Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Blir det 25% mva fra 2023?

Startet av elektrolux, mandag 03. oktober 2022, klokken 10:01

« forrige - neste »

RJK

Sitat fra: arthur på onsdag 12. oktober 2022, klokken 09:57
Nei, det reduserer ikke antall leigheter til salgs, kun øker tilbudet for utleie.

Uansett om man leier, eller eier, et sted skal man bo og jo flere som har anledning til å kjøpe leilighet enten det er for utleie eller egen bolig så ØKER det antall boliger totalt sett. Hvis "alle" sluttet å kjøpe for utleie så er det el rimelig klart at antall leiligheter som vil bli bygget går ned, ikke opp? Minner om at vann renner nedover, stort sett.
Du skjønte tydeligvis ikke det jeg skrev. Om ei bygd har 1000 leiligheter tilgjengelig, men 5 av disse kjøpes opp av folk som allerede har et sted å bo men er ute etter å leie ut, så fjernes disse 5 for kjøp av folk som helst vil eie selv. Til gjengjeld er det blitt 5 leiligheter til leie.

Videre konsekvens er kanskje at det bygges flere leiligheter, men det fordrer at det er press på markedet. Men på kort sikt er altså antallet leiligheter til salgs, redusert med 5.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Electric cars in Norway

Sitat fra: filtvet på onsdag 12. oktober 2022, klokken 10:03
Må holde politikere unna alt som heter marked.

Uenig. Hadde det ikke vært for politiske inngrep i boligmarkedet så hadde det gått veldig galt. Feks er jo de ekstra lånegrepene ifm Oslomodellen. Dette kom i for mange år siden og det har medført at unge trenger mer egenkapital for å kjøpe i Oslo. Effekten at det ser vi nå. Det hadde vært verre uten dette grepet.

filtvet

Tror målet er ganske klart: De rikeste skal bli enda rikere og de fattigste enda fattigere. H er vel mer ærlige der. Sv og Ap fører i praksis samme politikk.



Vikingo

Nokon som veit om toppmomsen og vektavgifta vert kun innført på kun nye biler
Med "0" km på tellaren eller vil det og
Gjelde og for litt brukte biler (frå forhandler)
f. eks. Bil med 7000km på tellaren og pris på 560' (før nyttår) og 2 t.
Vil en få etter nyttår få moms på over 500' og vektavgift for 1500kg?
Laurdag 29.9.12 vart Leifen min..... ;-)
No,  25.10.13 snart 3 Bjart eller ca. 22600km tilbakelagt med smil.. og meir vert det!

Orbit

#49
Avgift og MVA kommer ved førstegangsregistrering i Norge. Tidligere norskregistrerte biler får ikke dette, men bruktprisene vil krype litt oppover dersom nybilprisen (med avgifter) går vesentlig opp. En demobil som bare har gått på prøveskilter vil få avgift i 2023.

Forhandlere som sitter med uregistrerte import- eller demobiler med høy verdi på slutten av 2022 vil muligens registrere disse på seg selv før nyttår, for å kunne selge dem som avgiftsfrie bruktbiler i 2023.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Moas

2022 3 RWD/SR+ den siste 3-er m/p-sensorer, blink- og girspake
Laveste nypris tm3: 20: 384, 21: 399, 22: 349, 23: 369, 24: 379

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA