Statsbudsjettet 2023

Startet av Motorwatt, torsdag 06. oktober 2022, klokken 10:15

« forrige - neste »

hELgenen

Sitat fra: arthur på torsdag 23. februar 2023, klokken 18:35
Realitetsorientering? Er det kun din egen lommebok som betyr noe i din verden?

Jeg skal svare deg slik:

Vi velger inn politikere til posisjoner i samfunnet for at de skal arbeide for en utvikling vi ønsker og tror på.
De færreste ønsker seg mindre å rutte med - det være seg om du er fattig eller rik.
Så dersom vi opplever at vi får mindre å rutte med - vel så kan det jo være et tegn på at noen ikke klarer å levere.

Jeg vet ikke med deg - men jeg har hatt reallønnsnedgang siste 2 år - og spesielt siste år har det blitt formidabel nedgang.
Jeg ser at hva det offentlige leverer av tjenester til meg og min familie er dårligere enn før - og de skal til og med ha mer betalt for å levere noe som er dårligere enn tidligere. Ja - ofte er prisene på offentlige tjenester økt mye,mye mer enn den generelle prisstigningen. Jeg hører hva dagens politikere sier - men opplever at de på flere områder arbeider i motsatt retning av hva de selv sier.  F.eks som nevnt i en annen tråd her om helsetjenester. De kutter i tjenestene mens de sier at de ønsker å prioritere å styrke det offentlige helsevesenet  - fakta jeg og min familie opplever er at konsekvensen av den politikken de fører ikke styrker, men svekker det offentlige helsevesenet. Min mor sin lege går  f.eks fra fastelege stilling og inn i privat klinikk - begrunnelsen til legen er at arbeidspresset på fastlege ordningen har blitt for stor - de rømmer altså vekk samtidig som vi har en regjering som sier de vil styrke denne type tjeneste. De lykkes overhodet ikke - de bygger ned tjenestene.
Konsekvensen av dagens politikk er at f.eks folk tvinges over på private dyre helseløsninger.
Dagens regjering evner ikke å levere det de sier rett og slett.  Og de regelrett svømmer i penger - mer penger enn noen annen regjering noen gang har hatt disponibelt. Men de skusler det bort på tull og nye utredninger og de vil ha MER inn og gi MINDRE tilbake.  Jeg kan dra frem eksempel etter eksempel på ulike områder hvor de sier en ting - og i realiteten beveger seg i motsatt retning. Jeg opplever at regjeringen sier de skal lage vin - så tar de en flaske og fyller den med vann og kaller det vin. Personlig føler jeg mange driver gjøn med oss - dessverre.  Men til deres forsvar kan jo sies at jeg tror nok noen av dem selv tror på hva de gjør - men problemet er at de ikke klarer å gjøre de rette tingene.  Jeg har selv sett dette i praksis på fagområder jeg er sterk på - områder jeg forstår godt - der de kommer med forslag som vil virke MOT SIN HENSIKT. 
Vi lever også i en svært urolig tid - da trenger vi kanskje ikke en regjering som gjør folk mer urolige,  - som kommer med den ene endringen etter den andre som ikke virker slik de sier den skal virke.

Egil S

Vi velger de vi mener gangner oss best, jeg har flere ganger stemt på partier ved valg, ikke fordi jeg regner med de "vinner" havner i regjering e.l. men fordi jeg ønsker at det partiet skal få mer innflytelse.

Nå må vi også huske på at politikere, uavhengig av parti, ikke på noen som helst måte er ekspert på noe som helst, mange blir satt i ministerposter de ikke kan noe som helst om, vi hadde jo en samferdselsminister som ikke hadde førerkort for noen år siden for å ta et eksempel.
Men, nå er jo ikke jobben deres å bestemme over det faglige heller, de skal lede og prioritere i sitt departement, da trenger man ikke være faglig sterk.

Men så er det krefter som trekker i "sin" retning, det kan være interne faggrupper, lobbyister samfunnsgrupper o.l.
Egen erfaring er ofte at informasjonen "vaskes" før den presenteres til ledelsen, politikerene må derfor vedta saker og prioritere på et vinklet og svakt grunnlag.

For å henvise til en morsomhet jeg så på nettet nylig hvor man ser to deltakere i et spørreprogram:
Verten sier: Ola, ditt svar var korrekt, men Anne ropte sitt feil svar høyest, så poenget går til Anne.
Sånn er nok situasjonen både i politikken og i næringslivet mange ganger, det er ikke den som har rett som får gjennomslaget, det er den som roper høyest, presser mest på og har størst påvirkningskraft.
Da blir det ikke alltid det beste for samfunnet, men for noen får som fikk viljen sin.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

hELgenen

Sitat fra: Egil S på torsdag 23. februar 2023, klokken 20:25

Nå må vi også huske på at politikere, uavhengig av parti, ikke på noen som helst måte er ekspert på noe som helst, mange blir satt i ministerposter de ikke kan noe som helst om, vi hadde jo en samferdselsminister som ikke hadde førerkort for noen år siden for å ta et eksempel.
Men, nå er jo ikke jobben deres å bestemme over det faglige heller, de skal lede og prioritere i sitt departement, da trenger man ikke være faglig sterk.

Jeg har blitt fortalt av personer tilstede på en høring i departementet at man rett og slett avviste faglige råd som forklarte at dersom man gjorde slik så blir konsekvensen slik. Den politiske ledelsen trodde ikke på faglige uttalelser og råd. Det er slike drypp man får som er skremmende.

Det handler altså ikke om faglig dyktighet,men manglende evne til å ta imot kunnskap og råd.  Mulig mange i dagens samfunn tror det ligger noe konspiratorisk bak svar man får dersom det strider med det en selv tror; og at slike tankegods nå er langt inne i politikken også? Da blir det gjerne slik at når man ber om råd for å gå vest,går man øst

arthur

Sitat fra: hELgenen på torsdag 23. februar 2023, klokken 19:22
Sitat fra: arthur på torsdag 23. februar 2023, klokken 18:35
Realitetsorientering? Er det kun din egen lommebok som betyr noe i din verden?

Jeg skal svare deg slik:

Vi velger inn politikere til posisjoner i samfunnet for at de skal arbeide for en utvikling vi ønsker og tror på.
De færreste ønsker seg mindre å rutte med - det være seg om du er fattig eller rik.
Så dersom vi opplever at vi får mindre å rutte med - vel så kan det jo være et tegn på at noen ikke klarer å levere.

Jeg vet ikke med deg - men jeg har hatt reallønnsnedgang siste 2 år - og spesielt siste år har det blitt formidabel nedgang.
Jeg ser at hva det offentlige leverer av tjenester til meg og min familie er dårligere enn før - og de skal til og med ha mer betalt for å levere noe som er dårligere enn tidligere. Ja - ofte er prisene på offentlige tjenester økt mye,mye mer enn den generelle prisstigningen.

Vel, du bekrefter vel bare nok en gang at det som teller er egen lommebok. At man selv opplever en reallønnsnedgang er nok riktig for mange, trolig også for min del, men det plager meg svært lite. Kanskje er jeg tilbake til nivået fra 2018, og etter hva jeg kan huske var livet ganske greit da også.

At prisen på offentlige tjenester også har gått mer opp enn den generelle prisstigningen kan ha mange forklaringer, ekempelvis et etterslep som må ryddes opp i, nye og strengere krav i tillegg til at noen av tjenestene har blitt ekstra belastet f.eks grunnet energiprisene osv

Mitt "problem" er, kanskje, at jeg i noe større grad enn mange her ser på meg selv som europeer og ikke først og fremt (eller kun) som innbygger av Nissedal. Det påvirker nok også mitt syn på diskusjoner rundt energi, prising, truygghet, utveksling osv så ja, jeg er nok et eksempel på de mange som, tross alt, ønsker at vi skal bli medlem av EU og gjerne inngå ytterligere grensenedbyggende og forpliktende samarbeid. Krigen i Ukraina har styrket mine tanker i så måte mens andre kryper inn i sitt eget lille skall.

Forøvrig har jeg siste ukene hatt stor glede, og nytte, av et av fellesskapets goder her i landet, helsevesenet. Har intet å utsette på behandlingen, heldigvis.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

hELgenen

Sitat fra: arthur på torsdag 23. februar 2023, klokken 22:54
Mitt "problem" er, kanskje, at jeg i noe større grad enn mange her ser på meg selv som europeer og ikke først og fremt (eller kun) som innbygger av Nissedal. Det påvirker nok også mitt syn på diskusjoner rundt energi, prising, truygghet, utveksling osv så ja, jeg er nok et eksempel på de mange som, tross alt, ønsker at vi skal bli medlem av EU og gjerne inngå ytterligere grensenedbyggende og forpliktende samarbeid. Krigen i Ukraina har styrket mine tanker i så måte mens andre kryper inn i sitt eget lille skall.

Ja - dersom man sitter i Norge og tenker hva som er best for EU så forstår jeg svært godt hvorfor man f.eks argumenterer for mer råvareeksport til EU. .

Den største utfordringen til dagens regjering, slik jeg ser det, er mangel på kompetanse og mangel på evne til å ta til seg kunnskap.
Det var mye, faktisk svært mye, jeg politisk var uenig med forrige regjering i - men det var i det minste hold i argumentasjonen og praktisk politikk.  Jeg er faktisk mer enig i dagens regjering i flere spørsmål enn forrige, men det de gjør i praktisk politikk mener jeg  får motsatt effekt enn det de selv sier.  Som jeg har skrevet tidligere - de sier de vil lage vin og heller vann på flaskene og kaller det vin.  Og når de går til angrep på landets egne innbyggere med store formuer og sier de skal "ta de rike" - vel så vitner det om en holdning til andre mennesker jeg rett og slett finner forkastelig.

arthur

Sitat fra: hELgenen på fredag 24. februar 2023, klokken 07:39

Ja - dersom man sitter i Norge og tenker hva som er best for EU så forstår jeg svært godt hvorfor man f.eks argumenterer for mer råvareeksport til EU. .

Det er jo nettop eksport av råvarer vi lever av, har gjort det i generasjoner, her i landet, men du mener kanskje vi skal stoppe med slik eksport? Som et lite eksempel; Vi kan, forhåpentligvis være enige om at turismen er viktig for et land som Hellas,  noen vil muligens sågar hevde at det er hva de lever av, men til tross for at befolkningen er omtrent den dobbelt av den norske så utgjør den totale verdien av turismen ikke mer enn omtrent verdien av norsk eskport av sjømat.

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Polestar2 -desember 2022

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på torsdag 23. februar 2023, klokken 20:53
Jeg har blitt fortalt av personer tilstede på en høring i departementet at man rett og slett avviste faglige råd som forklarte at dersom man gjorde slik så blir konsekvensen slik. Den politiske ledelsen trodde ikke på faglige uttalelser og råd. Det er slike drypp man får som er skremmende.

Dette skjer jo ikke bare i høringer, man ser det jo i offentlige debatter. Politikerne bruker ofte "vi tror", og avfeier alle faglige argument.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ToWalkOrDrive

Sitat fra: hELgenen på torsdag 23. februar 2023, klokken 20:53

Det handler altså ikke om faglig dyktighet,men manglende evne til å ta imot kunnskap og råd.  Mulig mange i dagens samfunn tror det ligger noe konspiratorisk bak svar man får dersom det strider med det en selv tror; og at slike tankegods nå er langt inne i politikken også? Da blir det gjerne slik at når man ber om råd for å gå vest,går man øst

Ja, jeg føler at det fort kan være lettere for en med sterk faglig kompetanse å forstå informasjonen fra fageksperter. Sånn som Jens Stoltenberg, som hadde god samfunnsøkonomisk utdannelse, som f.eks. skjønte at en syk mann koster penger, mens en "reparert" mann genererer penger (skatt + ringvirkninger). Støre har dessverre ikke vært like heldig med forståelsen / innflytelsen fra sin franske utdanning.

Er smått utrolig å se hvordan AP kutter i helsevesenet når eldrebølgen flommer over sykehusene. Hvordan det nye sykehuset i Stavanger ikke får penger til nytt utstyr, som fagmiljøene skriker etter, og at sengekapasiteten på f.eks. det nye sykehuset i Stavanger ikke blir økt på hjerteavdelingen, på tross av daglige korridorpasienter. Hvordan norske hjertepasienter i Slovakia blir overveldet over at sykehusene der er mye bedre enn i Norge. Det trenger de ikke, når Norge har 13000 milliarder kroner i Oljefondet.

Noen sier en ikke kan få i pose og sekk. AP tilbyr ingen av delene i dag.

https://www.dagbladet.no/sport/norsk-mediesjef-kollapset/78578619
Tesla Model Y                         2021-

hELgenen

Sitat fra: arthur på fredag 24. februar 2023, klokken 07:44

Det er jo nettop eksport av råvarer vi lever av, har gjort det i generasjoner, her i landet, men du mener kanskje vi skal stoppe med slik eksport? Som et lite eksempel; Vi kan, forhåpentligvis være enige om at turismen er viktig for et land som Hellas,  noen vil muligens sågar hevde at det er hva de lever av, men til tross for at befolkningen er omtrent den dobbelt av den norske så utgjør den totale verdien av turismen ikke mer enn omtrent verdien av norsk eskport av sjømat.

Tror du tolket meg feil - jeg tenkte på råvareeksport av elektrisk kraft som du så har argumentert så heftig for. Selv bibelen i kraftbransjen - samkjøringsmodellen,viser at mer eksport gir mindre produksjonsoverskudd enn verdien av økt forbruksunderskudd. Mao netto effekten av denne type fri eksport kan gi negativ samfunnsnytte for Norge. Dette er relativt ny viten for folk i kraftbransjen vil jeg anta  - men det viser at man ikke skal se seg blind på råvareeksport.   Dvs. viten er forsåvidt ikke ny - samfunns økonomer og kjente skikkelser i politikken, f.eks Jens  Stoltenberg, argumenterte jo nettopp for at dette ville skje ved økt eksport kapasitet av elektrisk kraft til EU. Så å være prinsipiellt for eksport av råvarer betyr ikke nødvendigvis at det er fornuftig for alle råvarer.

turfsurf

Ja, dette leser man jo stadig. Men hva er konsekvensen av det? Realiteten blir da at byråkratene bestemmer veldig mye av den politiske utviklingen i landet. Er det en god ting? Selv i såkalte faglige miljøer blir mye styrt av tro og kultur.

Jeg synes det skulle vært krav om en viss faglig kompetanse for våre ministere. Send de gjerne på en måneds kurs i privat regi ved tiltredelse.

Så er det disse faglige miljøene i det offentlige, de burde IMO vært innleid kompetanse, gjerne fra flere private aktører, som er konkurranseutsatt ved valg.

Offentlig sektor jobber gjerne for at det offentlige skal vokse og og de offentlig ansatte skal få det bedre. En ganske destruktiv syklus.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

arthur

Sitat fra: hELgenen på fredag 24. februar 2023, klokken 07:56
Sitat fra: arthur på fredag 24. februar 2023, klokken 07:44

Tror du tolket meg feil - jeg tenkte på råvareeksport av elektrisk kraft som du så har argumentert så heftig for. Selv bibelen i kraftbransjen - samkjøringsmodellen,viser at mer eksport gir mindre produksjonsoverskudd enn verdien av økt forbruksunderskudd.

Vi bedriver, har gjort det i mer enn hundre år, stor eksport av råvaren, elektrisk kraft, i form av smelteverk som ble etablert av utenlandsk kapital som kjøpte billig norsk kraft. Den kraftkrevende industrien i Norge tilfører i det store og hele "kun" energi til råvarer som for det meste har blitt importert siden vi ikke har denne selv, og eksporterer halvfabrikata da vi ikke har noe hjemmemarked som på noe sett eller vis kan nyttegjøre seg produksjonen i særlig grad og med et minimalt hjemmemarked.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Polestar2 -desember 2022

hELgenen

Sitat fra: arthur på fredag 24. februar 2023, klokken 09:15
Vi bedriver, har gjort det i mer enn hundre år, stor eksport av råvaren, elektrisk kraft, i form av smelteverk som ble etablert av utenlandsk kapital som kjøpte billig norsk kraft. Den kraftkrevende industrien i Norge tilfører i det store og hele "kun" energi til råvarer som for det meste har blitt importert siden vi ikke har denne selv, og eksporterer halvfabrikata da vi ikke har noe hjemmemarked som på noe sett eller vis kan nyttegjøre seg produksjonen i særlig grad og med et minimalt hjemmemarked.

Det er neimen ikke lett å prøve å dytte ny kunnskap inn i kroppen din.
Tidligere har det alltid vært slik at eksport av kraft over tid har gitt samfunnsøkonomisk gevinst - det har ALLE modeller vist - selv bibelen til kraftbransjen - samkjøringsmodellen.

NÅ har dette snudd - jeg har jobbet i kraftbransjen i mer enn en generasjon og har sett og studert resultater fra disse kjøringene i årevis. Og ALDRI har jeg sett resultater som viser at Norge går på en samfunnsøkonmisk smell som følge av krafteksport før NÅ.  Måten man har funnet ut dette på er å legge på ulike restriksjoner på kjøringene, f.eks fyllingsgrad til ulike tider, og da ser man at MED restriksjoner, altså ikke full markedsfrihet, så vil samfunnsøkonomisk overskudd øke. Det har jeg aldri hørt eller sett om før.......
Så noe ER annerledes nå som følge av den økte eksport kapasiteten og de ekstreme høye prisene på kontinentet.
Dette er noe jeg forventer at man undersøker nærmere og at man tar det frem i samfunnsbebatten - samt at det vil fremkomme i et eller annet utvalg fremover.  Så en sannhet er bare en sannhet inntil ny kunnskap slår den ihjel.......

arthur

Sitat fra: hELgenen på fredag 24. februar 2023, klokken 11:52
Sitat fra: arthur på fredag 24. februar 2023, klokken 09:15

Det er neimen ikke lett å prøve å dytte ny kunnskap inn i kroppen din.

Litt "(u)interresant" kommentar med tanke på at du kommenterer noe jeg ikke skriver.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Polestar2 -desember 2022

LA-Thing

Sitat fra: DagfinnN på torsdag 23. februar 2023, klokken 18:58
Svært mange stemmer kun etter sin egen lommebok og har blikket limt fast til bankens kontoutdrag, dessverre. Idealisme finnes ikke blant disse.

For å være idealist må du først ha tilstrekkelig i lommeboken. De som knapt får det til å gå rundt har ikke mulighet til å være idealister. Men dette er ofte vanskelig å forstå for idealister som ikke bekymrer seg om egen kontoutskrift.
Drammen, Tesla Model S #2510

arthur

De som knapt får det til å gå rundt utgjør en ganske liten minoritet her i landet, som oftest innvandrere, nye landsmenn og flyktninger. Det store flertall av folk her i landet har det ganske så godt på alle måter, langt bedre enn tidligere generasjoner og lever mye lenger (fem år økning i forventet levealder siste 20 år). Men noen vil aldri kunne se at et glass er halvfullt, kun halvtomt og at livet er forferdelig siden man ikke har siste årsmodell Tesla.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Polestar2 -desember 2022

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA