Statsbudsjettet 2023

Startet av Motorwatt, torsdag 06. oktober 2022, klokken 10:15

« forrige - neste »

hELgenen

Sitat fra: Electric cars in Norway på tirsdag 29. november 2022, klokken 20:27
Sitat fra: hELgenen på tirsdag 29. november 2022, klokken 19:39
Pluggbare hybrider kommer jo ok ut her.

Vel vel - de er jo dyrere i drift da. Så om de totalt sett kommer ok ut, er vel en smakssak. Men jeg ser ditt poeng.

Hybrider er bare en imidlertid ordning på vei mot elbiler.

Om de blir dyrere i drift kommer jo helt ann på bruksmønsteret.
Om du ikke har bomvei til jobb og samtidig rekkevidde til å klare den distansen på ren elektrisitet så vil jobb pendling ikke bli dyrere i drift. Og når det kommer til langkjøring så og tenker at den skal sammenlignes med å hurtiglade så er det vel omtrent samme utgift. Du vinner litt de første 30-40 milene - så jevner det seg ut om man da ikke har en billig lade-avtale og event. destinasjonslading. Og dette med bommer ser jo også ut til å jevne seg ut da forskjellen i takst blir likere og likere.

På toppen av dette har man jo reisetid på langturer som jo alltid vil gå fortere med en ladbar hybrid gitt at man tanker fossilt på veien.

Jeg hadde vel aldri tenkt at jeg skulle vurdere en hybrid som alternativ til elbil - men avgiftsstrukturen og prisen på elbilene gjør jo at man må vurdere nærmere hvor mye bil man får for X kroner - og det er jo liten tvil om at for X kroner så er det ikke lenger slik at elbil er en no brainer lenger........

daktari

Sitat fra: geear på tirsdag 29. november 2022, klokken 19:07
Fortsatt letestopp etter olje samtidig som avgiftsøkning på elbil og 1,5 mrd i avgiftsreduksjon på fossile drivstoff.. for et rot, hva er det EGENTLIG de vil? Går det an å være mindre konsekvent! Vinglepilter! :laugh: :laugh:
Enig. Fordi Sp og AP  vel egentlig ikke bør sitte i regjering sammen. Ingen retning, bare hestehandel. Høydepunktet er skipstunnel på Stad. Vi i byene skal betale for det.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

elektro

For er vanvittig tillitsbrudd. De gikk på valg med moms over 600.000. Ikke 500.000, ikke vektavgift og 70% av fossil takst i bomringen. Hadde de gått på valg med dette, er min påstand at de ikke hadde blitt valgt.

Det minste de kan gjøre er å gi fritak for biler med kundekontakt datert før dagens dato.
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Gnilre

Sitat fra: daktari på tirsdag 29. november 2022, klokken 21:16
Høydepunktet er skipstunnel på Stad. Vi i byene skal betale for det.
Jeg er veldig positiv til Stad skipstunnel. Det er noe ingen har gjort før. Det blir en severdighet i seg selv. Hurtigbåt mellom Ålesund og Bergen blir fint. Ok, det er ikke samfunnsøkonomisk lønnsomt. Men knapt 4 milliarder er vel ikke så mye? Mange var jo klare for å bruke noen titalls milliarder på en Oslo-fest i 2022 (OL) som heldigvis ble nedstemt, det er i mitt hode galskap.
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016.
Opel Ampera-e mai 2017-november 2017.
Kia e-Niro 2019.
Volvo XC40 pure electric 2021.
VW ID4 1st april 2021 - januar 2022.
VW ID4 GTX februar 2022 -.

hELgenen

Sitat fra: Gnilre på tirsdag 29. november 2022, klokken 23:16
Jeg er veldig positiv til Stad skipstunnel. Det er noe ingen har gjort før. Det blir en severdighet i seg selv. Hurtigbåt mellom Ålesund og Bergen blir fint. Ok, det er ikke samfunnsøkonomisk lønnsomt. Men knapt 4 milliarder er vel ikke så mye? Mange var jo klare for å bruke noen titalls milliarder på en Oslo-fest i 2022 (OL) som heldigvis ble nedstemt, det er i mitt hode galskap.

Et sort hull i et fjell som en severdighet er galskap i mitt hode...

hemi

De som stemte AP/SP/SV er vel storfornøyde, de har masse penger, og enda mer å gi bort

Vi andre...............

THE

Sitat fra: hELgenen på onsdag 30. november 2022, klokken 07:09

Et sort hull i et fjell som en severdighet er galskap i mitt hode...
Er det noen som tror på at et kostnadsoverslag på 4 milliarder ikke kommer til å sprekke? Kystverket som byggherre har aldri bygd tunnel før, og det har aldri vært gjennomført et lignende tunnelprosjekt noen steder. I tillegg er det, og har vært, en veldig kostnadsøkning på alt mulig siden tallet 4 milliarder ble kastet ut i lufta. Jeg tror dette prosjektet blir mye dyrere enn tenkt, tar lenger tid og at resultatet blir mindre nyttig enn det forkjemperne håper på.

Det er godt mulig det blir en severdighet, se bare på Lærdalstunnelen den figurerer på nettsider, familiebilder og i bilmagasiner over hele verden.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Thalgar

Sitat fra: hemi på onsdag 30. november 2022, klokken 07:38
De som stemte AP/SP/SV er vel storfornøyde, de har masse penger, og enda mer å gi bort

Vi andre...............

Eg er ikkje nøgd med å få heilt andre ting enn det eg stemte på nei.
Model Y LR Quicksilver, 2023

daktari

OL ville sørget for mange nødvendige idrettsannlegg. Vi har kun 1 skøytebane for lengdeløp i byen, på 800 000 innbyggere. Ingen innendørs 50 meter basseng. Kun 1 full size innendørs fotballbane. Osv.

PS tunneler er ikke severdigheter, uansett størrelse.  Det kjedeligste av det kjedelige..
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

ReneM

Kanskje jeg er en av de få inne her som ikke har noe imot MVA over 500K. Det er mange flotte elbiler til salgs som ligger langt under den grense. Med litt budsjett til noe ekstrautstyr er det ingen problem å få en Enyaq IV60, Model 3, Polestar 2 eller ID4 på skilt uten å betale MVA. Og da har vi ikke sett på alt fra Peugeot 2008, Citroen, ID3, Cupra Born, MG og mange flere.

Så lenge man ikke går for 4 hjultrekk og ikke ønsker alt av ekstrautstyr er det mye å velge av....

Det jeg derimot mener er feilslått politikk er den nye vektavgiften på elbiler. Jeg er også spent om elbilforeningen/NAF har gått inn her med strukket bein (kreve fjerning av alt vektavgift) eller om de har (forsøkt) prøvd seg på delvis vektavgift. Siden en elbil av naturlige grunner veier mye mer enn enn fossilbil skulle man i den minste få til å få 500kg minstevekt OG fratrekk av batterivekt. Da hadde regnestykke vært litt mer fornuftig.

2021: P2 launch edition - non PP - 20 inch
2016: 2016 mod E-Golf med VP
Solgt: 2014 mod E-Up

THE

Sitat fra: ReneM på onsdag 30. november 2022, klokken 08:07
Kanskje jeg er en av de få inne her som ikke har noe imot MVA over 500K. Det er mange flotte elbiler til salgs som ligger langt under den grense. Med litt budsjett til noe ekstrautstyr er det ingen problem å få en Enyaq IV60, Model 3, Polestar 2 eller ID4 på skilt uten å betale MVA. Og da har vi ikke sett på alt fra Peugeot 2008, Citroen, ID3, Cupra Born, MG og mange flere.

Så lenge man ikke går for 4 hjultrekk og ikke ønsker alt av ekstrautstyr er det mye å velge av....

Det jeg derimot mener er feilslått politikk er den nye vektavgiften på elbiler. Jeg er også spent om elbilforeningen/NAF har gått inn her med strukket bein (kreve fjerning av alt vektavgift) eller om de har (forsøkt) prøvd seg på delvis vektavgift. Siden en elbil av naturlige grunner veier mye mer enn enn fossilbil skulle man i den minste få til å få 500kg minstevekt OG fratrekk av batterivekt. Da hadde regnestykke vært litt mer fornuftig.
Helt enig i at Mva. må innføres en gang. Problemet med avgiftsendringene vår kjære regjering kommer med nå er at de er like forutsigbare som hunder med rabies. Først går de til valg på mva. på elbiler, men bare på salgssummen som overstiger 600000,-. Ingen andre konkrete forslag om å avslutte elbilfordeler med umiddelbar virkning. Så plutselig er det 500000,- som er mva. grensen, og i oktober kommer forslaget om vektavgift, fjerning av fritak for omregistrering av elbil, forslag om å endre 50% regelen for bom til 70%. Det neste de ser på er hvordan de skal kunne ta inn vegbruksavgiften som ligger på pumpeprisen på drivstoff i dag også fra elbiler.

For min del er det ingen av bilene du nevnte til 500000,- som er noe mer enn lekebiler. Den eneste som kan trekke tilhenger er Polestar 2, de andre kan hekte på ei litt stor trillebår bak. Problemet med Polstar er at den er så trang og klaustrofobisk i kupeen at den uansett ikke er egnet som familiebil etter min mening. Når man skal bytte ut hovedbilen på bygda så skal veldig mange ha en bil som fungerer på ubrøytede veier, kan trekke en anstendig tilhenger og har plass til det bilen skal brukes til. Da blir det plutselig ingen alternativer til under 500000,-, og man må nok godt over 2000 kg også. Fordelen av konkurransedyktig innkjøpspris og gunstige driftsutgifter som elbil har hatt forsvinner, og økonomisk sett kan man like gjerne kjøpe fossilbil eller hybrid.

Når folk også ser hvor lite forutsigbare regjeringa er, og hvor avgiftskåte de er, så er det jo ingen vits i å velge elbil når mange uansett mener det er mer praktisk med en fossilbil. Mitt tips er at det som kommer til å øke mer enn avgifter og skatter inneværende stortingsperiode er politikerforakt.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Thalgar

Amen, THE!

Eit moment til: Det er òg provoserande  korleis regjeringa prøver å rettferdiggjera at dei spring frå både valløfte og Hurdalsplattformen. I forslaget til revidert statsbudsjett, kor MVA på beløp over 500 000 kom, argumenterer dei slik: "Vanlige elbiler får dermed ikke endret pris"

Og talgrunnlaget? "I rapporten «Bilavgiftenes klimaeffekt» beregnet Transportøkonomisk institutt (TØI) at gjennomsnittlig pris for en elbil var 418 000 kroner i 2019."

https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/meld.-st.-2-20212022/id2912697/?q=elbil&ch=4#match_2

Har det skjedd noko med prisane mellom 2019 og 2022 kanskje? Ja. For same basismodell av Model 3 som eg kjøpte i 2019 må eg i dag betala over 80 000 meir.
Model Y LR Quicksilver, 2023

Moas

Med avgiftsendringene som kommer straks så tror jeg mange flere kommer til å velge billigere alternativer fra Kina. Tyske/europeiske biler priser seg ut når de passerer 500k for de flest. Skal vi tippe 50% kinabiler i Norge om 10 år?
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

Daniel_0007

Sitat fra: ReneM på onsdag 30. november 2022, klokken 08:07

enyaq iv60 selges ikke lenger og de fleste du ramser opp unntatt id4 blir for små for barne familier men ja er enig, vekt avgiften skulle ikke vært innført evt hatt en minstevekt på 1500kg. Får håpe at den nye momsen gjør at prisene går ned men tviler på det, for de fleste merker så er andre markeder mer viktig, er ikke bare i Norge det selges elbiler lenger. Er rimelig sikker på vi får sett mere hybrider på topp 10 listen i salg når 2023 er over, idag er det bare rav4 som blander seg inn blant alle elbilene.
Model 3 2019 LR Rwd

heiho

For en som ikke har fulgt med på alt i det siste så har jeg noen spørsmål:

- Er det slik at makstakst på bompenger for elbil nå er satt til 70% av fossilbil? Trodde denne skulle være på 50% til 2025.
- Norsk elbilforening - har denne organisasjonen fått gjennomslag for noe som helst nyttig de siste to-tre årene?
- Sånn satt på spissen; er det noe poeng i å kjøpe elbil fremover sett bort i fra besparelse på drivstoffutgifter?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA