Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vurderer BYD Han som bil nr 2 -- pris, alternativer og andre innspill?

Startet av Gullars, fredag 07. oktober 2022, klokken 11:30

« forrige - neste »

Gullars

Vi har akkurat flyttet ut av byen og i hus, og siden fruen om noen måneder skal tilbake fra mammapermisjon vil vi trenge en bil nr 2. Fra før av har vi Tesla Model Y, og vi har to barn under to år.

I utgangspunktet var tanken å gå for en klassisk "konebil", og etter hva jeg skjønner må man vel ut med rundt 400k for biler i denne kategorien.

Men så har jeg begynt å leke med tanken på noe litt friskere, og tankene har da begynt å svirre rundt den nye BYD Han. Jeg har fått tilbud på 615k for fullspekket bil med to hjulsett, metallic-lakk og levering/klargjøring. Med de nye avgiftene vil bilen koste drøye 50k mer i 2023, med mindre de velger å gå ned i pris for å kompensere for avgiftene.

Noen spørsmål i den forbindelse:
1) Er det andre som har fått tilbud på BYD Han, og kan verifisere at jeg har fått en "riktig" pris?
2) Er det andre biler enn BYD Han i noenlunde samme klasse og prisklasse som kan leveres i år og som jeg også bør vurdere?
3) Hva er generelt erfaringene med BYD? Er det solide biler og greie for norske forhold?

Det tar fortsatt en måned før de får bilen inn til prøvekjøring, og da vil jeg jo få en litt bedre følelse av opplevd kvalitet osv.

ToWalkOrDrive

#1
2) Etter hva jeg kan se så gir den bilen utrolig mye for pengene. Ser at den er omtrent like lang som Tesla Model S, som gir masse plass i baksetene til barneseter som skal stå bak/frem osv, bare at den er mange hundre tusen billigere. Ser veldig lovende ut, og ser veldig kul ut, så kommer ikke på noen som slår denne:
https://www.tek.no/nyheter/sniktitt/i/eElqe9/byd-han
https://www.youtube.com/watch?v=z7xT1lIMVaI

Dersom du skulle kjøpt typisk konebil så hadde du fort endt opp med at seteplassen er så trang for bakover-barneseter, og den følte tryggheten så lav, at du fort hadde endt opp med å kjøre konebil, mens "familien" kjører Model Y'en. Med BYD'n så ønsker du sannsynligvis å kjøre "konebilen". Model Y er jo og utrolig praktisk for barnevogn, bakseter osv.

Alternativ er jo for så vidt Tesla Model 3 Performance, men blir jo veldig likt Model Y på mange måter, og ikke så luksus som BYD'n (som blant annet har luftfjærer).
Tesla Model Y                         2021-

Daniel_0007

2) Nio et7 er på vei over og, med batteri leasing så er prisen lik han. Men vil si nio er nærmere tesla teknologisk sett enn byd.
Fordelen med batteri leasing så kan man oppgradere til større batteri som kommer senere som skal gå 100 mil på en lading.

https://www.nio.com/no_NO/et7
Model 3 2019 LR Rwd

edyrli

3) Jeg har nå kjørt BYD Tang i ett år uten en eneste feil. Den har gjerne ikke verdens beste software men bilen i seg selv har jeg egentlig ingenting å utsette på.
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
2017 Zoe Z.E. 40 Bose
2020 SEAT Mii Electric Frii
2013 Peugeot iOn
2009 Reva i

geear

Det finnes bare en løsning her, og det er å bytte Y i BYD Han, og kjøpe en Hyundai Kona, til kona, så er det komplett. Er man riktig glad i kona så kan man kjøpe en Honda Fi**a. Liten utenpå og stor inni, som Honda sin markedsavdeling så fint klarte å legge det frem.  :laugh:

Gullars

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 07. oktober 2022, klokken 11:50
2) Etter hva jeg kan se så gir den bilen utrolig mye for pengene. Ser at den er omtrent like lang som Tesla Model S, som gir masse plass i baksetene til barneseter som skal stå bak/frem osv, bare at den er mange hundre tusen billigere. Ser veldig lovende ut, og ser veldig kul ut, så kommer ikke på noen som slår denne:
https://www.tek.no/nyheter/sniktitt/i/eElqe9/byd-han
https://www.youtube.com/watch?v=z7xT1lIMVaI

Dersom du skulle kjøpt typisk konebil så hadde du fort endt opp med at seteplassen er så trang for bakover-barneseter, og den følte tryggheten så lav, at du fort hadde endt opp med å kjøre konebil, mens "familien" kjører Model Y'en. Med BYD'n så ønsker du sannsynligvis å kjøre "konebilen". Model Y er jo og utrolig praktisk for barnevogn, bakseter osv.

Alternativ er jo for så vidt Tesla Model 3 Performance, men blir jo veldig likt Model Y på mange måter, og ikke så luksus som BYD'n (som blant annet har luftfjærer).
Følger deg veldig her. Fort gjort at jeg ender opp med konebilen, og da virker BYD Han som en sykt mye diggere bil å ende opp med :)

Eneste jeg er veldig skeptisk til er bagasjerommet. Der er jo Tesla suverene med både frunk og trunk, i tillegg til brønnen bak. Greit nok at dette ikke blir familiebilen, men det hadde vært greit å kunne ta med en barnevogn i det minste.

Sitat fra: Daniel_0007 på fredag 07. oktober 2022, klokken 13:09
2) Nio et7 er på vei over og, med batteri leasing så er prisen lik han. Men vil si nio er nærmere tesla teknologisk sett enn byd.
Fordelen med batteri leasing så kan man oppgradere til større batteri som kommer senere som skal gå 100 mil på en lading.

https://www.nio.com/no_NO/et7
Det blir jo litt feil å ta ut batteriet når man skal sammenligne. Etter hva jeg har sett begynner Nio ET7 på 669k, og så må man kanskje regne både frakt og vinterdekk oppå dette? Da er man fort i hvert fall 100k over BYD Han. Vet heller ikke om ET7 kan leveres i år?

Sitat fra: edyrli på fredag 07. oktober 2022, klokken 13:36
3) Jeg har nå kjørt BYD Tang i ett år uten en eneste feil. Den har gjerne ikke verdens beste software men bilen i seg selv har jeg egentlig ingenting å utsette på.
Takk for erfaring. Software kan man jo håpe at de løpende forbedrer...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA