Få penger for å lade hjemme!

Startet av Lars C. Krogenæs, man 26. sep 2022, kl. 10:23

« forrige - neste »

RJK

Sitat fra: arthur på søn 09. okt 2022, kl. 10:43
Sitat fra: Rævedilter på søn 09. okt 2022, kl. 09:43
Sitat fra: Rævedilter på tor 06. okt 2022, kl. 22:38
Kan noko forklare meg korfor me skal importere prisen fra andre område til vårt?
Det var vel mest tenkt som eit retorisk & ironisk spørsmål til alle som er i mot eksport; om me eksporterer straum til Oslo eller Danmark er vel for oss mykje det same, synes det har vorte vel mykje nasjonalisme i denne debatten.
Om nokon ikke forsto det er eg for eksport og for kablene til utlandet.

Og skal det bygges ut vindkraft må den bygges der som behovet er størst, så korfor det kjem ein einaste vindturbin i NO5 forstår eg ikkje, dei må stå på alle høgblokker i Oslo pluss eit par på Operaen.
Samme med atomkraftverk; kjøper ein lekter fra Putin og legg den rett i Oslo sentrum.
Men; det er enklere å kjøpe nedbygging av natur på Vestlandet, Oslo er vel nest største eigar av kraftproduksjon på vestlandet??

Og me (i NO5) får ikke etablere industri da me har for lite kraftoverskudd???
https://e24.no/det-groenne-skiftet/i/K3Q82y/vil-skape-nye-jobber-paa-mongstad-sliter-med-mangel-paa-kraft

På tide me melder oss ut av Norge.

Mange innlegg har vel ikke bare vært av den "nasjonalistiske" arten, men også med klare "lokalpatriotiske" (snill ordbruk) arten hvor mange ikke ser lenger enn sitt eget strømområde.

Med tanke på at vi, AS Norge, ser ut til å tjene rundt 2.500 milliarder kroner på vår olje og gassvirksomhet i år og til neste år samlet, så kan det være greit å ta med i "regnestykket" at dette er penger innbetalt av noen utenfor vårt land!

https://www.holberg.no/
Spørsmålet om prisimport, er veldig relevant, men betyr ikke nødvendigvis at man er mot eksport/import-kabler. Det har og med å fremdeles ha egen kontroll på inntak og uttak, og magasinnivå.

Slik det er nå, er eksport veldig styrt av "price bidding", og tar overhode ikke hensyn til magasinkapasitet eller sesongvariasjoner i både behov og mulig produksjon.

Som vi nå har opplevd, dette gir et veldig usunt og ustabilt marked. Og strøm er heller ikke et produkt som har reell konkurranse i Norge. Noen kan riktignok erstatte deler av strømbruket ved å fyre med ved, men strøm som ikke nødvendigvis skal brukes til varme, har ingen reel konkurranse, ihvertfall i deler av året.

Noe kan erstattes med solceller i deler av året, men stort sett ikke i den delen av året vi trenger det mest. Men Norge har mer eller mindre forkastet alle andre energikilder vi kan bruke hjemme. Dette kombinert med temmelig stor forskjell i behov for strøm og varme mellom sesongene, og også forskjell på behov ettersom vi får en varm eller kald vinter, gjør at vi ikke kan produsere eller bygge opp magasinene på samme måte som andre, mindre sesongbetonte alternativer.

Dermed er heller ikke varen like "eksportvennlig" som andre varer som konkurrerer i markeder der det finnes godt med alternativer. Legg til at strømkostnaden har tildels veldig stor innvirkning på alt annet vi produserer eller forbruker, så må vi ha en helt annen kontroll på dette enn andre varer.

Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

elektrolux

Og der ble myten om farlig bruk av vaskemaskin og tørketrommel forhåpentligvis avlivet en gang for alle:

https://www.aftenbladet.no/innenriks/i/P44E2b/faktiskno-kjempebom-om-brannaarsak-fra-tryg-forsikring
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Svein_H

Sitat fra: elektrolux på tor 20. okt 2022, kl. 07:19
Og der ble myten om farlig bruk av vaskemaskin og tørketrommel forhåpentligvis avlivet en gang for alle:

https://www.aftenbladet.no/innenriks/i/P44E2b/faktiskno-kjempebom-om-brannaarsak-fra-tryg-forsikring

Da er det jo bare å kjøre på, og satse på at man våkner neste morgen. Folk får gjøre hva de selv vil, det legger jeg meg ikke borti.
2025 R5 E-Tech Techno+ (2025-)
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-2025)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Jejl

Å vaske/tørke klær om natten har vi alltid gjort. Det er bare til å ha en brann/røykvarsler på vaskerommet, så er det ingenting å bekymre seg over.

Vil tro det er langt flere branner som oppstår i panelovner. De kvittet vi oss med for nesten 20 år siden.

geear

At det ikke er noe å bekymre seg over er å ta i. Ungene mine våkner ikke av vanlig brannalarm. Vil tro vi voksne gjør det, men selv om brannalarmen ulte så det gjorde oppriktig vondt i ørene mine, så våkna ikke ungene med brannalarmen en meter unna hodet. Har gått over til en annen type som også snakker på norsk OG lysvarsling, og håper det er større sjanse, men har ikke testet det på natta.

jlan

Det er mange variabler som påvirker risikoen med å bruke hvitevarer på nattestid. En moderne tørketrommel har for eksempel mange likhetstrekk med en varmepumpe, og er neppe særlig mer brannfarlig. I tillegg står den gjerne i et vaskerom. Med lukket dør vil det forsinke spredning betydelig. Hos oss er jeg ganske sikker på at brannvesenet vil være på døra før en brann har spredd seg utenfor rommet (vi fikk sjekket, vi hadde et ufarlig  uhell hvor alarmselskapet misforsto og kalte ut brannvesenet).
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

geear

Håper de fleste har bra lufting i et vaskerom. I et nyere hus har man også ventilasjonsanlegg, og pøser på med friskluft. Det er meg bekjent ingen automatikk i at boliger har brannalarm og ventilasjonsanlegg sammenkoblet (selv om det kan gjøres), så på et vaskerom vil man enten ha både tilluft og avtrekk, eller så vil man ha avtrekk og tilluft via en spalte fra tilstøtende rom med tilluft. Jeg kjører inn ca. 100 liter i sekundet i hoveddel (har eget separat ventilasjonsanlegg i utleiedel), og har fraluft på tre bad, vaskerom, kjøkken og teknisk rom, teknisk rom har også tilluft (pga støy), så 100 liter i sekundet skal suges ut igjen via fem avtrekk, så ca. 20 liter i sekundet kommer inn og ut fra vaskerommet. Tror nok en eventuell brann vil trives med det...  :o

elektrolux

Vil anbefale geear å lade elbil og bruke hvitevarer mens hen har oppsyn med strømforbrukerne. Eventuelt få en gjennomgang av om utstyret er i forskriftsmessig stand til å kunne brukes uten tilsyn. Det bør en elektrikker kunne gjøre, og samtidig tilby en serviceavtale for å sjekke opp utstyret f.eks kvartalsvis.  ::)
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

geear

Vet ikke om du prøvde å være morsom på noe vis, eller hva som eventuelt er bakgrunnen for det. Følte du deg støtt av innlegget?

Alt hos meg er nytt, og alt er fagmessig utført og kvalitetskontrollert. Jeg svarte bare på påstanden til jlan, om at lukket dør på et vaskerom vil forsinke spredning. Alle boliger bygget de siste 15 årene har balansert ventilasjon.

Ingeniøren

Tror det er like viktig å vurdere hvor ofte man skal vaske klær, ikke minst ut fra et miljøhensyn, som å velge natta for vask for å spare noen kroner ! Jeg klar i alle fall ikke å sove med en tørketrommel gående rett over gangen, så da bruker jeg heller plagget litt lenger før vask og vasker på dagen  :)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
Linux Zorin på PC'n og Sunstyle integrerte solceller på taket

jlan

Sitat fra: geear på man 24. okt 2022, kl. 18:10
. Jeg svarte bare på påstanden til jlan, om at lukket dør på et vaskerom vil forsinke spredning. Alle boliger bygget de siste 15 årene har balansert ventilasjon.
Jeg har avsug på vaskerommet ja, men den luften går jo rett ut (via varmeveksler). Så er det vel en liten spalte under døren ja, men så lenge ventilasjonen går så er det lite røyk som kommer inn der.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA