Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lade opp til 70 % og koble ut hovedbatteri og så 12V batteri?

Startet av Helge, søndag 02. oktober 2022, klokken 15:57

« forrige - neste »

Helge


Hei, jeg må la vår 2003 Saxo stå i ro i minst 4, kanskje 6 uker. Er det å lade opp til 70 % og koble ut hovedbatteri og deretter 12V batteri en fornuftig løsning?
2021 Tesla Model 3 Long Range (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Edition One (Hvit)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Hvit)
2003 Citroën Saxo Electrique (hvit)
Ex: 2003 Citroën Saxo Electrique (sølv)
Ex: 2001 Peugeot 106 Electric (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn)

elektrolux

Fornuftig det. Det er 12V batteriet som trenger stell, ikke framdriftsbatteriet. Det tåler full utlading. Sett gjerne på en vedlikeholdslader på 12V batteriet.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Helge

Sitat fra: elektrolux på mandag 03. oktober 2022, klokken 09:51
Fornuftig det. Det er 12V batteriet som trenger stell, ikke framdriftsbatteriet. Det tåler full utlading. Sett gjerne på en vedlikeholdslader på 12V batteriet.
:+1:  men om hovedbatteriet har kommet for lavt i spenning vil det vel ikke nødvendigvis ta i mot lading igjen før man løfter det med noe annet enn onboard laderen?
2021 Tesla Model 3 Long Range (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Edition One (Hvit)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Hvit)
2003 Citroën Saxo Electrique (hvit)
Ex: 2003 Citroën Saxo Electrique (sølv)
Ex: 2001 Peugeot 106 Electric (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn)

elektrolux

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Elmo

Om du setter på en vedlikeholdslader (Ctek) på 12V batteriet så behøver du vel (sånn jeg ser det) ikke koble fra hovedbatteriet.

Om du mot formodning skulle komme for langt ned i spenning på hovedbatteriet (enten med din løsning eller med min) (og du fremdeles har jobbreiser til Oslo) så kan du låne ekstern lader av med for å "løfte" spenningen såpass at internladeren kan ta over.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med FW: 2024.32.6  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2014 - solgt.

Helge

Jeg har i flere år hatt Ctek lader mellom hovedbatteriet og 12 V batteriet i flere Saxo og 106, men dette bidrar til noe (ikke mye) utladning på hovedbatteri om bilen står i flere uker. Bilen står for tiden på Sunnmøre og trenger 20m skjøteledning for å ha kontinuerlig forsyning/vedlikeholdslading.
2021 Tesla Model 3 Long Range (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Edition One (Hvit)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Hvit)
2003 Citroën Saxo Electrique (hvit)
Ex: 2003 Citroën Saxo Electrique (sølv)
Ex: 2001 Peugeot 106 Electric (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn)

Elmo

Sitat fra: Helge på mandag 10. oktober 2022, klokken 12:43
Bilen står for tiden på Sunnmøre og trenger 20m skjøteledning for å ha kontinuerlig forsyning/vedlikeholdslading.
Da ville jeg definitivt koblet fra både hovedbatteriet og 12V batteriet.

Sitat fra: Helge på mandag 10. oktober 2022, klokken 12:43
Jeg har i flere år hatt Ctek lader mellom hovedbatteriet og 12 V batteriet i flere Saxo og 106 . . . .
:+1: Tror det var min oppfinnelse  ;) ;)
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med FW: 2024.32.6  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2014 - solgt.

Helge

Sitat fra: Elmo på tirsdag 11. oktober 2022, klokken 14:30
Sitat fra: Helge på mandag 10. oktober 2022, klokken 12:43
Jeg har i flere år hatt Ctek lader mellom hovedbatteriet og 12 V batteriet i flere Saxo og 106 . . . .
:+1: Tror det var min oppfinnelse  ;) ;)
Det kan godt hende det var det ja  :+1: Hadde du nok elektrobakgrunn til at du skjønte at dette burde fungere eller tok du bare en sjanse etter "prøve og feile" metoden som da ble prøve og lykkes ;D
2021 Tesla Model 3 Long Range (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Edition One (Hvit)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Hvit)
2003 Citroën Saxo Electrique (hvit)
Ex: 2003 Citroën Saxo Electrique (sølv)
Ex: 2001 Peugeot 106 Electric (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA