Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

SW 3 OTA

Startet av atrus, mandag 26. september 2022, klokken 17:22

« forrige - neste »

atrus

Er det noen her som har mottatt sw 3 via ota? Begynner å bli noen uker siden jeg fikk nytt batteri og sw 2.4. Men 3 har foreløpig latt vente på seg.

biggern

Utført 16.08, men ingenting skjer. Tar nok votter og vinter, tenker jeg.

elektro

Hvilken versjon leveres nye biler med pt?
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Kjell Salvigsen

Jeg fikk 2.4 tidlig i august og ble da forespeilet 1-2 ukers venting før 3.0 skulle komme OTA. Ingenting skjedde og jeg skrev til VW i Tyskland. Dessverre lite konkret mtp dato, de svarte følgende for få dager siden:

"Hello Kjell Salvigsen ,

Thank you for your contacting Volkswagen Digital Services.

Please be kindly informed that the roll out regarding 3.0 OTA has been started from week 31 of 2022. After 2.4 has been installed, 3.0 will be next in line for your vehicle.

We have started in Germany with small waves initially that include selected vehicles to cover a variety of hardware and software combinations. Owners of the selected cars will receive an email with more information shortly.

We will inform you as soon as we start larger, international rollout waves which will then include any learning from the initial rollout phase.

We cannot specify an exact date and time for your vehicle so we hope for your understanding and would like to thank you for your patience on the matter.

Furthermore, with the new ID. software 3.0 over-the-air update your ID.4 will be equipped with further functions and optimizations, e.g. improvements to charging & energy management, the navigation system, as well as voice control and much more.

Thank you for your time and kind understanding.

For further clarifications, you may as well call us on our direct line 800-12651 (around the clock, 7 days a week). If you choose to call us, please indicate your reference 1470482 , for a quick follow-up.

We wish you always a safe and pleasant journey with your favourite Volkswagen ID.4.


Your Volkswagen team    "

Hvis det drøyer for lenge, så bør de ordne dette hos verkstedene i første omgang og håp om at neste oppdatering etter 3.0 kan gjøres OTA.
2 e-golf 2016, 1 solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod.(bil nr.2)
Nissan Leaf 2018 mod. (familiens bil nr. 3)

MinID

#4
Sitat fra: elektro på mandag 26. september 2022, klokken 18:45
Hvilken versjon leveres nye biler med pt?

Nye biler leveres med 3.1. Foreløpig ser det ut til å tatt noen bugs fra 3.0, men "tvinges" til å ha på batterycare.
ID4 GTX 4 motion, 2024, sw 4.0,

Solgt: ID4 GTX 2022, Ioniq5, Id4 first, Hyundai kona, Kia Soul

El-inor

#5
Sitat fra: Kjell Salvigsen på mandag 26. september 2022, klokken 21:13
Jeg fikk 2.4 tidlig i august og ble da forespeilet 1-2 ukers venting før 3.0 skulle komme OTA. Ingenting skjedde og jeg skrev til VW i Tyskland. Dessverre lite konkret mtp dato, de svarte følgende for få dager siden:

"Hello Kjell Salvigsen ,

Thank you for your contacting Volkswagen Digital Services.

Please be kindly informed that the roll out regarding 3.0 OTA has been started from week 31 of 2022. After 2.4 has been installed, 3.0 will be next in line for your vehicle.

We have started in Germany with small waves initially that include selected vehicles to cover a variety of hardware and software combinations. Owners of the selected cars will receive an email with more information shortly.

We will inform you as soon as we start larger, international rollout waves which will then include any learning from the initial rollout phase.

We cannot specify an exact date and time for your vehicle so we hope for your understanding and would like to thank you for your patience on the matter.

Furthermore, with the new ID. software 3.0 over-the-air update your ID.4 will be equipped with further functions and optimizations, e.g. improvements to charging & energy management, the navigation system, as well as voice control and much more.

Thank you for your time and kind understanding.

For further clarifications, you may as well call us on our direct line 800-12651 (around the clock, 7 days a week). If you choose to call us, please indicate your reference 1470482 , for a quick follow-up.

We wish you always a safe and pleasant journey with your favourite Volkswagen ID.4.


Your Volkswagen team    "

Hvis det drøyer for lenge, så bør de ordne dette hos verkstedene i første omgang og håp om at neste oppdatering etter 3.0 kan gjøres OTA.

Nei, man sadler ikke og rir på samme dag der i gården. I hvor mange år nå har Tesla gjort denne øvelsen omtrent ukentlig?

Vi er skikkelig tatt ved nesen (som det merkelig nok heter). Vi kjøpte og betalte for et produkt som skulle ha en funksjon som vi ikke har fått levert.

Kanskje NAF vil fronte saken for alle oss som nå føler oss snytt?
- BMW 2-serie Active Tourer, hybrid - solgt
- Tesla Model 3, mars 2019 - solgt
- Tesla Model 3, juni 2019 - solgt
- VW ID.4 GTX, juni 2022 - solgt
- Nissan Ariya e-4FORCE Evolve - levert 10.03.23

Erdetmulig

Enig, i at det er svindel, men NAF er vel mest interessert i sykkelveier og fartsbegensninger..

IDChrister


Øyvind.h

Sitat fra: El-inor på tirsdag 27. september 2022, klokken 09:49
I hvor mange år har Tesla gjort denne øvelsen omtrent ukentlig nå?
[/quote]
Om spørsmålet var hvor mange ganger Tesla har lovet, og skjøvet, på oppdateringer, så er svaret ganske mange. Har selv gått lenge og ventet på lovede oppdateringer til Teslaene, som tilslutt kommer etter lang tid. Både gode oppdateringer med nye funksjoner (eks Spotify), og oppdateringer som er direkte trafikkfarlige hvor ofte brukte funksjoner flyttes ned mot knehøyde og det introduseres flere trykk for å nå hyppig brukt funksjon.
Om det derimot var spørsmål om hvor ofte Tesla sender oppdateringer så er svaret relativt ofte, i hvert fall for biler med ny hw. Eldre biler kan derimot oppleve lengre tid mellom hver oppdatering har jeg inntrykk av. Tipper det samme vil skje med VW etter hvert hvor nye biler prioriteres foran eldre, grunnet komplikasjoner med hw.

Når det er sagt – VW bør definitivt slippe 3.0 i løpet av nærmeste fremtid til alle og ikke bare mindre grupper i Tyskland. Rett nok samme strategi som Tesla historisk har valgt, hvor eiere i USA og spesifikt eiere i enkelte områder har mottatt oppdateringer lenge før andre. Nettopp for å ha kontroll på alle kombinasjoner, noe VW nå også gjør. VW ligger noen år bak Tesla på hyppige oppdateringer, men det blir vel bedre etter hvert. Kanskje. Muligens. Så en i Finland hadde fått nå, men han hadde tyskimport.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Kjell Salvigsen

#9
Jeg er enig i at dette med OTA så langt er dårlig gjennomført av VW og noe som skjemmer en ellers glimrende bil. VW hadde kommet bedre ut av det med bedre kommunikasjon og ved å tilby en eller annen form for kompensasjon (feks forlenget Ionity avtale uten mnd gebyr eller service/dekkskift mm -ikke så mye som skal til for å få litt mer good-will fra kundene)

Om man skal kalle dette svindel eller ikke kan diskuteres, jeg mener at vi ikke kan si at VW med forsett har ledet oss og VW inn i denne voksene smørja. (svindel er når man med forsett gjør slikt) Men klønete er det i hvert fall. Tesla har absolutt fått mye til på software/OTA og er mye av grunnen til at VW og de andre nå lager gode elbiler på de fleste områder. Men også de har mange misfornøyde kunder som går til søksmål mot dem.

Så når det gjelder søksmål, så har jo Tesla eiere lang erfaring med søkmål mot Tesla og kan sikkert gi bedre hjelp enn det NAF kan. Tesla har ikke akkurat vært enkle å forholde seg til i rettsrunder/ankesaker og går ikke av veien for å saksøke kundene tilbake. Søk på nettet , så finner man mange eksempler på søksmål mot Tesla og firma/advokater/personer som står bak søksmålene. Antar heller ikke evt søkmål mot VW vil være enkle..

Jeg tror VW jobber på spreng med å finne løsninger og jeg personlig kan leve med dette så lenge bilen ellers oppfører seg bra. Men jeg mener som nevnt at en kompensasjon av en eller annen slag hadde vært på sin plass.
2 e-golf 2016, 1 solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod.(bil nr.2)
Nissan Leaf 2018 mod. (familiens bil nr. 3)

MinID

Og så kunne de roet ned med all OTA reklame de nå kjører på TV. Kan utsette reklame kampanjen til de faktisk har dette på stell.
ID4 GTX 4 motion, 2024, sw 4.0,

Solgt: ID4 GTX 2022, Ioniq5, Id4 first, Hyundai kona, Kia Soul

Kjell Salvigsen

#11
Sitat fra: MinID på tirsdag 27. september 2022, klokken 12:46
Og så kunne de roet ned med all OTA reklame de nå kjører på TV. Kan utsette reklame kampanjen til de faktisk har dette på stell.

Enig! Det burde utsettes til OTA på alle de allerede kjøpte bilene er i orden. (det er jo godt mulig OTA nå vil fungere bra på nye biler levert fremover med 3.0 og at VW/Møller derfor mener det likevel er ok/dekkende med slik reklame)
2 e-golf 2016, 1 solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod.(bil nr.2)
Nissan Leaf 2018 mod. (familiens bil nr. 3)

Krokstein

Sett utenfra virker prosessen litt merkelig. Når de setter igang en stor aksjon for å ta inn biler, bytte batteri og legge inn versjon 2.4 så må man jo anta at prosessen videre derfra til versjon 3.0 er gjennomtestet og helt klar....slik at de ikke risikerer å måtte ta inn bilene fysisk en gang til.

En logisk forklaring kunne vært at 3.0 ikke er helt klar enda, men det rimer jo heller ikke siden det er levert ut nye biler med både 3.0 og nyere.
ID.4 GTX

El-inor

I ganske nøyaktig 1 1/2 år - 18  måneder har VW solgt og levert ID.4 til norske kunder med funksjonen OTA på spesifikasjonsarket. Fortsatt har de ikke klart å levere det vi har kjøpt og betalt for. Og ingen kan fortelle oss når denne funksjonen blir tilgjengelig.

Dette er jo intet mindre enn en skandale, og det er helt utrolig at ikke norske ID-kjøpere for lengst har fremmet krav om kompensasjon i mange-millioner-klassen.

Ref. også dieselskandalen, så viser det seg altså igjen at forståelsen og tilgivelsen for VW sine feilgrep er nærmest uten grenser.
- BMW 2-serie Active Tourer, hybrid - solgt
- Tesla Model 3, mars 2019 - solgt
- Tesla Model 3, juni 2019 - solgt
- VW ID.4 GTX, juni 2022 - solgt
- Nissan Ariya e-4FORCE Evolve - levert 10.03.23

Øyvind.h

Desverre slik bilbransjen har blitt. De fleste merkene har svin på skogen nå hva gjelder OTA, leveringstid, kvalitet på software, ladehastighet og whatnot. Hvis en vil gå til sak er det bare å velge et bilmerke, finne en fanesak og hyre inn advokater.
Jeg venter egentlig primært på batteriprosent i dash, og gjerne integrert Spotify. Ikke noe jeg vil hyre inn en advokat for å få på plass, men forventer at 3.0 kommer i løpet av noen måneder.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA