Interessant sammeligningstest ID.4 GTX - Ariya og iX1

Startet av El-inor, tor 29. sep 2022, kl. 13:40

« forrige - neste »

biggern

De første Octaviaene var litt trange bak, selv for barn.

El-inor

Sitat fra: biggern på lør 01. okt 2022, kl. 17:58
De første Octaviaene var litt trange bak, selv for barn.

Hva med å prøve å holde seg til trådens tema?
- BMW 2-serie Active Tourer, hybrid - solgt
- Tesla Model 3, mars 2019 - solgt
- Tesla Model 3, juni 2019 - solgt
- VW ID.4 GTX, juni 2022 - solgt
- Nissan Ariya e-4FORCE Evolve - levert 10.03.23

elektro

Sitat fra: daktari på tor 29. sep 2022, kl. 21:10
Nei, Aryia er for pensjonister uten barn. For lite bagasjeplass.
For daff design for unge enslige.

Innertier @daktari! :D Ariya vil nok få riktig mange registreringer pga. dette segmentet.. Kanskje like mange som ID.4, som må dele kunder med både ENYAQ og til en viss grad e-tron - som har dumpet prisene og kan levere biler med både Matrix, 360 og el. justerbare seter. Ariya er kanskje mer en konkurrent til Q4? Som jeg tror den vil slå lett.. Jeg slutter for øvrig aldri å forundre meg over hvor mye Leaf har solgt. Nå har de jo fikset en del av svakhetene med Ariya. Som Chademo. Og angivelig er den ikke like kjønnsløs å kjøre heller. Men blir den ikke for stor og dyr for pensjonistene? Og kan de levere nok biler?

Jeg så banana box testen til Teslabjørn og ble overrasket. I den grad man skal tillegge den vekt.. (For det første frakter man jo sjelden den type bagasje på ferie. For det andre har det mye å si hvor hardt man prøver. For det tredje har også boksene som brukes litt ulik størrelse.) Nå skriver også journalisten i E24 at bagasjerommet virker større enn oppgitt. Men, han de skriver også at Nissan har prioritert baksetet. Noe som klinger dårlig for en barnefamilie. Med mindre setet da er bredere enn vanlig. Det hjelper lite med god plass i baksetet, hvis man må ha bagasje i kupeen.. Korrekt eller ei, 415 liter oppgitt vil være et kjempeproblem foe Nissan.

Ang. støy kan det vel være at de fleste så langt har prøvekjørt Ariya på utenlandsk asfalt. Samt at den kommer med mindre dekkdimensjoner som standard enn konkurrentene? Er de også smalere? 235 bak? Ikke nok med det; De norske demobilene vil antakelig gå på myke, støysvake vinterdekk fremover.. Ha det i bakhodet. Bilen er ganske lett, så det vil være veldig overraskende hvis den er ekstremt godt støyisolert. Men at de har gjort noe riktig, er tydelig. Et klart pluss! :+1:

I følge tallene i testen har Ariya 10 kWt mer batteri enn ID.4 (87 vs. 77 kWt netto). Likevel har den 36 km. kortere WLTP rekkevidde. Det har ikke all verden å si, men det gir ingen plusspoeng..

Alt i alt er jeg mest fascinert over at E24 vurderer en bil som på papiret faller litt mellom to stoler, til å være så bra. Infotainment er ettersom jeg skjønner ikke på noen måte banebrytende. Middelmådige lys og kjelkete innfesting av takstativ legger jo heller ikke grunnlaget for en perfekt Norgesbil. Alt dette har de andre på plass. Ikke er Ariya veldig billig heller. Her må det være en eller annen X-factor jeg ikke forstår. Eller veldig gode smørbrød og godt vær på prøvekjøringen.

Spøk til side. Jeg har stor respekt for journalist Fred Magne Skillebæk altså. Kanskje derfor jeg er ekstra overrasket. For dette er en bil jeg aldri har vurdert engang.
2024 Polestar 3 Dual Motor | 2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

El-inor

Sitat fra: elektro på lør 01. okt 2022, kl. 19:09
Sitat fra: daktari på tor 29. sep 2022, kl. 21:10
Nei, Aryia er for pensjonister uten barn. For lite bagasjeplass.
For daff design for unge enslige.

Innertier @daktari! :D Ariya vil nok få riktig mange registreringer pga. dette segmentet.. Kanskje like mange som ID.4, som må dele kunder med både ENYAQ og til en viss grad e-tron - som har dumpet prisene og kan levere biler med både Matrix, 360 og el. justerbare seter. Ariya er kanskje mer en konkurrent til Q4? Som jeg tror den vil slå lett.. Jeg slutter for øvrig aldri å forundre meg over hvor mye Leaf har solgt. Nå har de jo fikset en del av svakhetene med Ariya. Som Chademo. Og angivelig er den ikke like kjønnsløs å kjøre heller. Men blir den ikke for stor og dyr for pensjonistene? Og kan de levere nok biler?

Jeg så banana box testen til Teslabjørn og ble overrasket. I den grad man skal tillegge den vekt.. (For det første frakter man jo sjelden den type bagasje på ferie. For det andre har det mye å si hvor hardt man prøver. For det tredje har også boksene som brukes litt ulik størrelse.) Nå skriver også journalisten i E24 at bagasjerommet virker større enn oppgitt. Men, han de skriver også at Nissan har prioritert baksetet. Noe som klinger dårlig for en barnefamilie. Med mindre setet da er bredere enn vanlig. Det hjelper lite med god plass i baksetet, hvis man må ha bagasje i kupeen.. Korrekt eller ei, 415 liter oppgitt vil være et kjempeproblem foe Nissan.

Ang. støy kan det vel være at de fleste så langt har prøvekjørt Ariya på utenlandsk asfalt. Samt at den kommer med mindre dekkdimensjoner som standard enn konkurrentene? Er de også smalere? 235 bak? Ikke nok med det; De norske demobilene vil antakelig gå på myke, støysvake vinterdekk fremover.. Ha det i bakhodet. Bilen er ganske lett, så det vil være veldig overraskende hvis den er ekstremt godt støyisolert. Men at de har gjort noe riktig, er tydelig. Et klart pluss! :+1:

I følge tallene i testen har Ariya 10 kWt mer batteri enn ID.4 (87 vs. 77 kWt netto). Likevel har den 36 km. kortere WLTP rekkevidde. Det har ikke all verden å si, men det gir ingen plusspoeng..

Alt i alt er jeg mest fascinert over at E24 vurderer en bil som på papiret faller litt mellom to stoler, til å være så bra. Infotainment er ettersom jeg skjønner ikke på noen måte banebrytende. Middelmådige lys og kjelkete innfesting av takstativ legger jo heller ikke grunnlaget for en perfekt Norgesbil. Alt dette har de andre på plass. Ikke er Ariya veldig billig heller. Her må det være en eller annen X-factor jeg ikke forstår. Eller veldig gode smørbrød og godt vær på prøvekjøringen.

Spøk til side. Jeg har stor respekt for journalist Fred Magne Skillebæk altså. Kanskje derfor jeg er ekstra overrasket. For dette er en bil jeg aldri har vurdert engang.

Ikke vurdert, ikke besiktiget og ikke prøvekjørt - og antagelser om både det ene og det andre - kanskje ikke verdens beste utgangspunkt for å dømme i denne konkurransen?

For dyr for pensjonistene? Hva tar du oss for, elektro?
- BMW 2-serie Active Tourer, hybrid - solgt
- Tesla Model 3, mars 2019 - solgt
- Tesla Model 3, juni 2019 - solgt
- VW ID.4 GTX, juni 2022 - solgt
- Nissan Ariya e-4FORCE Evolve - levert 10.03.23

Electric cars in Norway

Sitat

He he her snakker vi ungdom versjon 2.0.

elektro

Sitat fra: El-inor på lør 01. okt 2022, kl. 20:14

Ikke vurdert, ikke besiktiget og ikke prøvekjørt - og antagelser om både det ene og det andre - kanskje ikke verdens beste utgangspunkt for å dømme i denne konkurransen?

Altså, jeg er klar over at økonomien til pensjonister ofte er veldig god. :) Likevel er det ingen tvil om at mange godt voksne velger ganske «trauste» biler med moderat størrelse. Noen kjøper selvfølgelig også Mercedes EQS, BMW iX eller.. Ariya. Var ikke meningen å støte noen altså, men jeg skjønner ikke helt hvem bilen er for.

Og nei, jeg har ikke sittet i Aria eller vurdert den i det hele tatt. Det sier vel sitt, for jeg har vært nysgjerrig på alt fra Mach-E til IONIQ 5. Prøvekjørt mye og vært på maaange lanseringer.. Hverken spesifikasjoner eller noe annet ved Aria tiltaler meg. Jeg hadde en ny 40 kWt Leaf på langtidslån sist jeg var mellom biler og har hatt div. fossil leiebiler som Qashquai ol. Ingen av delene ga mersmak.

Vel.. nok om meg. Jeg får bare ikke helt tak i hva som er så bra med Ariya. Hvis ID.4 har bedre plass, rekkevidde og lys mens iX har bedre kjøreegenskaper (min antakelse), hvorfor trekker Ariya det lengste strået?
2024 Polestar 3 Dual Motor | 2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

daktari

Norske journalister har alltid vært veldig opptatt av "opplevd kvalitet" i biler, og der scorer Ariya høyt. iX1 kan nok bli litt for enkel.
Ariya ser mindre ut på bilder enn den faktisk er.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

daktari

Leaf-Bjørn har testet støy, aks, ladefart og holder på m3d 1000-km.

Ladetesten er bra, veldig flat kurve som en etron men max 115 kW. Lader litt tregere (noen minutter) enn ID.4 opp til ca 50 men lader raskere etter det, så den ender et par min før ID.4 på 80/90%

https://youtu.be/-2-_NrXTtOg
Mine I-Pace videoer

Øyvind.h

Sitat fra: daktari på søn 02. okt 2022, kl. 10:27
Norske journalister har alltid vært veldig opptatt av "opplevd kvalitet" i biler, og der scorer Ariya høyt. iX1 kan nok bli litt for enkel.
Ariya ser mindre ut på bilder enn den faktisk er.
Litt rart at de trekker frem at IX1 sitt bagasjerom målt i liter inkluderer rommet under gulvet, men nevner det ikke for Ariya som følger samme prinsipp?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

daktari

Støy, aks oh brems på 87 kWh fwd. Støy er veldig bra i lav fart, aks/brems er meh

https://youtu.be/RqhE88rFPwc
Mine I-Pace videoer

daktari

Motor mener 600k er bra pris for en bil de selv Siw roman skal streve med å kjøre til hytta med på vinteren. "Her stemmer det meste" (unntatt rekkevidden?)
https://www.motor.no/elbil/motor-har-provekjort-bmw-ix1/233830
Mine I-Pace videoer

elektro

Sitat fra: daktari på søn 02. okt 2022, kl. 12:57
Støy, aks oh brems på 87 kWh fwd. Støy er veldig bra i lav fart, aks/brems er meh

https://youtu.be/RqhE88rFPwc

Ser at støyen for alle praktiske formål er lik som ID.5 på 21-tommers Pirelli Scorpion i denne testen. I det hele tatt er det ganske mange gode, og ikke minst like resultater for de bilene som er testet nylig. Ariya havner mellom i4 eDrive 40 og MG Marvel R. Sistnevnte med Michelin Primacy 4. Samme type dekk som Ariya.. Er det tilfeldig?

Et annet spørsmål; Stemmer det at Ariya har 255 mm. brede hjul foran med 20-tommerne? Det er ganske aggressivt, vekt og ytelse tatt i betraktning.

At Ariya er blant de bedre på støy, virker tydelig. Men at den er vesentlig bedre på dette området enn konkurrentene, tror jeg ikke før jeg ser en test i kontrollert miljø utført samtidig, med tilsvarende dimensjoner og like dekk.

elektro

Sitat fra: Øyvind.h på tor 29. sep 2022, kl. 23:05
Sitat fra: daktari på tor 29. sep 2022, kl. 22:38
Banan-bokstesten:
dårligere enn ID.4 og Enyaq. Dårligere enn ID.5 og Enyaq coupe.
Matcher faktisk e-tron og store iX, men de er jo skuffende på bagasje bilens fotavtrykk tatt i betraktning.

https://youtu.be/kJBd4FgPnDU
Blir dessverre ikke riktig for Ariya e4orce da den ikke kan senke gulvet på samme måte som 2wd Ariya.

Ganske viktig opplysning..  :+1:.

Kjell Salvigsen

Man bør alltid forholde seg til flere tester når man skal vurdere elbiler. Med elbiler så vil den enkelte journalistens smak og behag ofte farge resultatet mye og ikke nødvendigvis si noe om hvilken bil som passer best for den enkelte kjøpers behov. Man kan som regel finne tester som "støtter" ens syn, men man finner gjerne også tester som ikke alltid bekrefter ens mening.

Elbilforeningen har nå testet Nissan Ariya og de er mer tilbakeholdne enn Skillebæk i Elbil24. Den får fin omtale på en del områder, men viktige faktorer som bagasjeplass, tilhengervekt på 2wd og kjøreegenskaper på litt krevende veier drar definitivt ned totalinntrykket: "Da blir det tydelig at Ariya er ganske høy. Ikke bare forsterkes fornemmelsen av å «sitte oppå bilen», men krengningstendensene er ganske betydelige under press.Vi fornemmer at styrefølelsen strammes til noe rundt senter i sportsprogrammet, men forskjellen til normalmodus er marginal. Oppsummert er dette en bil som ikke frir spesielt til svingete veier. Så lenge du ikke ber om for mye, frakter den deg og dine flott fra A til B. Og det er også det essensielle ved en bil som denne.""(Ariya)Trives best med normalkjøring. Vi har framhevet komforten, som jevnt over er god. Men når underlaget blir røffere, med brå ujevnheter, merkes slagene i understellet fra baksetet – ikke så mye foran. Der oppleves den tidvis som stumpete. Altså virker fjæringen relativt myk, mens demperoppsettet noen ganger framstår i overkant fast."

Om id4/5 skriver Elbilforeningen følgende om kjøreegenskaper i sine tester:
"Testbilen gikk på vanlige sportsfjærer. De er komfortabelt satt opp og gir knallbra komfort og imponerer desto mer når veiene blir dårlige. Støynivået er også lavt." "setter rett og slett en ny komfortstandard i klassen. Den er støysvak, har gode seter og et understell som sluker dumper og ujevnheter uanstrengt. Ihvertfall når kjøreprogrammet comfort er valgt. Og det er dette de fleste kommer til å bruke i daglig drift."

Så Ariya er langt fra en komplett bil/lytefri bil, jeg mener id4/5 er en mer komplett allrounder. 2 hjulstrekk hos Nissan gir bare mulighet for 750 kilo tilhenger vekt, så å si at Nissan er best der, er bare halve sannheten. Designmessig tror jeg Ariya kan bli for sær for en del yngre kjøpere, der tror jeg VW treffer bedre med id4/5.

Så oppsummert tenker jeg at både Ariya og id4/5 har sine kvaliteter. Id4/5 er bedre allroundere som henvender seg til et bredere publikum, Ariya er bra for dem som kan leve med begrenset bagasjeplass og ikke kjører mye på mer krevende veier.

https://elbil.no/helt-nye-nissan-ariya-kan-ga-langt-men-skiller-seg-ikke-ut/
2 e-golf 2016, begge solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21 solgt
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod. solgt
Nissan Leaf 2018 mod. FAMILIEBIL NR. 1-spareprosjekt 24/25
Porsche Panamera 4 e-hybrid 2017/18 mod. solgt
BMW M2 2017 mod. Solgt
På elbil jakt i løpet av 2024/25

daktari

Bjørn Nyland har kjørt 1000 km på 11:05 med 60 kWh 2wd.
Det er 1 t bedre enn I-pace, samme som eldre ID.3 med original ladefart 60 kWh og samme som EQC EQB bl.a. Bra resultat for pengene er hans konklusjon.

87 kWh er kjørt men ikke publisert enda.
Mine I-Pace videoer

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA