Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Enyaq Coupe RS. Ordredato og leveringstid.

Startet av i3/RSiV, søndag 02. oktober 2022, klokken 15:56

« forrige - neste »

e.e.n

EQE Suv ryktes å koste opp mot millionen, så litt annen prisklasse enn RS Coupe, men enig at det begynner å nærme seg premium biler og forventningene dertil...

Har idag Polestar 2 og kvalitetsfølelsen er grei ifht interiør, men det den vinner på er kjørefølelsen og design. Utrolig mye bil for pengene når vi kjøpte den.

Har Coupe RS i bestilling, måtte ha litt større bil da Polestar'en er litt trang innvendig og har begrenset baggasjeromskapasitet.

Satser på det blir Polestar 4 når den blir lansert, skal være ca størrelse som Model Y og forhåpentligvis konkurransedyktig på pris.

Egil S

Sitat fra: e.e.n på tirsdag 24. januar 2023, klokken 22:46
EQE Suv ryktes å koste opp mot millionen, så litt annen prisklasse enn RS Coupe, men enig at det begynner å nærme seg premium biler og forventningene dertil...

Har idag Polestar 2 og kvalitetsfølelsen er grei ifht interiør, men det den vinner på er kjørefølelsen og design. Utrolig mye bil for pengene når vi kjøpte den.

Har Coupe RS i bestilling, måtte ha litt større bil da Polestar'en er litt trang innvendig og har begrenset baggasjeromskapasitet.

Satser på det blir Polestar 4 når den blir lansert, skal være ca størrelse som Model Y og forhåpentligvis konkurransedyktig på pris.

Ja EQE er nok en mill pluss, men det hadde jeg betalt.
Jeg skulle ha SUV, helst coupè SUV, 500km eller mer rekkevidde, litt sportslige egenskaper og tilhengerfeste.
EQC går for kort, BMW ix1 og 3 det samme, iX er grusom å se på.
Jaguar hører jeg lite pent om, Tesla var ikke interessant, ID.5 var dørgende kjedelig, Q4 E-tron var for liten, gamle eTron hadde for dårlig rekkevidde.
Polestar var litt kjedelig men er jo Volvo kvalitet og Kina biler var ikke så aktuelt.

Skoda RS vant på utseende, interiør design, 13" skjermen og rekkevidden mot det som var på markedet i mai/juni i fjor med levering før nyttår.

Jeg så på EQS, men det var litt dyr, usikker levering og 7-seter/så stor bil trenger jeg ikke.

Jeg må jo si at det prisnivået Skoda kommer i med RS modellene gjør at forventningene øker.

Planen er å ha RS'en i 2-3 år så bytte til noe annet.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

02jan

Ang. De 120'kr prisnedsettelse på Tesla, som media skriver om, så får jeg ikke helt regnestykket til å gå opp.

Ut fra egen forståelse ville jeg sammenligne pris mellom model Y RWD med Enyaq IV 60.

Mener IV60 ok utstyrt lå på 440' , mens det skrives om 399 for Y (da kun for rwd utgaven.

Y RWD dukket opp i sommer/høst ,prisen jeg så da lå på over 500 mener det var ca 30-40' mindre en model Y Med større batteri , kraftigere motor og 4x4.

Kun egen synsing, Var dette en re'el pris for RWD utgaven ? Er det 100' kr lavere pris siden nyttår på Y 4x4 utgave også ?



Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

Daniel_0007

Sitat fra: 02jan på torsdag 26. januar 2023, klokken 15:09
Ang. De 120'kr prisnedsettelse på Tesla, som media skriver om, så får jeg ikke helt regnestykket til å gå opp.

Ut fra egen forståelse ville jeg sammenligne pris mellom model Y RWD med Enyaq IV 60.

Mener IV60 ok utstyrt lå på 440' , mens det skrives om 399 for Y (da kun for rwd utgaven.

Y RWD dukket opp i sommer/høst ,prisen jeg så da lå på over 500 mener det var ca 30-40' mindre en model Y Med større batteri , kraftigere motor og 4x4.

Kun egen synsing, Var dette en re'el pris for RWD utgaven ? Er det 100' kr lavere pris siden nyttår på Y 4x4 utgave også ?

stemmer, y rwd var feilpriset i Norge, i andre europeiske land lå den ned mot 400 000 mens LR kostet ganske likt som i Norge. Men LR tror jeg ble satt ned rundt 60 000
Model 3 2019 LR Rwd

Egil S

Med forbehold om feil:
Y RWD liten batteripakke -120.000kr
Y 4WD Long Range -90.000kr
Y Performance -60.000kr

Men så var det vel pluss vektavgift, vrakpant, tesla "administrasjons gebyr" som totalt ble rundt 32.000kr som må trekkes fra tallene over.

Så Y RWD som var satt til 399.900, koster réelt 431.800kr, ned 90.000kr
4wd long range ligger til 469.900 koster i realiteten 502.700kr, ned 55.000kr og Performance ligger til 544.900 koster i realiteten 592.150kr, ned 25.000kr

Tesla ble vel beskyldt for villedende markedsføring i Norge, da bilen ikke kan kjøpes til annonsert pris på 399.900 og avgifter o.l legges på i konfiguratoren.

Når jeg bygger en rød 4wd Long Range så kom den på 660.000kr.
Bygger jeg en rød Enyaq 80X Sportline Ultra med 21" hjul og hengerfeste så kommer den på 694.000kr, går jeg for Max versjonen kommer jeg på 663.000kr.

Så de er ikke så ulike i pris, klart en RS blir endel dyrere.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

Taben

#80
Sitat fra: Egil S på torsdag 26. januar 2023, klokken 16:46
Med forbehold om feil:
Y RWD liten batteripakke -120.000kr
Y 4WD Long Range -90.000kr
Y Performance -60.000kr

Men så var det vel pluss vektavgift, vrakpant, tesla "administrasjons gebyr" som totalt ble rundt 32.000kr som må trekkes fra tallene over.

Så Y RWD som var satt til 399.900, koster réelt 431.800kr, ned 90.000kr
4wd long range ligger til 469.900 koster i realiteten 502.700kr, ned 55.000kr og Performance ligger til 544.900 koster i realiteten 592.150kr, ned 25.000kr

Tesla ble vel beskyldt for villedende markedsføring i Norge, da bilen ikke kan kjøpes til annonsert pris på 399.900 og avgifter o.l legges på i konfiguratoren.

Når jeg bygger en rød 4wd Long Range så kom den på 660.000kr.
Bygger jeg en rød Enyaq 80X Sportline Ultra med 21" hjul og hengerfeste så kommer den på 694.000kr, går jeg for Max versjonen kommer jeg på 663.000kr.

Så de er ikke så ulike i pris, klart en RS blir endel dyrere.

Hei. Når du bygger en 4WD Tesla Y Long Range med rød lakk og vinterhjul så er prisen: 563.053, ikke 660.000,-
kr. 542.165 +Vrakpant 2.400 +Vektavgift 18.487,50 = Kjøpspris på 563.053 Inkludert MVA på ca. kr. 8.433

https://www.tesla.com/no_no/modely/design#overview
3 x Tesla CT i bestilling
Tesla Model YP, Hvit Desember 2022
Tesla Model YLR, September 2022 Solgt
Tesla Model YLR, August 2022 Solgt
Tesla Model 3, Februar 2019. Solgt
Tesla Model 3, Mars 2019. Solgt
Tesla Model X P100D, Oktober 2017. Solgt
Jaguar I-Pace, Oktober 2018, Solgt
Leaf, September 2017, Solgt
Tesla Model X Signatur P90D, August 2016, Solgt

Egil S

Sitat fra: Taben på torsdag 26. januar 2023, klokken 17:52
Sitat fra: Egil S på torsdag 26. januar 2023, klokken 16:46
Med forbehold om feil:
Y RWD liten batteripakke -120.000kr
Y 4WD Long Range -90.000kr
Y Performance -60.000kr

Men så var det vel pluss vektavgift, vrakpant, tesla "administrasjons gebyr" som totalt ble rundt 32.000kr som må trekkes fra tallene over.

Så Y RWD som var satt til 399.900, koster réelt 431.800kr, ned 90.000kr
4wd long range ligger til 469.900 koster i realiteten 502.700kr, ned 55.000kr og Performance ligger til 544.900 koster i realiteten 592.150kr, ned 25.000kr

Tesla ble vel beskyldt for villedende markedsføring i Norge, da bilen ikke kan kjøpes til annonsert pris på 399.900 og avgifter o.l legges på i konfiguratoren.

Når jeg bygger en rød 4wd Long Range så kom den på 660.000kr.
Bygger jeg en rød Enyaq 80X Sportline Ultra med 21" hjul og hengerfeste så kommer den på 694.000kr, går jeg for Max versjonen kommer jeg på 663.000kr.

Så de er ikke så ulike i pris, klart en RS blir endel dyrere.

Hei. Når du bygger en 4WD Tesla Y Long Range med rød lakk og vinterhjul så er prisen: 563.053, ikke 660.000,-
kr. 542.165 +Vrakpant 2.400 +Vektavgift 18.487,50 = Kjøpspris på 563.053 Inkludert MVA på ca. kr. 8.433

https://www.tesla.com/no_no/modely/design#overview

Jeg tok en Y "med alt" alle framtidige forberedelser o.l. for å få et utstyrsnivå som er sammenlignbart med en Skodas travel assist og parkerings assistent i Ultra pakken og delvis Max pakke. 20" sommerhjul og 19" piggfri vinterhjul pakke som motsvar til Skodas 21" pakke og 19" vinterhjul.
Skulle nok sakt at jeg prøvde å matche utstyrsnivået på bilene.

Da er prisen 660.678kr inkludert alle avgifter, moms osv på Y. ca 30.000kr mindre enn en topputstyrt 80X Sportline, fjerner jeg Sportline forsvinner 25.000 av de og forskjellen er 5000kr.

Men man kan gå for advanced autopilot uten fremtidige forberedelser på Y og da blir prisen 623.428kr, mens en Max pakke Skoda kommer på 675.000kr, da er forskjellen ca 50.000kr, eller 25.000kr hvis man ikke går for Sportline.

Uten noe utstyr blir prisen som du skriver 563.000kr, bygger jeg en strippet Enyaq 80X kommer den på 594.000kr og forskjellen er 30.000kr, men da har Skodaen travel assist (autopilot) som Y da ikke har.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3


Egil S

Dette er også et resultat av moderne samlebåndsproduksjon.

Skoda sitter ikke på et stort lager med deler, de bestiller inn til leveranse den dagen de trenger dem.
Blir det forsinkelser hos underleverandør e.l. stopper det opp.
Sånn er det bare, de har ikke bufferlagre de kan ta av.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

i3/RSiV

Drøyt 2 mnd etter produksjon,  så ruller endelig min Coupe RS på veien.

MooCow

Autopilot er standard på Model Y ja :)

Spørs jo alltids kva ein samenliknar med. Model Y har nokon sinnsjukt dyre fargar, (Dei to dyraste er Quicksilver kr 25000,- eks mva og Cherry Red kr 27000,- eks mva. Kvit er standard og kostar ikkje noko ekstra).

Har jo svært lite valg ein kan gjera på Model Y - fargevalg lakk, fargevalg seter - felgar.
Tillegga ein kan velja er vinterdekk, utvida autopilot, og framtidig sjølvkøyrande eigenskapar.

Ein får jo kvit Model Y LR til kr 502 000,- uten vinterdekk ferdig registrert på vegen.

Skoda er betre på noko, Tesla på andre ting. Omtrent kr 100 000,- i prisforskjell gjorde ihvertfall valget lett for meg (ikkje hatt Tesla før og ikkje noko Teslafan). Ser Ford har sett ned prisen på Mustang, reknar med Skoda og andre merka lyt gjera det og for å få noko volum på salget.

Sitat fra: Egil S på torsdag 26. januar 2023, klokken 22:12
Sitat fra: Taben på torsdag 26. januar 2023, klokken 17:52
Sitat fra: Egil S på torsdag 26. januar 2023, klokken 16:46
Med forbehold om feil:
Y RWD liten batteripakke -120.000kr
Y 4WD Long Range -90.000kr
Y Performance -60.000kr

Men så var det vel pluss vektavgift, vrakpant, tesla "administrasjons gebyr" som totalt ble rundt 32.000kr som må trekkes fra tallene over.

Så Y RWD som var satt til 399.900, koster réelt 431.800kr, ned 90.000kr
4wd long range ligger til 469.900 koster i realiteten 502.700kr, ned 55.000kr og Performance ligger til 544.900 koster i realiteten 592.150kr, ned 25.000kr

Tesla ble vel beskyldt for villedende markedsføring i Norge, da bilen ikke kan kjøpes til annonsert pris på 399.900 og avgifter o.l legges på i konfiguratoren.

Når jeg bygger en rød 4wd Long Range så kom den på 660.000kr.
Bygger jeg en rød Enyaq 80X Sportline Ultra med 21" hjul og hengerfeste så kommer den på 694.000kr, går jeg for Max versjonen kommer jeg på 663.000kr.

Så de er ikke så ulike i pris, klart en RS blir endel dyrere.

Hei. Når du bygger en 4WD Tesla Y Long Range med rød lakk og vinterhjul så er prisen: 563.053, ikke 660.000,-
kr. 542.165 +Vrakpant 2.400 +Vektavgift 18.487,50 = Kjøpspris på 563.053 Inkludert MVA på ca. kr. 8.433

https://www.tesla.com/no_no/modely/design#overview

Jeg tok en Y "med alt" alle framtidige forberedelser o.l. for å få et utstyrsnivå som er sammenlignbart med en Skodas travel assist og parkerings assistent i Ultra pakken og delvis Max pakke. 20" sommerhjul og 19" piggfri vinterhjul pakke som motsvar til Skodas 21" pakke og 19" vinterhjul.
Skulle nok sakt at jeg prøvde å matche utstyrsnivået på bilene.

Da er prisen 660.678kr inkludert alle avgifter, moms osv på Y. ca 30.000kr mindre enn en topputstyrt 80X Sportline, fjerner jeg Sportline forsvinner 25.000 av de og forskjellen er 5000kr.

Men man kan gå for advanced autopilot uten fremtidige forberedelser på Y og da blir prisen 623.428kr, mens en Max pakke Skoda kommer på 675.000kr, da er forskjellen ca 50.000kr, eller 25.000kr hvis man ikke går for Sportline.

Uten noe utstyr blir prisen som du skriver 563.000kr, bygger jeg en strippet Enyaq 80X kommer den på 594.000kr og forskjellen er 30.000kr, men da har Skodaen travel assist (autopilot) som Y da ikke har.

daktari

De sentrale forskjellene i utstyr handler om autopilot, med/filskift og autopark.

Tesla har autopilot som standard, og kan svinge selv, mens MEB bilene har adaptiv cruise og holder bare avstand. Går man opp til EAP får man autofilskift og autopark (ps autopark funker foreløpig ikke på Tesla) og må ha Travel Assist+ e.l. med auto filskift og autopark på MEB.

Videre matrix lys, HUD, massasje, 360 vs opptaksfunksjon.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Ledam

Det må da være helt slutt på at folk bestiller ny bil. Det ligger "nye" biler ute på Finn som koster mye mindre enn en ny bil. Og som kan leveres på dagen.


Egil S

Sitat fra: Ledam på mandag 06. februar 2023, klokken 14:47
Det må da være helt slutt på at folk bestiller ny bil. Det ligger "nye" biler ute på Finn som koster mye mindre enn en ny bil. Og som kan leveres på dagen.

Jeg antar det er tørke hos Skoda nå ja, en Coupè maken min kommer på 774.000kr i konfiguratoren nå, og tilsvarende biler ligger på finn til 730-750.000kr. Hadde jeg fått moms/vektavgift på min bil hadde den kommet på rundt 730.000kr så jeg tipper de fleste som ligger ute nå er biler som ble bestilt/levert i fjor som noen gjør litt penger på og noen som selger til kostpris. Det er nok gjerne en del import biler i markedet også.

Ikke godt å si hva som skjer, jeg tviler på Skodaene blir mye billigere, kanskje 20-30.000kr.
Tesla gjorde kanskje et stunt nå, ser jo prisene er på vei opp igjen i USA.
Men Musk sørget for at ordrebøkene er stappfulle i en tid hvor rentene øker og mange gjerne vurderer litt om de i det heletatt skal kjøpe ny bil så er han sikret full produksjon i hele 2023.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

e.e.n

Noen som venter på bil og har fått svar på om Skoda vurderer å følge etter Ford? Har også merket bruktmarkedet på Finn, ganske gode dealer å gjøre på Coupe for tiden.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA