Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 600 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla fjerner ultralydsensorene fra nye biler

Startet av danielfiko, onsdag 05. oktober 2022, klokken 19:51

« forrige - neste »

danielfiko

"Det er Model 3 og Model Y som vil få fjernet disse sensorene først. Dette skjer fra «tidlig oktober 2022» og inkluderer alle biler som produseres for det europeiske markedet."
https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/Knz1l6/tesla-fjerner-ultralydsensorene-fra-nye-biler#starter-med-model-3-og-model-y-allerede-fra-oktober

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

tut

Noen som har fått utlevert bil uten sensorer og kan si noe om hvordan parkering fungerer?

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Kim-

Det er noen i USA som har fått utlevert model 3 uten parkeringssensorer. Det er ingen varlser når du nærmer deg objekter
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

ViktorS

Sitat fra: Kim- på onsdag 19. oktober 2022, klokken 10:06
Det er noen i USA som har fått utlevert model 3 uten parkeringssensorer. Det er ingen varlser når du nærmer deg objekter

Helsikke haha, dette er jo en av tingene jeg har gledet meg til med å få ny bil, altså at jeg kan få litt hjelp til parkeringa, og bidra til å unngå små "uhell". (Har klart det fint uten til nå, men man vet jo hvor mange smådunk det blir på biler ved parkering og rygging)
Tesla Model Y Hvit,sort, 20" hengerfeste
Ordredato: 10/4-22
Utlevering: Tromsø
Utlevering: 23/12-22
VIN: XP7YGCEK0PB052***

Klykken

Er jo fortsatt kamera og speil du kan se på. Bruker sjeldent å stole kun på USS.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 i bestilling
Helelektrisk bilpark <3

Motorwatt

Sitat fra: Klykken på onsdag 19. oktober 2022, klokken 10:37
Er jo fortsatt kamera og speil du kan se på. Bruker sjeldent å stole kun på USS.
Man trenger ikke stole på dem, men de er et utmerket hjelpemiddel.

Finnes det i det hele tatt mellomklassebiler å få kjøpt i dag uten UL-sensorer? Og hvorfor fjerner da Tesla dem? Spesielt er det vel at det ikke er noen erstatning, og at EM sier: Tesla planlegger å bringe disse funksjonene tilbake når de "oppnår ytelsesparitet til dagens kjøretøy." Tipper det er mangel på sensorer som er grunnen, men det vil Tesla/EM aldri innrømme.
Tesla S75D - 09/2018

ViktorS

Sitat fra: Klykken på onsdag 19. oktober 2022, klokken 10:37
Hvis du leser innlegget mitt, så ser du at jeg nevner "hjelp til parkeringa", og at dette kan bidra til færre småuhell. Det tror jeg at også du klarer å forstå :) Også vet jeg ikke hvor mye kamera vil fungere i de 7 snømånedene vi har her i nord. Og ja, sensore har sine svakheter de også, men de har fungert flott store deler av tiden på blant annet en caddy arbeidsbil.
Så ja, sensorer er ett flott hjelpemiddel =)
Tesla Model Y Hvit,sort, 20" hengerfeste
Ordredato: 10/4-22
Utlevering: Tromsø
Utlevering: 23/12-22
VIN: XP7YGCEK0PB052***

Klykken

USS fungerer ikke når de er tildekte heller.

Skjønner selvfølgelig at de er til hjelp når de fungerer, og er enig med deg uten å si det med ord.  Om du leser mitt forrige innlegg så sier jeg heller ingenting om at det er positivt at de er borte, men at det ikke går an å stole kun på de.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 i bestilling
Helelektrisk bilpark <3

Jeronan

Well, as long as they don't deactivate the Ultrasonic sensors on existing cars. :+1:

I won't be buying another Tesla anyway. :P
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

daktari

Sitat fra: Klykken på onsdag 19. oktober 2022, klokken 17:59
USS fungerer ikke når de er tildekte heller.

Skjønner selvfølgelig at de er til hjelp når de fungerer, og er enig med deg uten å si det med ord.  Om du leser mitt forrige innlegg så sier jeg heller ingenting om at det er positivt at de er borte, men at det ikke går an å stole kun på de.
Problem med snø/is/slaps, men vanlig møkk eller vann er ikke problem for ULSene.

Dagens ULS er også oppvarmet/generere egen varme, så i normale snøforhold holder de seg rene under kjøring. Parkering går da oftest greit men oppstart etter snøvær krever rengjøring.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Klykken

Man kan si samme om kameraene vedr rengjøring. Så da står vi igjen med blindsonene.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 i bestilling
Helelektrisk bilpark <3

daktari

Sitat fra: Klykken på torsdag 17. november 2022, klokken 08:56
Man kan si samme om kameraene vedr rengjøring. Så da står vi igjen med blindsonene.
Nei, feil.  bare prøve å rygge etter en tur i regnvær det.UL funker, kamera ikke (avh av plassering).
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA