Tibber mangler likviditet og vil bruke kundene som bank

Startet av daktari, tor 29. sep 2022, kl. 20:14

« forrige - neste »

Motorwatt

Sitat fra: jkirkebo på fre 30. sep 2022, kl. 22:45
Sitat fra: Motorwatt på fre 30. sep 2022, kl. 22:40
Hvis du skal ha kontroll på forbruket ditt, må du nok ha en strømleverandør som tilbyr API og HAN-tilslutning. Finnes foreløpig ikke så mange av disse.

Eller man bruker en løsning som er uavhengig av strømleverandør. F.eks Cemm.

https://cemm.no/
De har APIer, men ingen integrasjon som jeg kan finne. Tibber er super på dette, så blir nok å satse på dem fortsatt.

elektro

Sitat fra: jkirkebo på fre 30. sep 2022, kl. 22:51
Sitat fra: Øyvind.h på tor 29. sep 2022, kl. 20:50
Gjør ingen ting inntil videre. Å bytte til en leverandør som ikke tilbyr samme automasjon og dermed automatiske besparelser er uaktuelt.
Har testet noen leverandører og de fleste er jo ikke i nærheten på innovasjon.

Selv synes jeg lav strømpris er mye viktigere enn små automatiske besparelser. Min strømpris hos Fjordkraft (Spot med forvaltning-avtalen) var 83 øre under spot i august og drøye 50 øre i snitt hittil i år. Det betyr over 10.000,- spart per år for meg i forhold til spot. Man skal spare mye strøm for å komme opp i sånne beløp.

Mesteparten av besparelsen får jeg uansett manuelt, ved å kun lade elbilene nattestid. I natt vil de lade fra 03 til 08, det tar meg ikke mange sekundene å sjekke morgendagens strømpris og endre på timerinnstillingen på ladingen.

Takk for tips! Er stort sett enig i dette. Man må så langt det lar seg gjøre finne en avtale som er billigere enn vanlig spot. Jeg finner det ellers vanskelig å spare mye uten å fryse, dusje på odde tidspunkt og la brannfarlige apparater stå på om natta. Ikke noe av dette er aktuelt her i huset.

Jeg har normalt stilt inn bilen til å være ferdig ladet kl. 06 hver morgen, det er sjelden feil. Det er bra for batteriet også. Prøver nå med smart varmtvannsbereder, siden vi uansett er på flyttefot. Men det er klart - det tar en stund å spare inn investeringen.

Det jeg ønsker er å kunne sette et effekttak for huset, monitorere forbruket og få de smarte apparatene til å «snakke sammen». Her virker det som Tibber sin løsning er enklere, billigere og bedre enn det meste.
2024 Polestar 3 Dual Motor | 2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Electric cars in Norway

Sitat fra: elektro på lør 01. okt 2022, kl. 07:15
Sitat fra: jkirkebo på fre 30. sep 2022, kl. 22:51
Sitat fra: Øyvind.h på tor 29. sep 2022, kl. 20:50
Gjør ingen ting inntil videre. Å bytte til en leverandør som ikke tilbyr samme automasjon og dermed automatiske besparelser er uaktuelt.
Har testet noen leverandører og de fleste er jo ikke i nærheten på innovasjon.

Selv synes jeg lav strømpris er mye viktigere enn små automatiske besparelser. Min strømpris hos Fjordkraft (Spot med forvaltning-avtalen) var 83 øre under spot i august og drøye 50 øre i snitt hittil i år. Det betyr over 10.000,- spart per år for meg i forhold til spot. Man skal spare mye strøm for å komme opp i sånne beløp.

Mesteparten av besparelsen får jeg uansett manuelt, ved å kun lade elbilene nattestid. I natt vil de lade fra 03 til 08, det tar meg ikke mange sekundene å sjekke morgendagens strømpris og endre på timerinnstillingen på ladingen.

Takk for tips! Er stort sett enig i dette. Man må så langt det lar seg gjøre finne en avtale som er billigere enn vanlig spot. Jeg finner det ellers vanskelig å spare mye uten å fryse, dusje på odde tidspunkt og la brannfarlige apparater stå på om natta. Ikke noe av dette er aktuelt her i huset.

Jeg har normalt stilt inn bilen til å være ferdig ladet kl. 06 hver morgen, det er sjelden feil. Det er bra for batteriet også. Prøver nå med smart varmtvannsbereder, siden vi uansett er på flyttefot. Men det er klart - det tar en stund å spare inn investeringen.

Det jeg ønsker er å kunne sette et effekttak for huset, monitorere forbruket og få de smarte apparatene til å «snakke sammen». Her virker det som Tibber sin løsning er enklere, billigere og bedre enn det meste.
Ja jeg tenker også slik du skriver det. Ny smart vvs er på vei. Det vil hjelpe litt det også. Solcellepaneler bør monteres opp til våren. Rakk ikke det nå i høst siden jeg tar det selv. Blir spennende torsdag neste uke med signalene i statsbudsjettet.

Electric cars in Norway

Helt enig elektro med deg.

Ser at Homey er det mange Tibberbrukere som benytter. God løsning for monitorering også. Tror jeg går for Homey til våren.

Elektro skrev:

« Det jeg ønsker er å kunne sette et effekttak for huset, monitorere forbruket og få de smarte apparatene til å «snakke sammen». Her virker det som Tibber sin løsning er enklere, billigere og bedre enn det meste»

Electric cars in Norway

Høiax smart vvb, den på 300. Ser med støtte og kampanjen nå så kjøpte jeg den.

Elektro skrev:

« Prøver nå med smart varmtvannsbereder, siden vi uansett er på flyttefot.»

Electric cars in Norway

Trist for Tibberbrukerne. Ser det diskuteres veldig om hvilke andre leverendører det bør byttes til. Se bilde. Da er man frustrert, tenker jeg. Trist sak.

Aviskjempen her til lands som også eier Finn.no samt de andre to store Tibber eierene burde heller lånt Tibber litt ny kapital.

Electric cars in Norway

Har ikke Tibber selskapet selv kompetanse, så burde de har kjøpt inn konsulentvurderinger før de sendte ut varsel til kundene sine. Nå blir det i steden mye dobbeltarbeid fremover for Tibber.

Denne nyheten er fra i går kveld.

https://www.nrk.no/vestland/tibber-rettar-opp-i-lovbrot-etter-massiv-kritikk-1.16122543

Burger

Sitat fra: elektro på fre 30. sep 2022, kl. 22:21
Hvordan styrer man best/enklest/billigst forbruket, uten å knytte seg til en bestemt strømleverandør?
Jeg har alltid en exit strategi klar når jeg går for skytjenester. For all tibber integrasjon jeg har så finnes det alternativ. F.eks så har jeg satset på zwave protokoll for det grøvste. Har kunnskap og mulighet til å sette opp home assistant, men siden tibber lar meg gi beng for 39 kroner i måneden så har jeg tibber.

Kjapt søk (open protocols for home automation) : https://www.safewise.com/faq/home-automation/home-automation-operating-standards/

NB: En exit strategi kan være at jeg mister funksjonaliteten og investeringen dersom skyleverandør går konk/gjør seg vannskelig, men da har jeg i det minste vurdert kostnad, risiko og fordeler så lenge det varer.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Motorwatt

SitatHar kunnskap og mulighet til å sette opp home assistant, men siden tibber lar meg gi beng for 39 kroner i måneden så har jeg tibber.

Hva får du for 39.- hos Tibber som erstatter Home Assistant?

Electric cars in Norway

Sitat fra: Motorwatt på lør 01. okt 2022, kl. 10:09
SitatHar kunnskap og mulighet til å sette opp home assistant, men siden tibber lar meg gi beng for 39 kroner i måneden så har jeg tibber.

De som har Tibber bruker stort sett Homly.

Motorwatt

Hvor har du det fra? Home Assistant/Tibber-integrasjon kan kjøre på stort sett alt av HW, inkl. Raspberry for under tusenlappen, eller en gammel PC som er pensjonert, mens Homey koster vel over 4.000.-. Det var forøvrig Burger som nevnte Home Assistant.

Burger

Sitat fra: Motorwatt på lør 01. okt 2022, kl. 10:09

Å kunne styre huset, der Tibber tar kontroll over når det skal brukes varme, når elbiler skal lades, senking av temperatur når det er smart, senking av temp når jeg er borte osv osv.

Jeg kan sette opp home assistant for dette, har til og med en zwave usb dongle. Men slipper jeg å knote så er jeg fornøyd.

Dette er den månedlige avgiften for Tibber jeg snakker om, ikke hva duppedingser koster. De kommer utafor, men har en exit strategi (f.eks zwave)
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Motorwatt

Ok, men mitt ambisjonsnivå er nok noe høyere 😃.

Electric cars in Norway

Sitat fra: Motorwatt på lør 01. okt 2022, kl. 16:42
Ok, men mitt ambisjonsnivå er nok noe høyere 😃.

Ja, men livet er fullt av kompromiss, som det heter..

Etter å bestilt høyax 3` så leser jeg at de ikke har åpen API... ja ja...

Motorwatt

Har du Høiax 300 Connected så finnes det både public API og partner API.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA