Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

2022.36

Startet av Kim-, fredag 23. september 2022, klokken 21:40

« forrige - neste »

sjokomelk

Ser ut til at 2022.36.2 begynner å rulle ut litt stort nå. 600 biler som laster ned oppdateringen, eller er klare til å oppdatere as-we-speak på TeslaFi. Bilen min holder på med installasjonen nå.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

sjokomelk

Ingen tegn til den nye energi-appen på min 2017 Model X. Kun endring i oppførsel i flettefil på motorvei og Supercharger-info.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

turfsurf

Raskeste påfølgende software oppdateringen jeg har fått (uten å ha kontaktet Tesla). Fikk 36.1 torsdags morgen og 36.2 i går kveld.

Ellers fikk jeg testet energi appen i går. Kjørte opp til hytta i går med tilhenger, og forbrukte matchet energi appen sjokkerende nøye. Kan selvfølgelig være tilfeldigheter, men uansett.

Detaljene om forbruk til forvarming, stigning, klima osv er noe jeg har savnet lenge, så dette var en bra oppdatering. Pussig nok bommet den litt på forbruk til stigning, men det kan kanskje ha med hengeren å gjøre.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Handyman

Etter noen lengre turer på svingete veier i Telemark har jeg merket meg noen kraftige irritasjonsmomenter med "Vision-AP":
- At fjernlys ALLTID går på når man slår på AP, selv når man møter en bil i mørket. De som kommer i mot lurer nok på hva jeg blinket om. Dette er helt unødvendig i og med at bilen allerede vet at det kommer en bil i mot.
- At jeg ikke selv kan slå på fjernlysene manuelt når jeg passerer møtende biler. AP er alt for treg til å sette på fjernlysene. En Work-Around er å bruke lyshorn i ett til to sekunder, frem til AP har slått på fjernlysene. Tungvindt.
- At fjernlysene ALLTID slåa av når AP deaktiveres, uansett om det er fordi jeg slår den av, eller at jeg overstyrer. Dette er typisk i forbindelse med at jeg vet at AP ikke klarer en kommende sving. På en svingete og mørk vei vil jeg jeg jo absolutt beholde fjernlysene på! Dette øker risikoen ved mørkekjøring.

Automatiske fjernlys kan slås av etter at AP er aktivert og det er av og til kjekt, men det huskes bare frem til man skrur av AP, så er det samme leksa neste gang.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

geear

Hater auto fjernlys, føler meg som en løk rundt huset i bystrøkene her. Den blinker med lysene i hytt og pine, skal ikke mer til en å kjøre inn i en rundkjøring der den ikke ser møtende bil på andre siden av rundkjøringen, så er det på, og midt i fleisen på hen som kommer i mot på vei ut av rundkjøringa, og av igjen, og på igjen etterpå. Og på motorveier med autovern i midten så er det fullt lys, fordi møtende bilers lykter er skjult av autovernet, og den blinker og styrer avhengig av hvor langt foran andre biler er.

Med tanke på alle Model 3-ene som kjører rundt med feiljusterte lys (lys som aldri kan ha blitt justert før bilene forlot fabrikken), så trenger vi ikke akkurat enda flere Teslaer som ikke kan bruke lys. Gleder meg til alle 2019 Model 3-ene har vært innom EU-kontroll...  :o

DagfinnN

Går ut fra at det mulighet for å slå av autolys i kombinasjon med AP i neste upgrade.
Autolys fungerer dårlig.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

geear

Hvorfor skulle det komme mulighet for det i neste upgrade? Har jo allerede vært 3-4 versjoner nå med autolys ved enablet AP. Kom vel på 2022.20.x eller hva som var der Vision only kom. Virker som Tesla ser på det som et krav for å kunne kjøre vision only...

Handyman

En mager trøst at man kan deaktivere auto-fjernlys etter at man har aktivert AP, men man unngår som sagt ikke at den flasher med fjernlysene når man aktiverer AP. grr!
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Handyman

Energivisningen er nå detaljert og gir ny detaljert innsikt i forbruket, men Tesla sliter fortsatt "big-time" med oversetting og valg av ord og uttrykk.
Hva i huleste er turprosjektering??? Her tror jeg de har gått på den velkjente feilen om at det engelsk projection er prosjektering på norsk. Gud hjelpe! Samme misforståelse gjør at svært mange ikke er klar over at (video)projektor egentlig uttales uten S. Projection har ingenting med prosjekt eller prosjektering å gjøre, men med projisering.
Hva om Tesla heller hadde brukt et av de norske ordet beregning/anslag, eller estimat/prognose.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

DagfinnN

Sitat fra: geear på mandag 10. oktober 2022, klokken 11:37
Hvorfor skulle det komme mulighet for det i neste upgrade? Har jo allerede vært 3-4 versjoner nå med autolys ved enablet AP. Kom vel på 2022.20.x eller hva som var der Vision only kom. Virker som Tesla ser på det som et krav for å kunne kjøre vision only...
Det kan jo ikke være et krav når man slå det av etter at AP er aktivert og AP fortsatt er på?
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

JorEl

Da er bilen med på .36, og kommer fra .24 :)

Alt i alt har SW og OTA vært positivt. Men er litt redd for automatikk som ikke virker hensiktsmessig, og at dette ikke blir fanget opp og fikset. Helst fikset like fort som neste SW kommer :)
Lys-automatikk til å bli flau av, kan jeg klare meg uten. Regnsensoren gråter jeg litt av allerede..

Alt i alt, nr2, er at min AP virker sikkert bedre enn de fleste, siden jeg lærer meg å kjøre i symbiose med Teslaen.  Mye viktigere enn kvaliteten på AP er førerens evne til ta over, og før dette se de potensielle "Ap-fellene".  Eller, kanskje når jeg tenker meg om, så blir man rett og slett bedre AP-sjåfør, av og bruke AP mest mulig.  :) :)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

k1

All denne frenetiske av og på med fjernlys på auto, er ikke dette noe myndighetene vil kunne legge press på å forbedre? Lysbruk er ikke til å kjimse av, og uregelmessig blending av andre er vel strengt tatt en større sikkerhetsrisiko (i hovedsak for andre)?

OlaM

Med Tesla Vision + de endringene ved feltskifte så håpte jeg de hadde fått has på det problemet med at den legger seg i midten når to felt flettes, men det fungerte likt som før dessverre.

Prøvekjørte en BMW i4 her om dagen, dens autostyring løste det riktig.
'21 3LR

S4e

Sitat fra: Handyman på mandag 10. oktober 2022, klokken 11:39
En mager trøst at man kan deaktivere auto-fjernlys etter at man har aktivert AP, men man unngår som sagt ikke at den flasher med fjernlysene når man aktiverer AP. grr!

Hvordan gjør man det? Prøvde uten hell på vei til hytta nå. Masse irriterte i motgående kjørefelt. Spesielt med autovern mot motgående på motorvei...
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

Handyman

Sitat fra: S4e på onsdag 12. oktober 2022, klokken 23:11
Sitat fra: Handyman på mandag 10. oktober 2022, klokken 11:39
En mager trøst at man kan deaktivere auto-fjernlys etter at man har aktivert AP, men man unngår som sagt ikke at den flasher med fjernlysene når man aktiverer AP. grr!

Hvordan gjør man det? Prøvde uten hell på vei til hytta nå. Masse irriterte i motgående kjørefelt. Spesielt med autovern mot motgående på motorvei...
Et dytt fremover på lyshendelen deaktiverer autofjernlys, et dytt til så aktiveres de igjen.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA