Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

2022.36

Startet av Kim-, fredag 23. september 2022, klokken 21:40

« forrige - neste »

jlan

Sitat fra: Handyman på torsdag 13. oktober 2022, klokken 08:47

Et dytt fremover på lyshendelen deaktiverer autofjernlys, et dytt til så aktiveres de igjen.
Autofjernlys er fortsatt valgt og grået ut i menyen, men spaken skifter mellom nærlys og autofjernlys. Viskerhastighet kan også velges ned til laveste trinn, men ikke av.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

filtvet

Herregud, så mye tull det er med auto av alt Tesla leverer. Noen fortsatt har tro på at de får til fsd?

JorEl

#32
Auto-greiene går seg til. Teslaene våre er vel preget av "less is more", og når det kommer "more" blir det liksom "less", av og til :P
Fra FSD og SW har vi "to skritt frem og et tilbake" :)

Men er det noen som har tro på FSD, fra andre enn Tesla?  :)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Motorwatt

SitatMen er det noen som har tro på FSD, fra andre enn Tesla? 
Nå må dere (igjen) gjøre et forsøk på å forstå hva FSD var/er. Fra 2016 til primo 2019 var "Full Self Driving" (se pkt. 1) noe helt annet enn i dag. Etter det er funksjonene betydelig revidert (se pkt 2). Ingen vet nå hva Tesla egentlig mener med FSD, og de er ikke villig til å benytte L-nivåer som de andre gjør.  :

Pkt. 1

Full Self Driving (2016-2019)
Dette dobler antallet aktive kameraer fra fire til åtte, og muliggjør full selvkjøring under nesten alle omstendigheter, med det vi tror vil være en sannsynlighet for sikkerhet som er minst dobbelt så god som en gjennomsnittlig menneskelig sjåfør. Systemet er designet for å kunne gjennomføre korte og lange turer uten at det kreves handling fra personen i førersetet. For superladere som har automatisk ladetilkobling aktivert, trenger du ikke engang å koble til kjøretøyet. Alt du trenger å gjøre er å gå inn og fortelle bilen din hvor du skal dra. Hvis du ikke sier noe, vil bilen se på kalenderen din og ta deg dit som antatt reisemål eller bare hjem hvis ingenting står i kalenderen. Teslaen din vil finne ut den optimale ruten, navigere i urbane gater (selv uten kjørefeltmerking), administrere komplekse veikryss med trafikklys, stoppskilt og rundkjøringer, og håndtere tettpakkede motorveier med biler som beveger seg i høy hastighet. Når du ankommer destinasjonen, går du ganske enkelt ut ved inngangen og bilen din vil gå inn i parksøkemodus, søke automatisk etter et sted og parkere seg selv. Et trykk på telefonen din kaller den tilbake til deg.


Etter primo 2019 er FSD omdøpt til Future Self Driving (Fremtidig Selvkjørende Funksjoner) som består av (2019-):

Pkt.2





Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

jlan

Sitat fra: filtvet på torsdag 13. oktober 2022, klokken 15:49
Herregud, så mye tull det er med auto av alt Tesla leverer. Noen fortsatt har tro på at de får til fsd?
Ja, det er litt irriterende når innstillinger forandres uten at man ber spesifikt om det. Og så er det litt mye informasjon og valg for uvesentlige ting. Jeg kunne for eksempel tenkt meg å se batteritemperaturen, og eventuelt slå denne av og på direkte. En " ikke brems for den lastebilen " knapp hadde vært greit også.

FSD - Ja, på gode og forhåndsklarerte veier kanskje. Men å kjøre FSD i kolonne i snødrev over høyfjellet, det blir vel en stund til. 
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

S4e

Sitat fra: jlan på torsdag 13. oktober 2022, klokken 14:36
Sitat fra: Handyman på torsdag 13. oktober 2022, klokken 08:47

Et dytt fremover på lyshendelen deaktiverer autofjernlys, et dytt til så aktiveres de igjen.
Autofjernlys er fortsatt valgt og grået ut i menyen, men spaken skifter mellom nærlys og autofjernlys. Viskerhastighet kan også velges ned til laveste trinn, men ikke av.
Takk begge to!
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

Handyman

Sitat fra: jlan på torsdag 13. oktober 2022, klokken 14:36
Sitat fra: Handyman på torsdag 13. oktober 2022, klokken 08:47

Et dytt fremover på lyshendelen deaktiverer autofjernlys, et dytt til så aktiveres de igjen.
Autofjernlys er fortsatt valgt og grået ut i menyen, men spaken skifter mellom nærlys og autofjernlys. Viskerhastighet kan også velges ned til laveste trinn, men ikke av.
Helt riktig. Som jeg har sagt så kan auto- fjernlys kun deaktiveres etter at AP er aktivert (med lyshendelen). Ingen har sagt at det kan deaktiveres i menyen.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Radial

Endelig så deaktiveres AP automatisk i på og avkjøringsfelt... Joggu på tide, kansellerer stadig AP på motorveien manuelt pga dette, og det oppleves litt klønete hele veien, for man da hopper ut av Cruise også.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

jlan

Sitat fra: Handyman på torsdag 13. oktober 2022, klokken 20:01
Helt riktig. Som jeg har sagt så kan auto- fjernlys kun deaktiveres etter at AP er aktivert (med lyshendelen). Ingen har sagt at det kan deaktiveres i menyen.
OK, du kan gjerne se på det som flisespikkeri, men jeg vil ikke kalle det deaktivert, siden det kommer på igjen når spaken beveges en gang til. Min oppfatning er at det fungerer på samme måte som manuell aktivering fra menyen. Det er selvfølgelig helt nødvendig å kunne skifte til nærlys manuelt. Fotgjengere oppfattes for eksempel altfor seint av bilen til at man kan stole på auto-dimming
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Handyman

Sitat fra: jlan på fredag 14. oktober 2022, klokken 10:51
Sitat fra: Handyman på torsdag 13. oktober 2022, klokken 20:01
Helt riktig. Som jeg har sagt så kan auto- fjernlys kun deaktiveres etter at AP er aktivert (med lyshendelen). Ingen har sagt at det kan deaktiveres i menyen.
OK, du kan gjerne se på det som flisespikkeri, men jeg vil ikke kalle det deaktivert, siden det kommer på igjen når spaken beveges en gang til. Min oppfatning er at det fungerer på samme måte som manuell aktivering fra menyen. Det er selvfølgelig helt nødvendig å kunne skifte til nærlys manuelt. Fotgjengere oppfattes for eksempel altfor seint av bilen til at man kan stole på auto-dimming
Jeg har da ikke sagt at det er flisespikkeri. Jeg har derimot sagt at det er en mager trøst at man kan deaktivere auto-fjernlys etter at AP er aktivert (automatikken er definitivt deaktivert frem til man enten aktiverer den selv, eller aktiverer AP på nytt) . https://elbilforum.no/index.php?topic=61961.msg1068876#msg1068876
Det er som du du påpeker dessverre ikke mulig å deaktivere det permanent. Noe jeg også savner.
Men jeg savner enda mer å kunne aktivere fjernlys manuelt ved passering av møtende biler da automatikken er alt for treg. Her er Work-around å bruke lyshorn i et par sekunder til automatikken har aktivert fjernlysene. Rimelig tungvint og jeg håper virkelig at dette blir bedre i fremtidige oppdateringer. Det funker jo ikke bra nå.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

JorEl

Det positive er kanskje at man blir veldig fingernem og godt kjent med bilen..
Synes Tesla skal passe seg for automatikk som må passes på, hele tiden. Counterproductive?
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

geear

Andre som har merket at bilen nå kun blinker to ganger på vipp på blinklyshendelen? Har da alltid blinket tre ganger før? To er for lite.  >:(

Handyman

Sitat fra: geear på fredag 14. oktober 2022, klokken 13:40
Andre som har merket at bilen nå kun blinker to ganger på vipp på blinklyshendelen? Har da alltid blinket tre ganger før? To er for lite.  >:(
Nei, det må sjekkes hjem fra jobb i dag. Jeg synes ofte tre blink også er for lite.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

model3pw

3 blink er jo standard på «alle biler» og greit nok, men synes kamera visning burde vare 2-sek lengre enn blinkingen.

Motorwatt

Det stemmer at det nå bare er 2 blink. På den forrige bilen jeg hadde kunne jeg velge 3, 4, eller 5 blink. Hva er meningen med denne endringen, eller er det "bare" en bug. Syntes at 3 blink også var for lite.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA