Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Brukt Ioniq 2019. Ca 50 000 km. Forventet service/vedlikehold

Startet av André_, onsdag 05. juli 2023, klokken 22:37

« forrige - neste »

André_

Hei, har aldri kjøpt noe bruktbiler før. Enten leaset eller kjøpt nytt. Men nå sitter jeg å ser på Ioniq 2019 modell, da de ligger en del lavere i pris en 2020 modell. Hva kan man se for seg av servicekostnader og behov for utskiftninger? Ser på primært rundt 50 000 km. Maks 60. Har aldri likt høy km-stand.

Er det mindre slitedeler kontra fossil? Dempere og foringer etv er jo ting som er likt. Hva kan man forvente å måtte bytte når? Er det slik at det er årlig service? Hva ligger de på? Hørte noen rykter om at det var noe kostbart som måtte byttes på 60 000. Stemmer det?

RJK

Sitat fra: André_ på onsdag 05. juli 2023, klokken 22:37Hei, har aldri kjøpt noe bruktbiler før. Enten leaset eller kjøpt nytt. Men nå sitter jeg å ser på Ioniq 2019 modell, da de ligger en del lavere i pris en 2020 modell. Hva kan man se for seg av servicekostnader og behov for utskiftninger? Ser på primært rundt 50 000 km. Maks 60. Har aldri likt høy km-stand.

Er det mindre slitedeler kontra fossil? Dempere og foringer etv er jo ting som er likt. Hva kan man forvente å måtte bytte når? Er det slik at det er årlig service? Hva ligger de på? Hørte noen rykter om at det var noe kostbart som måtte byttes på 60 000. Stemmer det?
Det var vel snakk om Kona fra rundt 2020 og e-Niro og e-Soul som trenger å få byttet kjølevæsken i batteriet, og at denne væsken er relativt dyr.

Det er ingen rapporter om at dette gjelder for Hyundai Ioniq 28 kWh eller 38 kWh-utgaver. Kan ikke se at dette er nødvendig på Ioniq 5 eller Ioniq 6, eller Kia EV6. Har derfor tro på at de har mer kontroll på dette, og bruker en mer langvarig kjølevæske nå.

Er normalt lite eller intet som må byttes eller skiftes på selve elmotor og batteridel, slik jeg har oppfattet, bare de vanlige slitedelene som dekk, styrestag, dempere, bremseskiver og klosser etc.

Kun en NB! på at skiver og klosser normalt sett slites mindre, og at disse er mer utsatt for rust, som gjør at folk overraskes når de skal på eu-kontroll.

Normalt løses dette ved å ta seg en kveldstur når det er lite biler ute, finne seg en åpen strekke eller lang rak nedoverbakke, og gjennomføre noen kraftige nedbremsinger når du vet du ikke har biler bak.

Kan og sette bil i N i nedoverbakke, da skal det være bare mekaniske bremser som brukes, og du får slipt vekk overflaterusten.

Du skal ikke få full låsing, men få hjulene til å trille men sakte rundt for å få slipe-effekten.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

André_

Familie som har leaset både 2018 og 2021 vurderte å kjøpe ut 2021. Fikk da beskjed om dyr service med «kjølevæske», Det må vel gjelde batteriet.

Men kong time review på 2017-2019 viser minimalt med vedlikehold. Mulig det blir litt mer slitasje på dempere og stag på norske veier?

RJK

OK, da kan det være at 2021 v. av 38 kWh-versjonen har fått samme krav som 2020 Kona.

Men har fått byttet batteri på recall, så i beste/verste tilfelle har det utsatt tidspunkt for når det må skje, men skulle tro jeg hadde fått info om dette, om min bil hadde vært berørt.

Jeg har ikke fått noe på min 2019 Kona, og tror ikke 2019 28 kWh-versjonen heller er berørt.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Cougar

Jeg har en 2019 (28kWh) som nå har gått nesten 60.000
I tillegg til årlig service (som har kostet rundt 2000 hver gang) har jeg kun byttet utetemp-sensor (garanti), ingenting annet.
Byttet vinterdekk i fjor høst, da de medfølgende (Yokohama) ikke var allverden selv når de var nye.
Bilen virker godt sammenskrudd, kan ikke klage på noe der (Har hatt ett 30-tall biler, så har litt å sammenligne med :)   

Edit: Vet at neste gang den skal på service (til våren) skal det byttes gearolje, men tror ikke kostnaden er voldsom
2019 Ioniq El + mange andre biler

Jonny Ueland

Er en svakhet med kjøleanlegget, korrosjon på rør greit å sjekke dette.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA