Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Model YP 22 - feil som må meldes eller bare irriterende småplukk?

Startet av ihavequestions, tirsdag 04. oktober 2022, klokken 08:11

« forrige - neste »

sls

Sitat fra: ihavequestions på onsdag 30. november 2022, klokken 09:14
Fra å si at "alt er ok, dette er ikke en feil", sier de nå at dette er et problem Tesla er godt kjent med og at det kommer en oppdatering på bilen som skal rette feilen. De sa de fikk beskjed fra Tesla om dette på mandag 21.11. Akkurat når denne oppdateringen skulle komme var de usikre på, men at slike ting fikses normalt sett fort - jeg venter i spenning.

Skal dette fikses i SW oppdatering eller må man inn til service?

Edit: tok med sitat slik at man ser spørsmålet i kontekst.

Handyman

Sitat fra: sls på mandag 05. desember 2022, klokken 22:28
Skal dette fikses i SW oppdatering eller må man inn til service?
Meld saken til Tesla i appen, så får du nok svar.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

ihavequestions

Bilen har nå vært på service i 3 dager. Egentlig skulle de bare fikse vinduet bak på passasjersiden, men jeg leverte også klage på styringen, igjen. De setter nå inn nytt ledningsnett og renser alle kontaktpunkt, samt bytte stolpen.

Når det gjelder hakkete styring og oppdatering kunne de ikke si noe om når dette skulle komme. For min del er ikke det et godt nok svar, bilen er langt i fra behagelig å kjøre slik den står i dag. Siden jeg hadde meldt feilen så mange ganger bestemte de seg nå for å bytte tannstangen. Dette foreslo jeg første gang jeg leverte den, men til ingen nytte. Så får vi se om det hjelper. Irriterende at man må mase og mase for å komme frem, dette burde bli gjort med en gang, spør du meg...

I tillegg til dette hører jeg tidvis en dunkelyd når jeg bremser i lav lav fart. Har 3 kompiser med samme bil, alle 2022 og 23 modeller, og de har samme lyd. Om dette er en feil eller om det skal være slik, det er jeg usikker på. Tesla finner i hvert fall ikke noe, men skulle teste igjen før de leverte tilbake bilen.

Det positive i alt dette er vel at jeg nesten har en ny bil! :D
Tesla MYP 22, sort/sort

ihavequestions

Da er bilen tilbake fra service.

Det ble satt inn nytt ledningsnett i høyre bakdør. På grunn av feilen ble det også oppdaget fukt, så sensorer etc. ble også byttet. For å fikse styringen ble det satt inn ny tannstang. Dunkelyden ved bremsing fikk jeg følgende svar "Found a small noise from the left rear brake shield. This is now sorted", uten at jeg vet nøyaktig hva som ble gjort. Det kunne de heller ikke svare på.

Etter å ha kjørt bilen i 40 min føles styringen veldig bra, det er absolutt ikke slik som det var før tannstangen ble byttet. Så om flere har samme problem vil jeg anbefale å kreve denne byttet. Denne oppdateringen som de snakket om var de mye mer diffuse rundt, og hvorvidt en programvareoppdatering kan fikse noe slikt er jeg usikker på.

Alt i alt fungerer bilen 100 % nå, så jeg er vel fornøyd, men jeg har totalt vært inne 4 ganger hos Tesla på 2 mnd. Litt mer enn jeg hadde trodd da jeg kjøpte en splitter ny bil. Satser på det blir lenge til neste gang!
Tesla MYP 22, sort/sort

mikaelf

Sitat fra: ihavequestions på fredag 09. desember 2022, klokken 12:30
Da er bilen tilbake fra service.

Det ble satt inn nytt ledningsnett i høyre bakdør. På grunn av feilen ble det også oppdaget fukt, så sensorer etc. ble også byttet. For å fikse styringen ble det satt inn ny tannstang. Dunkelyden ved bremsing fikk jeg følgende svar "Found a small noise from the left rear brake shield. This is now sorted", uten at jeg vet nøyaktig hva som ble gjort. Det kunne de heller ikke svare på.

Etter å ha kjørt bilen i 40 min føles styringen veldig bra, det er absolutt ikke slik som det var før tannstangen ble byttet. Så om flere har samme problem vil jeg anbefale å kreve denne byttet. Denne oppdateringen som de snakket om var de mye mer diffuse rundt, og hvorvidt en programvareoppdatering kan fikse noe slikt er jeg usikker på.

Alt i alt fungerer bilen 100 % nå, så jeg er vel fornøyd, men jeg har totalt vært inne 4 ganger hos Tesla på 2 mnd. Litt mer enn jeg hadde trodd da jeg kjøpte en splitter ny bil. Satser på det blir lenge til neste gang!

Takk for oppdateringen ihavequestions !
Jeg har oppdaget det samme oppførsel av ratten ca. en ukesiden og har opprettet en service forespørsel.
Min bil var produsert ca i juni i år i Kina og overtatt som ny tidlig spetember.
Har du også Kina produsert bil?
TMY - LR AWD (2022 HW3)

ihavequestions

Ser at flere melder samme feil på ulike facebooksider nå.

Nei, jeg har Performance fra Berlin.
Tesla MYP 22, sort/sort

sls

Når det har blitt kaldere i været synes jeg det er blitt tydeligere. Jeg har meldt ifra til Tesla men fikk svar at dette skal fikses i en oppdatering i januar 23.

Ellers er det mange som melder samme feil på tysk forum. Ikke konsekvent om det er MIG eller MIC, LR eller P. Noen får byttet deler mens andre er henvist til oppdatering i januar neste år.
https://tff-forum.de/t/probleme-model-y-und-model-3-mit-lenkung-bzw-lenkgetriebe/231760/464

ihavequestions

Jeg ble også henvist til oppdateringen, men de kunne ikke si når den kom. Først nektet de på at det var en feil, styringen skulle være slik, noe jeg nektet å godta...

Jeg har ikke stor kompetanse rundt akkurat hva oppdateringen kan gjøre, men det er for meg litt rart at en software-oppdatering kan løse problemet, når det åpenbart ligger i styresnekken/tannstang. Byttet den og da ble alt sammen fint. Ser flere har gjort det samme.
Tesla MYP 22, sort/sort

e-h

Fikk nytt svar i dag på ny serviceforespørsel:
"... FW release 2022.45 will resolve this concern.

Using Sport steering mode will eliminate the feeling of notchy steering"

Usikker på om sistnevnte skal gjelde før eller etter oppdateringen. Da følelsen er lik i alle modus hos meg.

Spurte forøvrig en tredjepart som mente det kunne være noe med aktivering av servo fra null input på rattet mtp at dersom man fortsetter rattutslaget lenger vil følelsen tilsynelatende minke eller forsvinne til man stopper bevegelsen. Han var derfor åpen for at software kan fikse problemet.

Mtp at Tesla har endret til at man kan bytte mellom sport og chill mens man kjører, så kan de jo ha laget en feil mens de utviklet dette. Blir spennende å se i hvert fall for det er ganske fælt å konstant måtte kjøre sikksakk på motorvei.

Handyman

Sitat fra: e-h på mandag 12. desember 2022, klokken 18:03
...Mtp at Tesla har endret til at man kan bytte mellom sport og chill mens man kjører, så kan de jo ha laget en feil mens de utviklet dette. Blir spennende å se i hvert fall for det er ganske fælt å konstant måtte kjøre sikksakk på motorvei.
Man har vel alltid kunne bytte dette mens man kjører? Lenge siden jeg har prøvd, men kunne det i alle fall før.

Sjekket nå: og jeg kan bytte mellom alle STYREmodusene mens jeg kjører.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Bomtidelibom

Sitat fra: e-h på mandag 12. desember 2022, klokken 18:03
Fikk nytt svar i dag på ny serviceforespørsel:
"... FW release 2022.45 will resolve this concern.

Using Sport steering mode will eliminate the feeling of notchy steering"

Usikker på om sistnevnte skal gjelde før eller etter oppdateringen. Da følelsen er lik i alle modus hos meg.

Spurte forøvrig en tredjepart som mente det kunne være noe med aktivering av servo fra null input på rattet mtp at dersom man fortsetter rattutslaget lenger vil følelsen tilsynelatende minke eller forsvinne til man stopper bevegelsen. Han var derfor åpen for at software kan fikse problemet.

Mtp at Tesla har endret til at man kan bytte mellom sport og chill mens man kjører, så kan de jo ha laget en feil mens de utviklet dette. Blir spennende å se i hvert fall for det er ganske fælt å konstant måtte kjøre sikksakk på motorvei.

Så man må altså da permanent kjøre i sportmode for å få vekk "følelsen" som de kaller det av at det hakker...er jo helt åpentbart at når de vil at man skal kjøre med den "stiveste" styremodusen at det er noe galt på mekanisk nivå. Jeg kommer til å klage til de bytter tannstang på min 3'er.

e-h

Tenker vel det samme som deg selv, men sikkert ikke lenge til 2022.45 eller nyere blir sluppet og da har man mer å slå i bordet med.

Edit: de har forøvrig aldri testet min bil, men lukket sak etter innsending.

vegardg


ihavequestions

Tesla MYP 22, sort/sort

Haggish

TmY P 23
TmY LR 23 Solgt
Tm3 LR 21 Solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA