Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 510 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Lade opp til 70 % og koble ut hovedbatteri og så 12V batteri?  (Lest 899 ganger)

Helge

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 813
    • Vis profil
Lade opp til 70 % og koble ut hovedbatteri og så 12V batteri?
« på: ſøndag 02. Oktober 2022, klokken 15:57 »

Hei, jeg må la vår 2003 Saxo stå i ro i minst 4, kanskje 6 uker. Er det å lade opp til 70 % og koble ut hovedbatteri og deretter 12V batteri en fornuftig løsning?
2021 Tesla Model 3 Long Range (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Edition One (Hvit)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Hvit)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 2003 Saxo Electrique (sølv)
Ex: 2001 Peugeot 106 Electric (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn)

elektrolux

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 15217
    • Vis profil
Sv: Lade opp til 70 % og koble ut hovedbatteri og så 12V batteri?
« Svar #1 på: Mandag 03. Oktober 2022, klokken 09:51 »
Fornuftig det. Det er 12V batteriet som trenger stell, ikke framdriftsbatteriet. Det tåler full utlading. Sett gjerne på en vedlikeholdslader på 12V batteriet.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://Elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino, Aptera #2246 og Sølv Monotrazer MTE-150 #7042

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Helge

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 813
    • Vis profil
Sv: Lade opp til 70 % og koble ut hovedbatteri og så 12V batteri?
« Svar #2 på: Mandag 03. Oktober 2022, klokken 15:29 »
Fornuftig det. Det er 12V batteriet som trenger stell, ikke framdriftsbatteriet. Det tåler full utlading. Sett gjerne på en vedlikeholdslader på 12V batteriet.
:+1:  men om hovedbatteriet har kommet for lavt i spenning vil det vel ikke nødvendigvis ta i mot lading igjen før man løfter det med noe annet enn onboard laderen?
2021 Tesla Model 3 Long Range (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Edition One (Hvit)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Hvit)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 2003 Saxo Electrique (sølv)
Ex: 2001 Peugeot 106 Electric (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn)

elektrolux

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 15217
    • Vis profil
Sv: Lade opp til 70 % og koble ut hovedbatteri og så 12V batteri?
« Svar #3 på: Tirsdag 04. Oktober 2022, klokken 19:59 »
Sant nok.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://Elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino, Aptera #2246 og Sølv Monotrazer MTE-150 #7042

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Elmo

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 8556
  • Elbileiere gjør det med spenning.
    • Vis profil
    • Elmo
Sv: Lade opp til 70 % og koble ut hovedbatteri og så 12V batteri?
« Svar #4 på: Torsdag 06. Oktober 2022, klokken 18:57 »
Om du setter på en vedlikeholdslader (Ctek) på 12V batteriet så behøver du vel (sånn jeg ser det) ikke koble fra hovedbatteriet.

Om du mot formodning skulle komme for langt ned i spenning på hovedbatteriet (enten med din løsning eller med min) (og du fremdeles har jobbreiser til Oslo) så kan du låne ekstern lader av med for å "løfte" spenningen såpass at internladeren kan ta over.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 - HW3 - FW: 2022.28.2  og Seat Mii 2020. 
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Helge

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 813
    • Vis profil
Sv: Lade opp til 70 % og koble ut hovedbatteri og så 12V batteri?
« Svar #5 på: Mandag 10. Oktober 2022, klokken 12:43 »
Jeg har i flere år hatt Ctek lader mellom hovedbatteriet og 12 V batteriet i flere Saxo og 106, men dette bidrar til noe (ikke mye) utladning på hovedbatteri om bilen står i flere uker. Bilen står for tiden på Sunnmøre og trenger 20m skjøteledning for å ha kontinuerlig forsyning/vedlikeholdslading.
2021 Tesla Model 3 Long Range (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Edition One (Hvit)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Hvit)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 2003 Saxo Electrique (sølv)
Ex: 2001 Peugeot 106 Electric (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn)

Elmo

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 8556
  • Elbileiere gjør det med spenning.
    • Vis profil
    • Elmo
Sv: Lade opp til 70 % og koble ut hovedbatteri og så 12V batteri?
« Svar #6 på: Tirsdag 11. Oktober 2022, klokken 14:30 »
Bilen står for tiden på Sunnmøre og trenger 20m skjøteledning for å ha kontinuerlig forsyning/vedlikeholdslading.
Da ville jeg definitivt koblet fra både hovedbatteriet og 12V batteriet.

Jeg har i flere år hatt Ctek lader mellom hovedbatteriet og 12 V batteriet i flere Saxo og 106 . . . .
:+1: Tror det var min oppfinnelse  ;) ;)
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 - HW3 - FW: 2022.28.2  og Seat Mii 2020. 
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Helge

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 813
    • Vis profil
Sv: Lade opp til 70 % og koble ut hovedbatteri og så 12V batteri?
« Svar #7 på: Lørdag 15. Oktober 2022, klokken 17:01 »
Jeg har i flere år hatt Ctek lader mellom hovedbatteriet og 12 V batteriet i flere Saxo og 106 . . . .
:+1: Tror det var min oppfinnelse  ;) ;)
Det kan godt hende det var det ja  :+1: Hadde du nok elektrobakgrunn til at du skjønte at dette burde fungere eller tok du bare en sjanse etter "prøve og feile" metoden som da ble prøve og lykkes ;D
2021 Tesla Model 3 Long Range (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Edition One (Hvit)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Hvit)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 2003 Saxo Electrique (sølv)
Ex: 2001 Peugeot 106 Electric (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn)