Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kjipe avgifter og ventetid

Startet av Waffles, mandag 17. oktober 2022, klokken 19:19

« forrige - neste »

Waffles

Hei!

Lurte på hvordan dere har forholdt dere til forhandler med tanke på avgifter og moms som er varslet fra 2023 og som enda ikke vet når bilen deres kommer. Selv har jeg bestilt Enyaq 80X Sportline 04.09.22. Kjenner jeg blir lettere oppgitt når jeg gang på gang får beskjed at det ikke er gitt noe produksjonsdato enda, og det nærmer seg 2023, og de kjører på hard markedføring på enyaq og nye RSen, uten og kunne levere. Og leser til stadig om folk som har bestilt i 2022 og som har fått bilene allerede eller tildelt produskjonsdato. Regner med det er mange flere enn meg som føler det samme så lurer på hva dere tenker?

Skjønner at det har vært merkelige rekkefølger på produksjon osv, men veldig kjedelig og ha vært tidlig ute med bestilling og likevel mest sannsynlig må punge ut en 60 000 ekstra grunnet lange ventetider. Volvo er jo rause nok å tar momsen. Noen som har fått forhandleren med på samme deal?

Har en kompis som bestilte like etter meg som fikk garanti i kontrakten at hvis det ble mva på bilen skulle dem ta det. Flere som har inngått samme avtale?

Er jo ikke så mange alternativer med samme biltype og prisklasse som har så mye korte levering osv, så man må vel bare sitte i båten og bite i det sure eplet. Er jo veldig kjedelig og føles litt "urettferdig" om det går ann å si uten å være for bitter haha :P :P

Egil S

Jeg er jo en av de første som bestilte RS når de åpnet for det.
I ukene før kjøpet var selgerne av den oppfatning at det var god sjanse for å få bilen i år, men reserverte slotter i produksjon o.l. var de første bilene forventet levert i oktober.

Dagen etter, når salget åpnet hadde Møller sakt at bilene i kontrakten skulle settes i mars 2023.
Dette så jeg på som ryggdekning, samt at med den leveringstiden i kontrakten så måtte vi bare forvente moms og at Møller sånn sett har sikret seg. Vi som har bestille RS har nok derfor ingen sak og er enten heldige å får bil før nyttår, eller uheldige å må punge ut.
De sa noe om at man kunne gå ut av kontrakten, men jeg antar det er før bilen går i produksjon.
Jeg er så "uheldig" at min bil er påbegynt, den startet produksjon for drøyt 2 uker siden men er tatt ut av produksjonslinjen å satt til side i påvente av noe på uvisst tid, går derfor ut fra at det er for sent for meg å kansellere.

For dere som bestilte vanlig Enyaq i 2020/2021 er vel situasjonen en litt annen da moms ikke var vedtatt på det tidspunktet og dere nok er gått forbi forventet leveringstid i kontrakten. Jeg vil anta dere kan kansellere ordren hvis dere ikke får produksjon med mulig levering i år.

Coupè produseres også parallellt med vanlig Enyaq, muliggens på en egen produksjonslinje, så de tar ikke opp produksjonslotter fra vanlig Enyaq, men de bruker jo mye samme deler så problemer med deletilgang kan nok påvirke begge typene.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA