Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Settes prisen på hurtiglading ned snart?

Startet av Bondeknøl, torsdag 06. oktober 2022, klokken 11:29

« forrige - neste »

Bondeknøl

Nå har jo prisene gått ned en liten stund, og prisene er veldig lave nå, men vil nok gå opp igjen noe. Hurtigladeprisene er jo priset ekstremt høyt nå i forhold til strømprisene, og det bør vel gjøres noe med kjapt nå?
Er det ok at ladeselskapene kan holde prisene så sinnsykt høye nå som strømmen er billig?

Vidar_S

Jeg tror det er i overkant optimistisk å tro at prisene vil settes ned før vi eventuelt har denne prisen stabilt i flere måneder i strekk (og det har jeg ikke noen umiddelbar tro på at vil skje).

RJK

Dette er dessverre bare veldig midlertidig pga mye vind. Så snart det løyer, går prisene opp igjen. Og det kan skje fort.

Vi kan håpe på at den nedbøren som nå kommer, i stor grad går til å fylle de "tomme" flerårsmagasinene i sør, noe som kan stagge prisen litt.

Men jeg frykter dog at de fort vil tappes for mye igjen, som at de som styrer dette får midlertidig "hørselsskader", og med indstille så er vi tilbake igjen og med frykt for 10-15 kroer per kWh på seinvinteren når de polare stormene bryter løs og kaldlufta siger inn over Skandinavia/Norden/Europa, og behovet går i taket, som vanlig.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Bondeknøl

Men er det ok at ladeselskapene kan holde så høye priser nå som strømmen er så billig?

RJK

Synes egentlig ikke det er OK at de er så høye, da de fleste sikkert har avtaler (med seg selv) om strøm til langt lavere priser.

Men kanskje er dette det som må til for at vi skal få jojopriser på strøm også på ladestasjonene, der forutsigbarheten med kun pris per kWh forsvinner, og vil ligne bensin og diesel-prisvariasjonene?

Altså at vi vil i større grad vil få priser som varierer etter spotpris, men med det faste påslaget i bunn, slik at vi lettere ser hva "grunnavgiften" ligger på, når kWh-prisen går ned til 0 øre per kWh.

Dessverre, jeg tror vi mister all prisstabilitet om prisene kan flukse fra 0 til 8 kroner per kWh innen samme uke/måned.

En ferietur, der man dro ut når strømmen var priset lavt, og på hjemturen så er prisen  taket, er vel ikke akkurat scenarie som innbyr til ellers behagelig langtur med elbil.

Den turen jeg hadde sommeren 2021 der jeg kjørte 6K km på kryss og tvers i Norge, hovedsakelig i Nord-Norge, hadde kanskje ikke blitt noe av, bortsett fra at all kjøring i Nord-Norge enn så lenge vil være jevn og behagelig med tanke på strømprisene.

Tur til kontinentet eller i NO1, NO2 og NO5, vil kanskje ryke for et allerede presset næringsliv og folk...
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Vidar_S

Sitat fra: Bondeknøl på torsdag 06. oktober 2022, klokken 11:55
Men er det ok at ladeselskapene kan holde så høye priser nå som strømmen er så billig?

Denne diskusjonen hadde man også for 2-3 år siden da strømprisen lå stabilt ned mot 0 kr mens "effektiv" pris hos enkelte hurtigladeselskaper på vinterstid fint kunne ligge over 7 kr (siden de fleste opererte med minuttpriser). Sammenligner man effektiv pris da mot effektiv pris nå og ser dette mot snitt spotpris for strøm er ikke påslaget nødvendigvis høyere i dag enn hva det var i 2020. Nå er det vanskelig for meg å si hvilke selskaper som måtte ha gunstig fastprisavtale slik at spotpris vil være irrelevant, men det er ikke uten videre noen grunn til å hyle høyere nå enn det var for 2 år siden.

Svein_H

Det er vel det samme med ladeselskapene som med andre drivstoffselskaper; de tjener masse på å sette prisen opp umiddelbart, og venter i det lengste med å skru den ned igjen, med en haug svada som skal forklare ventetiden.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

elektro

Sitat fra: Vidar_S på torsdag 06. oktober 2022, klokken 14:04
Sitat fra: Bondeknøl på torsdag 06. oktober 2022, klokken 11:55
Men er det ok at ladeselskapene kan holde så høye priser nå som strømmen er så billig?

Denne diskusjonen hadde man også for 2-3 år siden da strømprisen lå stabilt ned mot 0 kr mens "effektiv" pris hos enkelte hurtigladeselskaper på vinterstid fint kunne ligge over 7 kr (siden de fleste opererte med minuttpriser). Sammenligner man effektiv pris da mot effektiv pris nå og ser dette mot snitt spotpris for strøm er ikke påslaget nødvendigvis høyere i dag enn hva det var i 2020. Nå er det vanskelig for meg å si hvilke selskaper som måtte ha gunstig fastprisavtale slik at spotpris vil være irrelevant, men det er ikke uten videre noen grunn til å hyle høyere nå enn det var for 2 år siden.

Her er du inne på noe viktig. I lang tid utgjorde strømprisen bare en liten del av hurtigladeselskapenes kostnader. De betalte vel så mye for effekttoppene. I tillegg kommer jo investeringer mht. leie/kjøp av tomt, graving/infrastruktur, maskinvare/installasjon og drift/support samt øvrig administrasjon og lønnskostnader, ev. forskning og utvikling, osv. osv. I tillegg til at de gjerne skal drive lønnsomt og ha insentiver til å bygge ladere. For det vil jo folk ha massevis av, og det kan ikke gå fort nok.

Som bringer oss til dette med tilbud og etterspørsel. Er prisen for lav, vil det jo bli kø på visse tidspunkt og et dårligere tilbud til kunden. I stedet for å sammenligne prisen på hurtiglading med strømprisen hjemme, synes jeg det er mer naturlig å sammenligne med prisen på hotell, fly eller taxi. Innkjøpsprisen på strøm eller drivstoff er kun ett av elementene som avgjør prisen. Blir det for billig blir det et dårligere tilbud til kundene. I ytterste konsekvens går selskapet over ende.

I tillegg kommer bærekraftaspektet. Vi overforbruker mange ting i verden i dag, fordi det har blitt billig.

Jeg mener fremdeles at vi burde hatt ren minuttpris, gjerne med forskjellige takster gjennom døgnet. Jeg vokste opp med tellerskritt, det var ryddig. Eller en lavere kWt pris med en tidskomponent på toppen. Med fare for å gjøre det for komplisert. Det sagt, så kjørte jeg taxi i går. Det fungerte greit. Og den kom raskt selv om den riktig nok var litt dyr, ettersom det var kveld. Dynamisk prising etter tilbud/etterspørsel ala Uber fungerer også bra.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Bondeknøl

Mener folket at det fortsatt er ok å ta nærmere 9 kroner kw/t for hurtiglading nå som strømprisene har ligget stabilt mye lavere?🤔

turfsurf

Sitat fra: Bondeknøl på søndag 29. januar 2023, klokken 21:10
Mener folket at det fortsatt er ok å ta nærmere 9 kroner kw/t for hurtiglading nå som strømprisene har ligget stabilt mye lavere?
Nei, det er jo rett og slett frekt. Operatørene ser vel at folk lader selv om de har satt opp prisene, så da skummer de vel bare fløten.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

førategangtesla

Nå har ikke jeg ladet så altfor mye på hurtiglader, men da jeg ladet 3 og 9 desember betalte jeg ca 4.50 kroner per kWt, jeg hadde en langtur igjen i går og da betalte jeg 3.25 kroner per kWt. Det gjelder iallefall tesla laderene.

Men hvis noen tar 9 kroner per kWt så synes jeg det er veldig drøyt.

Hansi

#11
Enig, de tar seg i overkant bra betalt nå.

Litt off topic, men håper det er OK: Hvor kan man enklest sammenligne prisene på hurtig- og destinasjonslading? Elbilforeningen har vel en nettside https://elbil.no/dette-koster-hurtiglading/ , holdes denne oppdatert?
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

Orbit

#12
Ser ut som de holder den oppdatert:
Sitat fra: https://elbil.no/dette-koster-hurtiglading/Sist oppdatert 17. januar 2023

Men dette er ikke en fullstendig oversikt - og det er mange alternativer med/uten binding. Elli Free til 6,60 kr/kWh (i følge app, prislisten fra desember sier 7,00 kr/kWh) er i alle fall blant de rimeligere uten binding men kan ikke brukes hos Mer og CK. Tesla er ofte også ganske grei pris om du har bil med CCS.

2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

RJK

#13
Sitat fra: Hansi på mandag 30. januar 2023, klokken 07:21
Enig, de tar seg i overkant bra betalt nå.

Litt off topic, men håper det er OK: Hvor kan man enklest sammenligne prisene på hurtig- og destinasjonslading? Elbilforeningen har vel en nettside https://elbil.no/dette-koster-hurtiglading/ , holdes denne oppdatert?
Den er ikke dynamisk, så det blir vel bare oppdatert når de får henvendelser om at den er feil, eller det kommer offisielle endringer.

Men, det er jo sjeldent at man faktisk betaler disse prisene. De fleste har vel en bil som gir en rett til avtale med merkets ladepakke, der man betaler en pris gitt ut fra medlemsskapsnivået man betaler for, eller så har man diverse rabatter gjennom medlemsskap samt kanskje og 15 % rabatt via kredittkortet sitt.

Og så kommer jo endel nye selskaper opp med sine roamingavtaler, selv om man ikke har avtale pga bilmerket, som Elli (egentlig ladeselskap for VW AG, men andre kan få avtale og) og Elton, samt at det  finnes flere andre slike selskap som jeg ikke har helt oversikt over.

For de som tilfeldigvis besitter svensk eller dansk (eller annet europeisk lands) personnummer og konto, kanskje har eiendom og/eller bil i det landet, kan få avtale gjennom, noen av disse tillater ikke norske kunder pga våre høye priser.

Husker ikke hvilke som var størst/best/billigst, men både Chargepoint og Spirii Go er store roamingoperatører. Andre kan sikkert fylle på med flere navn.

Edit: Tror det var Blink jeg så som ga billigere lading på Ionity enn hos Tesla, og derved var populær blant ihvertfall svenskene. Men tror det sperret for norske kunder, og satte egne priser for lading i Norge.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

ToWalkOrDrive

Sitat fra: førategangtesla på mandag 30. januar 2023, klokken 05:59
Nå har ikke jeg ladet så altfor mye på hurtiglader, men da jeg ladet 3 og 9 desember betalte jeg ca 4.50 kroner per kWt, jeg hadde en langtur igjen i går og da betalte jeg 3.25 kroner per kWt. Det gjelder iallefall tesla laderene.

Men hvis noen tar 9 kroner per kWt så synes jeg det er veldig drøyt.

Ser at Tesla har skrudd ned ladeprisene kraftig etter at strømmen ble billigere i Norge.
Priser akkurat nå uten Tesla-abonnement / uten Tesla:

Kl. 16-20    Ellers   Sted
5,40           4,90    Stavanger
6,40           5,80    Fauske
6,30           5,70    Leira
5,55           5,05    Fokserød
6,20           5,65    Kristiansand


Prisene er altså uten abonnement (siden det var det eneste jeg klarte å tyne ut av appen), mens jeg har Tesla, så jeg betalte 4,40 på Haukås utenfor Bergen for 9 dager siden. Ser ut til at den stasjonen ikke er åpen for ikke-Teslaer. For noen måneder siden betalte jeg over 8 kroner.

Synes dette er helt greie priser på superlading. For min del ble det bare 30% av reisen som ble ladet av superlading....mesteparten av energien ble fylt på før og etter reisen hjemme. Synes det er helt greit at Tesla tjener penger på dette med tanke på alle stasjonene de har satt opp også på "ulønnsomme" steder, med "ulønnsomt mange ladere", som Mer og andre kalkulerer når de velger å sette opp 2-3 ladere i stedet for 14.
Tesla Model Y                         2021-

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA