen lader, men heller en avansert tilkoblingsledning.
Derfor blir prisen helt feil. En slik tilkoblingsledning bør maksimum koste 6000 kroner ferdig montert.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

laumb

Bare enheten alene + frakt og moms av frakt og enheten + diverse fortollingsgebyrer gjør at enheten inn i landet koster nærmere 7500kr - Deretter tenkte jeg at korrekt sikring og en predefinert lengde med tilkoblingskabel (10, 15, 20meter?) burde følge med, så folk bare trenger å ringe elektrikeren for å trekke, spikre og koble. En Moeller jordfeilautomat koster jo 1300kr ut til forbruker i dag, en PFSP/PFXP koster fort femtilappen for metern i denne dimensjonen, på 20 meter blir det 1000 kroner til. Da er vi oppe i 9500kr.
Kanskje 14-15'000 kr for en standard pakke med installasjon kan være mer korrekt? Selvfølgelig kan det da ikke tilrettelegges for alle garasjer - noen har jo garasjen evig langt unna hus og sikringsskap. Jeg vet ikke hva en elektriker vil ta for en slik jobb, men med timespris på rundt 600kr+mva og et gjennomsnitt på 2 timer (inkludert kjøring) burde være tilstrekkelig.

At dette bare er en avansert ladekabel er korrekt. Det samme er kabelen til laptoppen min, men vi kaller vel den lader for det? Om jeg misbrukte ordet, så beklager jeg det. :)


jkirkebo

Sitat fra: laumb på tirsdag 09. oktober 2012, klokken 10:53
At dette bare er en avansert ladekabel er korrekt. Det samme er kabelen til laptoppen min, men vi kaller vel den lader for det? Om jeg misbrukte ordet, så beklager jeg det. :)

Niks, kabelen til laptopen din inneholder en DC-DC konverter og bør nok kalles en lader ja. I motsetning til en EVSE som ikke gjør noe som helst med strømmen, den inneholder kun sikkerhetsfunksjoner.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

#4
Sitat fra: laumb på tirsdag 09. oktober 2012, klokken 09:46
Jeg har undersøkt litt rundt Schneider EVLink da jeg ønsker å noe mer solid enn en 16A lader tilkoblet i garasjen.
Synes også prisene på de veggmonterte 16A laderne her hjemme er ganske stive, og mener man burde klare å få kjøpt en 30A (6.6kw) lader for omtrent samme prisen.
Nå er vel det omtrent riktig, et ladepunkt for 32 A blir nok ikke nevneverdig dyrere enn de for 16A. Nå er det jo bare de med en lader som trekker  mer enn 16 A innebygget i bilen som vil ha noen glede av en slik, og for øyeblikket er vel det ingen.

Schneider EVLink er vel tilpasset det USA nettet (med nøytralt midtpunkt) og det er lang fra sikkert at det er kompatibelt med de Norske nettene.
Ved import og videresalg av noe fra USA er du selvfølgelig klar over at du har ansvar for å kunne legge fram CE deklarasjon og oppbevare og kunne legge frem tilhørende dokumentasjon, mens du slipper dette ved kjøp fra EU leverandør.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA