Lukker bagasjeromsluka di seg hardt noen ganger? Les her

Startet av casall, tirsdag 27. september 2022, klokken 17:00

« forrige - neste »

casall

Vet ikke om dette gjelder alle, men jeg ble frustrert over at luka lukte seg stadig med et smell og ikke «soft» og sånn at du hører den lukker seg skikkelig.

Googla litt og kom over en post på TMC hvor det viser seg og være at når du enten har et vindu eller en dør åpen. Og det stemte på en prikk for meg.

Merkelig greier? Andre som har det samme?

Handyman

Så merkelig er det vel ikke? Det mottrykket i kupeen blir jo borte når andre dører eller vinduer er åpne.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

casall

Ja forsto det var på grunn av det, men syns uansett det er litt merkelig. Gjelder det altså fort alle biler med elektronisk bakluke?

Klykken

Dører smeller hardere også. Det gjelder alle (større) åpninger i bil
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

Handyman

Sitat fra: casall på tirsdag 27. september 2022, klokken 18:02
Ja forsto det var på grunn av det, men syns uansett det er litt merkelig. Gjelder det altså fort alle biler med elektronisk bakluke?
Nei, det er ikke sikkert. Måten "mottak" og den siste lukkingen skjer på er ikke lik på alle biler. Noen har "myklukkingsmekanisme", men Tesla bruker vel bare pakningen og mottrykk.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

casall

Så dere her har det helt likt? En kollega på jobb kan fint lukke luka som normalt med dør/vinduer oppe..

Klykken

Ja, det "smeller" hardere med dører oppe. Nå vet jeg ikke hva du betegner som "med et smell" hos deg og det kan hende det er noe galt hos deg for alt vi vet, men som nevnt av andre her så mangler mottrykket når vinduer og/eller dører er åpne samtidig som du skal lukke bakluka og da smekker den hardere nedpå av naturlige årsaker, men den skal ikke DUNDRE nedpå med megatonn-styrke likevel. :)

Kanskje du kan dele en video av seansen?
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

casall

Skjønner. Da er det kanskje normalt. Jeg hører liksom ikke den "låse" lyden helt mot slutten. Det er mer kontant lyd i det den lukker. Men jeg får jo ikke opp noe melding på skjermen om at luka er oppe. Mener du at den altså er lukket skikkelig alikevell? Jeg har tenkt at den ikke er lukket skikkelig når den lager den lyden

Klykken

Kjenn etter hvis du er usikker, for det kan jo hende du har rett. Gå ut og prøv å løft den opp i så fall. Er den låst rikker den seg ikke, er den delvis låst går den litt opp og ned, og er den ikke låst overhodet så får du løftet luka helt.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

geear

Har ikke lagt merke til noen stor forskjell på Y-en, men har akkurat samme effekten i huset mitt..

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA