Farlig adaptiv cruisecontrol på E6, recall?

Startet av eisa01, lørdag 08. oktober 2022, klokken 14:28

« forrige - neste »

eisa01

Bruker en del delebiler, og et gjentagende problem er at jeg kjører på E6 nordover fra Oslo og får plutselige oppbremsinger i 110-sonen fordi den tror det er 60 eller 90-sone, eller at det skal komme et kryss.

Når man først kjører er det rimelig trafikkfarlig å måtte gå inn i menyene og skru av de smarte ACC-funksjonene som ikke fungerer og er stilt inn som "på" som default.

Dette har jo vært slik lenge, er det ingen som tar ansvar hos VAG/Møller og kjører en recall for å oppdatere kartene eller hva det er som forårsaker dette? Må man involvere Statens Vegvesen for at de skal ta ansvar?

Kjell Salvigsen

Sitat fra: eisa01 på lørdag 08. oktober 2022, klokken 14:28
Bruker en del delebiler, og et gjentagende problem er at jeg kjører på E6 nordover fra Oslo og får plutselige oppbremsinger i 110-sonen fordi den tror det er 60 eller 90-sone, eller at det skal komme et kryss.

Når man først kjører er det rimelig trafikkfarlig å måtte gå inn i menyene og skru av de smarte ACC-funksjonene som ikke fungerer og er stilt inn som "på" som default.

Dette har jo vært slik lenge, er det ingen som tar ansvar hos VAG/Møller og kjører en recall for å oppdatere kartene eller hva det er som forårsaker dette? Må man involvere Statens Vegvesen for at de skal ta ansvar?

Jeg opplever dette på E18 mellom Oslo og Kristiansand også. Dette har vært et problem med mange biler/bilmerker i en del år nå. Ja, det er underlig at de ikke klarer å ordne dette, jeg husker at jeg også opplevde dette da jeg kjøpte Audi e-tron i 2019-20. Da meldte mange om dette da også både på brukerforum og direkte til kartleverandør Here (som egentlig var riktig adressat da selv om de eies av Audi/Mercedes, BMW/VAG /andrebilmerker. Er usikker hvilke kartdata VW bruker )

Så dette er jo velkjent problem som de burde klare å luke bort på de mest kjørte veiene. Jeg har også opplevd at bilen enkelte steder setter opp farten til 50 der det egentlig er 40 sone, det er i hvert fall ikke greit.

Etter flere år med dette systemet har jeg ikke opplevd direkte farlige situasjoner, men det er utvilsomt irriterende og ubehagelig og kan i verste fall skape farlige situasjoner dersom noen kjører tett inntil deg bak (noe de ikke skal gjøre). En erfaren sjåfør overstyrer fort dette ved å "gasse på" eller ved å slå av denne funksjonen.

Fordelen er likevel større enn ulempen mener jeg, men man bør ved salg gjøre brukerne oppmerksomme på disse feilene slik at man er advart og raskere kan komme opp i fart igjen ved "falske" nedbremsninger på motorveien. Man bør også ved overtakelse få opplæring i å skru systemet av, noe som kan være hensiktsmessig hvis man jevnlig kjører på strekninger med feil i kartene.
2 e-golf 2016, begge solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21 solgt
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod. solgt
Nissan Leaf 2018 mod. FAMILIEBIL NR. 1-spareprosjekt 24/25
Porsche Panamera 4 e-hybrid 2017/18 mod. solgt
BMW M2 2017 mod. Solgt
På elbil jakt i løpet av 2024/25

elektro

Mitt inntrykk er at de fleste biler sliter med dette, hovedsaklig fordi kartdata ikke er korrekt. Hadde bilene i stedet stolt på de skiltene de ser, hadde det gått så meget bedre. Opplever dog ikke at bilene bråbremser pga. dette. Den typen fantombremsing er noe annet.
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

daktari

Det er jo bare å gi gass når det skjer. Hvis man følger med går det greit. ID.4 er ganske slapp på fartsreduksjonen sammenlignet med noen andre merker.

Alle biler jeg har eid har hatt dette. Punkt 2 er derfor å skru av "tilpasning av hastighet til fartsgrenser" her i Norge. Dessverre er kartdata for dårlig oppdatert.
Brukte det derimot i Danmark, det var helt supert der man kjører inn og ut av diverse landsbyer og fartsgrensene går opp og ned uten skilt. Funket som fjell.

PS jeg har på "strekningstilpasset fart" og da bremser den ned til rundkjøringer og slikt men bommer på en og annen innbilt sving.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Jambo

Hvis du ser varselet øverst i displayet bak rattet om at farten settes ned eller at fartsgrense er oppdaget, kan du trykke "RES" på cruise kontrollen for å i stedet fortsette i farten du hadde innstilt.

gte-bjørn

Jeg har ID.3 men antar de oppfører seg likt. Jeg bruker ikke ACC men hastighetbegrensning og den griper aldri aktivt inn, bare gir en advarsel. Jeg må selv inn og justere farten. Men ja det er ofte feil.

Jeg er sikker på et den bruker *både* kartdata og skiltlesing. Det må være kartdata som får den til å tro at det er 60 en strekning i 80-sone på E6 der denne passerer over en annen vei som har 60. Og på en ny motorveistrekning trodde den at det var 110 før skiltene men den nye fartsgrensen var kommet opp. Jeg holdt meg til 80. :police: På den annen side her jeg sett at den reagerer på skilt langs avkjørsel eller parallell vei. Og i sommer opplevde jeg rett som det var at den leste et 60-skilt som 50, og trodde det var 50 fram til neste 60-skilt.

elektro

Sitat fra: gte-bjørn på lørdag 08. oktober 2022, klokken 22:19
Jeg har ID.3 men antar de oppfører seg likt. Jeg bruker ikke ACC men hastighetbegrensning og den griper aldri aktivt inn, bare gir en advarsel. Jeg må selv inn og justere farten. Men ja det er ofte feil.

Jeg er sikker på et den bruker *både* kartdata og skiltlesing. Det må være kartdata som får den til å tro at det er 60 en strekning i 80-sone på E6 der denne passerer over en annen vei som har 60. Og på en ny motorveistrekning trodde den at det var 110 før skiltene men den nye fartsgrensen var kommet opp. Jeg holdt meg til 80. :police: På den annen side her jeg sett at den reagerer på skilt langs avkjørsel eller parallell vei. Og i sommer opplevde jeg rett som det var at den leste et 60-skilt som 50, og trodde det var 50 fram til neste 60-skilt.

Hastighetsbegrensning har jeg aldri brukt, men bruker ACC og prediktiv regen. i e-tron. Er ikke det det samme som Eco assistent i ID.3/ID.4? Vist her:
https://youtu.be/8WZhqwfa2WU

Jeg har også opplevd at bilen leser skilt ved siden av veien, men stort sett synes jeg det fungerer veldig bra. Imidlertid er den rask med å overstyre hvis kartdata avviker fra skiltingen. F.eks. ved vinterfartsgerense i Oslo. Man kan se den bytter til riktig fart et lite sekund. Frustrerende. Og det virker som alle sliter med det samme. Inkl. Tesla.

I Audien kan man ofte se at kartet er riktig, og viser den nybygde, firefelts motorveien du kjører på. Samtidig står det samtidig viser bilen plutselig fartsgrensen 80 eller 50 km/t. Noen ganger fulgt av div. feilmeldinger fra assistentsystemene, eller at det står «off-road» i førerdisplayet. Men dette er først og fremst en irritasjon. Ikke farlig.

Til dere som har ID.3/ID.4; Fungerer det å kjøre med ACC på 110 km/t eller mer hele veien på E6 mellom Hamar og Moelv?

atrus

Sitat
Til dere som har ID.3/ID.4; Fungerer det å kjøre med ACC på 110 km/t eller mer hele veien på E6 mellom Hamar og Moelv?

Har nettopp kjørt den strekningen, og svaret er nei. To eller tre ganger tror den hastigheten er 50 km/t.  Og strekningen mellom Eidsvoll og Gardermoen insiterer den på 90 km/t.

eisa01

Jepp, og, hvis jeg husker riktig, mellom Minnesund og avkjørselen til riksvei 3 så fikk bilen for seg at det skulle komme et kryss på motorveien...

Da ble jeg rimelig oppgitt, derav denne tråden :P

daktari

Jeg opplever kun en svak bremsing ved Hamar/Vikingskipet, og en ved Brumunddal/ved siden av Tesla. Bilen varsler kryss eller sving.
Har altså ikke på automatisk justering av fartsgrenser.
Mine I-Pace videoer

ENTO

Ja så har vi flere steder på E18 mellom Tønsberg og Langangen !!

MinID

ID4 GTX 4 motion, 2024, sw 4.0,

Solgt: ID4 GTX 2022, Ioniq5, Id4 first, Hyundai kona, Kia Soul

Paasan

Det var det første selger gjorde for meg ved overtakelsen..

elektro

Sitat fra: daktari på søndag 09. oktober 2022, klokken 20:40
Jeg opplever kun en svak bremsing ved Hamar/Vikingskipet, og en ved Brumunddal/ved siden av Tesla. Bilen varsler kryss eller sving.

Dette høres akkurat ut som min Audi.. de bruker vel samme kartdata. Jeg har heller ikke på automatisk justering av fartsgrenser, men har på prediktiv regen. tilsv. eco assist.

daktari

Sitat fra: elektro på onsdag 12. oktober 2022, klokken 19:37
Sitat fra: daktari på søndag 09. oktober 2022, klokken 20:40

Dette høres akkurat ut som min Audi.. de bruker vel samme kartdata. Jeg har heller ikke på automatisk justering av fartsgrenser, men har på prediktiv regen. tilsv. eco assist.
Tror det er firmaet Here som brukes av VAG.
Mine I-Pace videoer

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA