Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Forskjeller på ladekabler T2-T2

Startet av terjejh, torsdag 29. september 2022, klokken 18:49

« forrige - neste »

terjejh

Hva er forskjellene +/- på følgende to T2-T2 ladekabler fra Phoenix Contact.
Har fått installert Easee Home ladeboks, 32A, 3-fas 240V
Har hittil ladet PSA PHEV / OBC 7,4kW 1-fas med 1)

1) 5 pinner

  • 32A 250V AC IP54
    Order No. 11 39 70 8 /Ch.No: 53055
    EV-T2G3PC-1AC32A-6,0MBK-PSA

2) 7 pinner, tykkest kabel

  • 32A 480V AC IP54
    Order No. 11 03 56 7 / Ch.No: 34121
    EV-T2G3PC-3AC32A-7,5M-CIRCLEK


Orbit

Kabel 1 er 1-fas (max 7,4 kW) og 6 meter lang. Kabel 2 er 3-fas (max 22 kW) og 7,5 m lang.

Nå sier du ikke konkret hvilken bil du har, men noen av PSA sine hybrider kan lade med 11 kW med 3-faskabel. Du sier at ladestasjonen er "3-fas 240V", og dersom det impliserer at du er tilkoblet IT-nett, er det ikke alle biler som kan utnytte 3-fas på denne.

Begge kabler vil uansett kunne gi bilen 7,4 kW på 1-fas med din ladestasjon. Med kabel 2 vil bilen automatisk velge 3-fas dersom det er mulig.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

terjejh

Takk for svaret. Bilen er en Citroen C5 Aircross PHEV, med OBC 6,6 kW (uttak) på 1-fas IT-nett.
Det var ikke mulig å få 3-fas OBC for 240V IT-nett (mens elbilene kunne oppgraderes til OBC 11 kW på 3-fas).

Selv har derfor anskaffet en Easee equalizer for å oppnå jevnere belastning på 3-fas kursene og hovedsikringene. Og for å utnytte tilgjengelig ladetid og begrense effektuttaket mht nettleie, er jo Easee appen enkel for å stille ned amperstyrken til 16A eller 10A.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA