Tibber mangler likviditet og vil bruke kundene som bank

Startet av daktari, tor 29. sep 2022, kl. 20:14

« forrige - neste »

geear

Jeg ønsker meg en løsning som må kunne integreres med smarthusløsninger, må ha logger for HAN-porten, må kunne tilby en pad eller iallfall app for veggmontering, med dashbord for strøm/solceller/vær/smarthus etc, og må kunne være uavhengig av strømleverandør. Tibber er veldig bra på app (i en helt annen liga enn Fjordkraft, som dessverre er elendige), men tilbudet de har i dag er altfor enkelt, og så blir det ikke optimalt når man også binder seg til de som strømleverandør. En liten videreutvikling så kunne fort Tibber vært der.

Ulvis

Hadde ikkje Tibber eit "effektreserve prosjekt" som dei ikkje snakkar høgt om? (Stiller 1000-vis av elbiler under lading klar til kjapp utkobling ved krise i nettet) Det er vel der pengane ligg, i form av kompensasjon frå netteigarane/Statnett? Kanskje det ikkje let seg realisere i praksis....

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

Electric cars in Norway

Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på man 17. okt 2022, kl. 18:49
Hadde ikkje Tibber eit "effektreserve prosjekt" som dei ikkje snakkar høgt om? (Stiller 1000-vis av elbiler under lading klar til kjapp utkobling ved krise i nettet) Det er vel der pengane ligg, i form av kompensasjon frå netteigarane/Statnett? Kanskje det ikkje let seg realisere i praksis....

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

Tøft! Dette har jeg ikke hørt om. Tibber står for altså.

Har du noen kilde hvor det går an å lese mer om dette prosjektet til Tibber?

Eller er det så super hemmelig at ingen vet? :-)

Electric cars in Norway

Ingen god reklame...

Kopi og lenke fra gårsdagens dagbla nyhet:

Kopi:

8. august overtok Eivind Vaksdal et hus i Masfjorden. Den siste tida har han brukt på å renovere bygget. Foreløpig er det verken varme eller stikkontakter installert.

Derfor fikk Vaksdal sjokk da strømregninga fra Tibber tikket inn.

Strømselskapet skulle nemlig ha over 50 000 kroner.

Brukte nesten ikke strøm

- Jeg tenkte at det var litt mye, sier Vaksdal til Dagbladet.

Han forsto ikke hva som kunne bruke så mye strøm. Ifølge Tibber-appen hadde han et forbruk på like over 170 kilowattimer - som tilsvarer en strømregning på langt mindre enn 50 000 kroner.

Det var Bergensavisen som omtalte saken først.

https://bergen.dagbladet.no/nyheter/fikk-stromsjokk/77457976

TB

I saken har Tibber fått feil verdier fra nettselskapet, BKK Nett. Feilen oppstod i forbindelse utflytting / innflytting.

Tibber har dermed fakturert kunden på grunnlag måleverdier som ikke var riktig, og faktura ble feil.

Så snart dette var avklart er det i følge artikkelen også rettet opp.

Ser ikke dette er noen spesiell sak. Feil skjer, og feil er rettet.
Citroen C-Zero 2012 -2019
Hyundai KONA Electric 2019 - 2023
KONA Electric Long Range Premium 2024
Lørenskog

Øyvind.h

Så den artikkelen jeg også. En får umiddelbart inntrykk av at det henger sammen med endringen tibber gjorde, selv om det er BKK feilen ligger hos.
Men det har gått litt sport i å jakte på tibber, så det genererer sikkert klikk og havnet naturligvis her i denne tråden.....
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Electric cars in Norway

Sitat fra: Øyvind.h på tor 20. okt 2022, kl. 18:16
Så den artikkelen jeg også. En får umiddelbart inntrykk av at det henger sammen med endringen tibber gjorde, selv om det er BKK feilen ligger hos.
Men det har gått litt sport i å jakte på tibber, så det genererer sikkert klikk og havnet naturligvis her i denne tråden.....
Ja, jeg tenkte likt som deg. At Tibber nå blir kjørt i media,,, ja det kan de takke seg selv for. Svært amatørmessig prosess.
Slik skulle de  i steden ha gjort det:

1) først snakket med sine rike onkler les hovedaksjonærer Schibsted og andre og bedt de om lån.

2) Deretter skulle de iverksatt en info runde mot sine kunder og fortalt om realitetene. Typ info om fremtidige endringer og hvor det var nødvendig

3) så skulle de ha sjekket hva som var lovlig måte å gjøre dette på

4) så kunne de ha iverksatt det de gjorde

Dette er jo elementært. Når de ikke gjorde det etter boka, så gikk det som det gikk.

Makan til omdømme fall i løpet 3 uker som Tibber har fått er vanskelig finne andre eksempler på. Googlet Tibber nå og det var bare dårlige nyheter. Hadde man googlet Tibber for 4 mnd siden så hadde det bare stått positive nyheter. De er jo kjempegode på det de driver med. Kundene var fornøyd... trist sak.

Øyvind.h

Meh. Noen få som kverner fortsatt, men virker som det har roet seg.
Ref artikkelen du postet måtte det nå en misvisende spin tll for å skrive noe.
Det kokte greit en stund, men på FB ser jeg det er noen få som kverner videre på misnøyen.
Jeg betalte et par tusen ekstra nå i oktober, og humpen er glemt. Fortsatt like gode tjenester, fortsatt like god app.
Nå betaler jeg ved forfall for omtrent det jeg har brukt og lever fint med det når de er så gode på alt annet.
Eneste tibber trenger å gjøre fremover er å fortsette innovasjonen, så er saken glemt av alle andre enn kos med misnøye folk. Dem er jeg vant med fra andre selskap :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

TB

Citroen C-Zero 2012 -2019
Hyundai KONA Electric 2019 - 2023
KONA Electric Long Range Premium 2024
Lørenskog

geear

Synd at Fjordkraft er så mye bedre på pris (spot med forvaltning), solkonto (som kan være verdt mye mer penger enn spotprisen Tibber betaler), og i tillegg håndterer nettleiedelen direkte uten nettselskapet inne i bildet, for appen til Fjordkraft er en ren tragedie i forhold til Tibber. Hver gang jeg går inn i den er alltid prisen låst. Forsiden viser for eksempel "alltid" 1,89 kr strømpris, mens klikker jeg inn på den så ser jeg hva den faktisk er, og med kurvene.  >:(

Rævedilter

Sitat fra: geear på tor 20. okt 2022, kl. 22:32
appen til Fjordkraft er en ren tragedie i forhold til Tibber. Hver gang jeg går inn i den er alltid prisen låst. Forsiden viser for eksempel "alltid" 1,89 kr strømpris, mens klikker jeg inn på den så ser jeg hva den faktisk er, og med kurvene.  >:(

For meg fungerer appen til Fjordkraft rett (Android). Men måtte kutte Tesla integasjonen da den heldt bilen våken heile tida.

Electric cars in Norway

Tibber snur og slutte med forhåndsfakturering fra mars måned sa de på radio NRK nyhetene nå! Bra!

arthur

Vil tro at grunnen til at de snur er så enkel som at prisen på strøm ikke ble ti kroner som enkelte trodde, men nærmere en krone og da blir det en helt annen sak å kunne håndtere rent finansielt.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA