Interessant sammeligningstest ID.4 GTX - Ariya og iX1

Startet av El-inor, tor 29. sep 2022, kl. 13:40

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: Kjell Salvigsen på fre 30. sep 2022, kl. 08:33
Så denne vil neppe ta mange kunder fra VW og de andre merkene som tilbyr vesentlig mer bagasjeplass, skiluke og andre praktiske egenskaper som er vesentlige for barnefamilier.
Overraskende mange kompakt og mellomklasse SUVer og crossovere som kommer med lite bagasjeplass. Mye av poenget med slike biler er for min del å kunne hive inn det man trenger av ting&tang og dra på tur.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Daniel_0007

Sitat fra: turfsurf på fre 30. sep 2022, kl. 09:22
Så denne vil neppe ta mange kunder fra VW og de andre merkene som tilbyr vesentlig mer bagasjeplass, skiluke og andre praktiske egenskaper som er vesentlige for barnefamilier.
Overraskende mange kompakt og mellomklasse SUVer og crossovere som kommer med lite bagasjeplass. Mye av poenget med slike biler er for min del å kunne hive inn det man trenger av ting&tang og dra på tur.

Er nok derfor det er et marked for tradisjonelle stasjonsvogner fortsatt, på suv og crossovere generelt så ses det ut som det satses på mest mulig plass til fører og passasjer mens bagasje ikke er så viktig.
Model 3 2019 LR Rwd Solgt

Kjell Salvigsen

Sitat fra: Daniel_0007 på fre 30. sep 2022, kl. 09:34

Er nok derfor det er et marked for tradisjonelle stasjonsvogner fortsatt, på suv og crossovere generelt så ses det ut som det satses på mest mulig plass til fører og passasjer mens bagasje ikke er så viktig.

Det stemmer bare delvis, jeg mener biler som feks Id4 og Enyaq har god bagasjeplass på stasjonsvognsnivå. Jeg har flere ganger fraktet store kolli med min id4, har ikke savnet tidligere tyske stasjonsvogner jeg har eid. Jeg mener VW har gjort en god jobb der, id4 er både romslig for sjåfør/passasjerer og bagasje inkl god sikring av last.
2 e-golf 2016, begge solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21 solgt
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod. solgt
Nissan Leaf 2018 mod. FAMILIEBIL NR. 1-spareprosjekt 24/25
Porsche Panamera 4 e-hybrid 2017/18 mod. solgt
BMW M2 2017 mod. Solgt
På elbil jakt i løpet av 2024/25

syklisten

Alt for mange biler som er enten eller, i min mening. Ariya, Solterra, Kona, Mokka, osv. er for små til å være noe i nærheten av en familiebil, men unødvendig store for å være en nr.2/bybil.
Ønsker meg flere biler som Corsa/208 som er helt tydelig en bybil, men fremdeles 5-seter - og flere biler som ES8, Tang, osv. i størrelse men uten at de må være så himla lukseriøse og dyre.
2020 Kia e-Soul
2016 Kia Soul EV - solgt

abbflex

Har eid en Ariya Advance 63kwh nå i 2 uker og venter på en ID.4 GTX.   Synes Ariya er en veldig god bil og kan forstå at den har vunnet testen. Plassen er god nok i 2wd og som famile på to voksne og to barn hadde vi nok klart oss.  Tvilsomt med enda mindre plass i e4force.

Infotainment og app-en burde helt klart vært mye bedre fra Nissan.  Føler de har lagt mye i selve bilen, men ikke prioritert å oppgradere smart-løsninger noe større.  Kan feks ikke sette bilen til å stoppe å lade på 80%.  Ikke er API kompatibelt med at smart lading fra Tibber kan gjøre det heller.  Litt småbugs med Apple Carplay som kona opplever , gramatiske feil i norsk språkvalg etc, men kommer vel snart en oppdatering.
  Så knall bil, men burde vært smartere.

ID.4 GTX derimot......kommer når den kommer.  :)
VW ID.4 GTX - Bestilt
Nissan Ariya Advance - Bestilt.

El-inor

Sitat fra: abbflex på fre 30. sep 2022, kl. 12:12
Har eid en Ariya Advance 63kwh nå i 2 uker og venter på en ID.4 GTX.   Synes Ariya er en veldig god bil og kan forstå at den har vunnet testen. Plassen er god nok i 2wd og som famile på to voksne og to barn hadde vi nok klart oss.  Tvilsomt med enda mindre plass i e4force.

Infotainment og app-en burde helt klart vært mye bedre fra Nissan.  Føler de har lagt mye i selve bilen, men ikke prioritert å oppgradere smart-løsninger noe større.  Kan feks ikke sette bilen til å stoppe å lade på 80%.  Ikke er API kompatibelt med at smart lading fra Tibber kan gjøre det heller.  Litt småbugs med Apple Carplay som kona opplever , gramatiske feil i norsk språkvalg etc, men kommer vel snart en oppdatering.
  Så knall bil, men burde vært smartere.

ID.4 GTX derimot......kommer når den kommer.  :)

Fint om du legger ut litt mer om dine erfaringer på Ariya-forumet, abbflex.
- BMW 2-serie Active Tourer, hybrid - solgt
- Tesla Model 3, mars 2019 - solgt
- Tesla Model 3, juni 2019 - solgt
- VW ID.4 GTX, juni 2022 - solgt
- Nissan Ariya e-4FORCE Evolve - levert 10.03.23

daktari

Forbrukstest av 63 kWh FWD viser forbruk omtrent som ID.4 og Enyaq og da litt høyere enn coupene til VAG. Blir spennende å se om økt vekt på 87 kWhern 4wd øker forbruket mye eller om de har noe magisk motorstyring på gang.

https://www.youtube.com/watch?v=ufap4fYmZtw
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

turfsurf

Sitat fra: Kjell Salvigsen på fre 30. sep 2022, kl. 10:35
Det stemmer bare delvis, jeg mener biler som feks Id4 og Enyaq har god bagasjeplass på stasjonsvognsnivå. Jeg har flere ganger fraktet store kolli med min id4, har ikke savnet tidligere tyske stasjonsvogner jeg har eid.
VAG bilene er av de bedre i så måte, men de har vel f.eks mindre volum i bagasjerommet enn en Golf stasjonsvogn, som er en klasse mindre bil.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

El-inor

Sitat fra: daktari på fre 30. sep 2022, kl. 16:52
Forbrukstest av 63 kWh FWD viser forbruk omtrent som ID.4 og Enyaq og da litt høyere enn coupene til VAG. Blir spennende å se om økt vekt på 87 kWhern 4wd øker forbruket mye eller om de har noe magisk motorstyring på gang.

Gleder meg til å føle roen og stillheten han beskriver i Ariya!

Kjell Salvigsen

Sitat fra: turfsurf på fre 30. sep 2022, kl. 17:01
Sitat fra: Kjell Salvigsen på fre 30. sep 2022, kl. 10:35
Det stemmer bare delvis, jeg mener biler som feks Id4 og Enyaq har god bagasjeplass på stasjonsvognsnivå. Jeg har flere ganger fraktet store kolli med min id4, har ikke savnet tidligere tyske stasjonsvogner jeg har eid.
VAG bilene er av de bedre i så måte, men de har vel f.eks mindre volum i bagasjerommet enn en Golf stasjonsvogn, som er en klasse mindre bil.

Jeg er enig i at d4 kan ikke konkurrere mot biler som Golf stasjonsvogn (som lenge lå på topp 10 liste når det gjelder bagasjerom i stasjonsvogner, der lå jo golf stasjonsvogn lenge sammen med blant andre Passat og Skoda Octavia) .
Så golf stasjonsvogn kan vel sies å være uvanlig romslig til å ellers være forholdsvis liten. Bmw 3 serie og Audi A4 som er mer like golfen i størrelse har en del mindre bagasjerom enn ID4. Men id4 er omtrent på høyde med andre store biler som A6 og BMWs 5 serie og på fullt høyde med en gjennomsnittlig stasjonsvogn vil jeg tro....

Så for all del, id4 er ikke på høyde med de aller romsligste stasjonsvogner :-)
2 e-golf 2016, begge solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21 solgt
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod. solgt
Nissan Leaf 2018 mod. FAMILIEBIL NR. 1-spareprosjekt 24/25
Porsche Panamera 4 e-hybrid 2017/18 mod. solgt
BMW M2 2017 mod. Solgt
På elbil jakt i løpet av 2024/25

hELgenen

Sitat fra: daktari på fre 30. sep 2022, kl. 16:52

Jeg har også testet Aria vs ID.4 og fant ID.4 til å være litt bedre mhp forbruk. Litt overrasket over det, men sånn var det bare.

Ellers er Ariya sin styrke interiørfølelsen og følelse av god oversikt - på alle andre områder synes jeg faktisk ID.4 var bedre. Spesielt kjøreegenskaper. Men for all del - det var hyggelig i en Ariya, men mitt valg er og blir ID.4 enn så lenge.

El-inor

daktari

Gamle Golf stasjonsvogn og Skoda Octavia stasjonsvogn har mye bagasjeplass på bekostning av et veldig trangt baksete. ID.4 har meget god benplass bak, bedre enn de fleste stasjonsvogner. Om det er rett prioritering, tja. Spesielt BMW, med iX, ødelegger en god familiebil med et altfor romslig baksete (for barn) på bekostning av et trangt bagasjerom. En dårlig trend for barnefamiliene men tilpasset kinesiske direktører som har sjåfør?
Mine I-Pace videoer

vinterdekk

På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

daktari

Mine I-Pace videoer

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA