Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ødelagte bremser og hjullager.

Startet av TM3SR, lørdag 08. oktober 2022, klokken 10:58

« forrige - neste »

TM3SR

Hei, har en 2021 TM3. Har siden april 2022 klaget på ulyder fra bremser. Tesla hevder at bremseskivene har blåskjær etter overoppheting. Hatt bilen inne 4 ganger totalt. På 3. gangs besøk fikk jeg bremseservice på goodwill, og lydene forsvant noen timer, og ved 4. besøk konstaterte dem blåskjær i bremseskiver. Dette skyldes ytre påvirkning og dekkes ikke av garanti. Bilen har ikke kjørt mer enn 8000km. De sier også at hjullager er ødelagt som følge av overoppheting. Dette får jeg ikke til å stemme. Har forbrukerråd og advokat på saken. De er enig med meg, men mitt lokale verksted er uenig. Hva kan jeg forvente meg av tesla her?
De har altså ikke konstatert noen varmeskader tidligere og har oppfordret meg til å bruke bremsene mer aktivt, ta noen kraftige nedbremsinger osv. dette er jo bilen også lagd for å tåle.

turfsurf

Synes dette virker merkelig. Har du hatt unormalt høyt forbruk på bilen, eller merket ulyder / vibrasjoner?

Kunne kanskje kommet av bremseklosser som lå inntil, men da skulle man sett det på klossene og. Kan jo og være ett dårlig lager, men det merker man gjerne fort.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

TM3SR

Ja dem så det visst på klossene også. Ikke hatt unormalt høyt forbruk på bilen.
Blåskjæret har kommet ETTER Tesla har hatt service. Synes også det er merkelig at det skylder på overoppheting i bremseskiva som årsak til ødelagt hjullager...
Ikke hatt noen andre ulyder eller vibrasjoner.

jlan

Det skal ganske ekstrem kjøring til for å overopphete normalt fungerende bremser. Spesielt på en elbil med så kraftig regenerering.  Jeg tror nesten en må kjøre ned fra Sognefjellet i N, eller noe lignende.

Hvis det er på bakhjulene kan det tenkes å ha noe med parkeringsbrems-funksjonen å gjøre.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

TM3SR

Helt enig. Og det har jeg aldri gjort. Jeg mener da dette er en helt tydelig reklamasjon. Men tesla et helt uenig.

HK

#5
Hadde nøyaktig samme problem med en fossilbil. Merkeverkstedet påsto at skivene var blå av varmkjøring. Resultatet var vibrasjoner pga skeive skiver. Nå er jeg selv en gammel hobbymekker og jeg tok ganske enkelt saken i egne hender og plukket av kaliper skiver og klosser. En YouTube video viste samme problem med biltypen og årsaken var at det var litt for trangt mellom klosser og kaliper så klossene ikke returnerte ordentlig og varmgang var resultatet. Og jo varmere de blir jo mer utvider de seg og jo mer fester de. Løsningen som var anbefalt var at kanten på klossene måtte slipes av bittelitt så det skulle være bortimot 1 mm. slakk mellom jernet på klossene og kaliperen. Gjorde dette selv på et av de mange "gjør det selv verkstedene" vi har her i Berlin samtidig som jeg skiftet skivene og problemet var løst.
Etter det har jeg stort sett skiftet skiver og klosser selv og jeg har oppdaget at det er stor forskjell på nøyaktigheten på klosser. Klosser fra Brembo hadde litt slakk, mens klosser fra Becker og ATe måtte en kjapp runde innom slipeskiva. Nevnte dette for merkeverkstedet i Norge og de virket like interessert i biler som jeg i blondegardiner.

HK

Vil også nevne at jeg har hørt om dette siden fra andre som har biler fra PSA. (Citroen og Peugeot). Det har vært nye biler med nettopp denne feilen at klossene ikke har slakk og at de da returnerer sakte / dårlig og medfører varmgang. Skulle ikke forundre meg om det kan dukke opp hos Tesla også. Om du bor i Oslo så kjør innom han som driver Boschverksted og EV utleie av Tesla i Persveien 32. Kjenner han litt og det er en virkelig mekaniker av den gamle skolen, selv om han er ung.
Han er også anbefalt av Teslabjørn.

filtvet

Har en prius 2009 og der finnes det tydeligvis forskjellige tykkelser av bremseklosser. Bestilte fra skruvat en gang basert på regnr, men likevel var klossene veldig tighte.

Kjøpte nye klosser fra biltema og de var litt smalere og passet utmerket. Uansett viktig å presse caliperen helt inn (og ikke for langt inn) før en tar på nye klosser. Gjerne rense rundt den  (ringen) også om en vil være veldig nøye. Litt kobberfett må også på riktige steder.

Rævedilter

Ikkje kobberfett på bremser (ødelegger gummi på glidere og stempel), der bruker ein bremsefett.

Ellers har eg mange år nå slipt ned klosser for at dei skal gli lettere, så om biltema sine for M3 er smalere er det bra.

HK

Det er IKKE tykkelsen på klossene jeg snakker om. Det er jernet på kantene man sliper litt så de ikke går tregt mot veggene oppe og nede på caliperen. Vanligvis SKAL det være litt slakk her, men litt unøyaktige toleranser i bilindustrien gjør at dette ikke alltid er tilfelle.

På gamle biler kan selvfølgelig årsaken til varmgang også være utslitte stempler i caliper og at hobbymekkere har surra vekk hardwaren (klips og fjærer). Dette er jo utelukket på en nesten ny TM3.

HK

Uansett så er TS sannsynligvis ikke en hobbymekker som må vaske hendene før han går på do.  :) Så han må  nok ta krangelen med verkstedet om dette. At et verksted påstår at en vanlig kunde blåkjører bremsene på en TM3 er bare både frekt og idiotisk. Å krangle om slikt med merkeverksteder er ofte som å sloss med vindmøller. Good luck uansett!

Electric cars in Norway

Sitat fra: HK på søndag 09. oktober 2022, klokken 10:07
Uansett så er TS sannsynligvis ikke en hobbymekker som må vaske hendene før han går på do.  :) Så han må  nok ta krangelen med verkstedet om dette. At et verksted påstår at en vanlig kunde blåkjører bremsene på en TM3 er bare både frekt og idiotisk. Å krangle om slikt med merkeverksteder er ofte som å sloss med vindmøller. Good luck uansett!
Enig her må verkstedet ta seg en pære.

jlan

Sitat fra: HK på søndag 09. oktober 2022, klokken 09:55
Det er IKKE tykkelsen på klossene jeg snakker om. Det er jernet på kantene man sliper litt så de ikke går tregt mot veggene oppe og nede på caliperen. Vanligvis SKAL det være litt slakk her, men litt unøyaktige toleranser i bilindustrien gjør at dette ikke alltid er tilfelle.
Men dette er vel nettopp et av kontrollpunktene ved bremseservice. Som altså i følge trådstarter var gjennomført før de konstaterte blåskjær.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

HK

Jada selvfølgelig skal slikt sjekkes, men ofte er det masse slurv og inkompetanse ute og går. Her i Tyskland har vi et gammelt jungelord som sier at jo fetere glassfasade jo mer inkompetanse.

TM3SR

Sitat fra: HK på søndag 09. oktober 2022, klokken 10:07
Uansett så er TS sannsynligvis ikke en hobbymekker som må vaske hendene før han går på do.  :) Så han må  nok ta krangelen med verkstedet om dette. At et verksted påstår at en vanlig kunde blåkjører bremsene på en TM3 er bare både frekt og idiotisk. Å krangle om slikt med merkeverksteder er ofte som å sloss med vindmøller. Good luck uansett!

Jeg er faktisk utdannet motormann, og jobber som mekaniker på skip, og har såpass god forståelse at jeg skjønner at mitt lokale Tesla Servicesenter er full av bullshit😂

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA