Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Rimelig elbil til maks 300 tusen

Startet av Mippen, mandag 03. oktober 2022, klokken 18:14

« forrige - neste »

Mippen

Jeg trenger en rimelig elbil som gir meg mest mulig bil og rekkevidde for pengene. Helst under 300 tusen. Vurderer litt 40 kwh Leaf fordi du kan få de med lastekrok til sykkel og takstativ til ski. Spørsmålet er hvordan batteriet har holdt seg på en pent brukt bil, og hvordan rekkevidde og lading er vinterstid? Må kunne kjøre 50 mil en vei noen ganger i året uten for mye ladetid. Vurderer også en pent brukt MG ZS Ev. Andre tips.
Fremtiden er elektrisk.

turfsurf

Jeg ville skygget unna bil med ChaDeMo hvis du skal bruke den til lengre turer innimellom. Hverken Ionity eller Tesla har ChaDeMo, og hos alle andre er det og vesentlig færre. De er og stort sett delt med CCS, så du kan risikere at CCS biler blokker for ChaDeMo lading. Dvs etter hvert som antallet biler med CCS øker vil man få mindre og mindre tilgang til ChaDeMo.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

elektrolux

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=275404937

Søk etter en Tesla S med gratis SC og helst ikke luftfjører så får du en bil som er svært rimelig å eie.

Spesielt om du kan mekke selv godt hjulpet av Tesla sin egen verkstedsmanual fritt tilgjengelig for alle
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

janavk

Med bittelitt pruting, så bør du klare å få tak i en Citroen e-c4, Opel Mokka-E eller Peugeot e-2008 til 290-300. Disse 3 bilene er bygd på samme platform. Det er utrolig gode biler til den prisen, både med tanke på ladehastighet, rekkevidde og bilen i seg selv. Eier selv en e-c4 og den kan varmt anbefales. Har kun prøvekjørt e-2008. Open Mokka-E svaret baserer jeg kun på at det er samme platform som de 2 andre.

Det er verdt å strekke seg litt om du har 300 som grense i dag. Går du bare litt ned i pris, så havner du på en måte i et annet segment.

Mippen

Tesla og jeg er historie etter mye dårlige erfaringer. Opel, Peugeot og Citroën kan være aktuelle, men de kan ikke ha lastekrok. Bare takstativ. Får ikke med meg elsykler på tur da. Ellers er de perfekt.
Fremtiden er elektrisk.

Electric cars in Norway

Sitat fra: janavk på mandag 03. oktober 2022, klokken 21:19
Med bittelitt pruting, så bør du klare å få tak i en Citroen e-c4, Opel Mokka-E eller Peugeot e-2008 til 290-300. Disse 3 bilene er bygd på samme platform. Det er utrolig gode biler til den prisen, både med tanke på ladehastighet, rekkevidde og bilen i seg selv. Eier selv en e-c4 og den kan varmt anbefales. Har kun prøvekjørt e-2008. Open Mokka-E svaret baserer jeg kun på at det er samme platform som de 2 andre.


Enig :+1: gode biler alle de 3. Og pga design går vel også C4 bitte litt lengre enn e-2008.

arthur

Sitat fra: Mippen på mandag 03. oktober 2022, klokken 22:34
Tesla og jeg er historie etter mye dårlige erfaringer. Opel, Peugeot og Citroën kan være aktuelle, men de kan ikke ha lastekrok. Bare takstativ. Får ikke med meg elsykler på tur da. Ellers er de perfekt.

Heller ikke til det konkrete formålet, sykkelstativ for (el)sykler? Har sett flere eksempler på biler med hengerfeste til den bruken uten at de har lov til å trekke henger, eksempelvis (også) en Honda e.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

geear

Bør være mulig å prute en Kia e-Niro ned til 300k, da har du svaret på "mest mulig bil og rekkevidde for pengene".  :P

Du får da en bil som har masse utstyr (iallfall de norske first edition-bilene er fullspecca med perforert skinn, varme/kjøling i seter, bra anlegg, filholder, varmepumpe, varme i ratt osv.), du får 100 kg taklast, du får veldig bra rekkevidde som også faktisk er realistisk, du får type 2/CCS ladeport, du får en bil som er effektiv på langkjøring (lader med maks 78 kW, men på grunn av lavt forbruk så er den veldig nær f.eks. e-tron i km/t), du får mulighet til lastekrok (kjøper du en nyere får du også noen hundre kilo hengervekt, men på de første kan du kun montere for sykkelstativ osv.), du får en bil med 7 års garanti, og du får en bil som har helt greie ytelser (0-100 på 7 sek).

Du får ikke en veldig spennende bil, men det får du jammen ikke fra Nissan, Opel, Citroen eller Peugeot heller. Du får heller ikke det mest støysvake på markedet, og du får ikke firehjulstrekk. Ellers er Niro faktisk et veldig bra kompromiss.

For å si det sånn, jeg har kjørt Leaf 40 kWh til hytta, alene, i 15-16 grader på høsten, hadde ladere på 90 og 145 km (skulle 150). Ikke i min villeste fantasti kunne jeg se for meg at jeg ikke skulle komme frem til den på 145 km uten stopp, men da jeg var kommet 90 km var jeg nede på 30-40% et sted, og uten å kjenne bilen våget jeg rett og slett ikke å ta sjansen på å gå løs på en fjellovergang uten mobildekning og lademuligheter, og jeg måtte stoppe og lade med 45 kW på chademo etter 90 km. Det føltes som å være tilbake til tiden med e-Golf, bare enda verre, siden chademo er en døende standard og utvalget skrumper inn.

edyrli

Zoe Z.E. 50 (fra 2020) Er vel fortsatt mest rekkevidde for pengene. Da har du også CCS. Men da må du klare deg uten taklast, men det finnes sykkelstativ som dette.
https://gauteholmin.no/2019/07/sykkelstativ-til-renault-zoe/
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
2017 Zoe Z.E. 40 Bose
2020 SEAT Mii Electric Frii
2013 Peugeot iOn
2009 Reva i

Mippen

Jeg må ha taklast og helst muligheten til å ha lastekrok/hengerfeste. Får man Hyundai Kona med krok til rundt 300 tusen?
Fremtiden er elektrisk.

arthur

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Daniel_0007

#11
Sitat fra: arthur på tirsdag 04. oktober 2022, klokken 11:48
Med det store batteriet? Neppe!

sjekk finn, finnes noen men fleste nærmer seg 100k km kilometer mens du får denne https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=273679541 for 315

Som det står hos hyundai

Er du blant de heldige som kjører en nyere Kona Electric, som er produsert etter 1. mars 2020, kan du montere et tilhengerfeste som er godkjent for 300 kg hengervekt. Alle andre som kjører Kona Electric kan sikre seg en lastekrok med en maksvekt på 100 kg.

Så den skal klare 100kg som er nok for sykler.
Model 3 2019 LR Rwd

edyrli

Hva med Opel Ampera-e? Den har nok rekkevidde, CCS hurtiglading, taklast og mulighet for montering av kule til sykkelfeste. De finner mange til godt under 300.000.
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
2017 Zoe Z.E. 40 Bose
2020 SEAT Mii Electric Frii
2013 Peugeot iOn
2009 Reva i

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA